#Fitness

5 goede redenen om niét te gaan sporten!

Over het algemeen ga ik gewoon 5 á 6 keer per week lekker naar de gym. Het hoort zo ontzettend bij mijn leven dat ik echt niet meer zonder zou willen. Andere mensen vinden het wat lastiger om zich aan hun trainingsroutine te houden, en stuiteren niet zo blij door de gym heen. Ook helemaal prima. Zolang je in beweging blijft en niet elke dag na je werk meteen aan de bank geplakt zit, ga je lekker.

Toch zijn er ook een aantal situaties waarin je die workout beter wel kunt skippen (ja, echt!). Met deze 5 goede redenen om niét te gaan sporten hoef je in ieder geval geen smoes te bedenken 🙂

1. Je hebt nog erge spierpijn

Met een beetje spierpijn of stijfheid kun je best gaan. No prob. Maar heb je echt nog heftige verzuring of loop je als een bejaarde? Wees dan niet eigenwijs en neem een dag (of twee) extra rust. Je lichaam is namelijk hard z’n best aan het doen om jou te laten herstellen en je spieren hebben dit gewoon nodig. Ja, ook als je een Super Power Beastmode Vegan bent die alleen maar gezond eet.

Zeker in het geval van brandende pijn, steken hier en daar of extreem gespannen spieren moet je even een workout skippen. De kans op een blessure is groot wanneer je hier poep aan hebt en doodleuk doortraint. En daar zit je helemaal niet op te wachten, neem ik aan. Dus neem een lekkere kersen-cacao shake voor je herstel en zennnn.

2. Je bent ziek

En dan bedoel ik ook echt ziek-ziek. Met een snottebel en een kuchje kom jij die training wel door. Sterker nog, als je een lichte verkoudheid hebt kan het je zelfs helpen om je weer wat beter te voelen.

Maar als je (buik)griep hebt, koorts, maagproblemen of darmen die moeilijk doen, dan is het slimmer om thuis te blijven. Je lichaam is namelijk aan het vechten tegen de ziektekiemen en alle witte bloedlichaampjes moeten momenteel in gevecht met de ziekteverwekkers. Als jij nu gaat trainen en je lichaam belast, dan loop je het risico dat je morgen écht hondsberoerd bent. Lekker op de bank blijven liggen zeg ik.

3. Je had deze week nog geen rustdag

Ja hoor, afgelopen week was ik ook een keer de Sjaak. Madam #EatSleepTrainRepeat was buiten haar boekje gegaan en had doodleuk 3x op een dag getraind. Iets met een wedstrijd voor de deur, teveel enthousiasme en niet weten van ophouden. Het gevolg? Drie dagen met een griezelig griepporum op de bank zitten omdat ik overtraind was. Not amused, strontchagrijnig, alles erop en eraan. Het was een feest, lieve mensen.

Nu is het best lastig te zeggen wat de juiste aantal workouts zijn per individu. Dat is ook een beetje een kwestie van uitvogelen. Maar of je nu beginner bent of gevorderd: het is gewoon verstandig om minimaal een dag per week geen (heftige) trainingen in te plannen. Ook niet als je het gevoel hebt dat het wel kan. Had ik namelijk ook. Bummer.

Luister altijd goed naar je lichaam en niet naar je ego (lastig, I know) en wees eerlijk tegen jezelf als je voelt dat je beter een dag rust kunt pakken. En train je dan een keer 3 dagen inplaats van 5? Soit. Je hebt nog je hele leven om los te gaan in de gym, right?

Foto: Vivienne Magalie

4. Je bent (net) ongesteld geworden

Het leven van een vent is zó makkelijk. Damn.

Anyway. De meningen over wel of niet sporten tijdens de rode feestweek zijn verdeeld. Net als bij andere pijnklachten is het belangrijk om naar je lijf te luisteren. Heb je he-le-maal nergens last van? Good for you! Maar als dit wel zo is, accepteer dat dan en skip gewoon je training.

Zo weet ik van mezelf dat het op dag 1 altijd kommer en kwel is. Buikpijn, stress, koppijn… ik kan mijn geluk niet op, dat snap je. Maar ik weet inmiddels dat dit gevoel gewoon oké is en dat ik die dag niet moet gaan. Punt. Daartegenover staat wel weer dat de misère bij mij maar 1 dag duurt. De rest van mijn menstruatiedagen ga ik gewoon fluitend (oké, grapje) sporten. Is dit bij jou niet het geval en ben je 5 dagen van de leg? Dat kan. Ga hier niet over piekeren en let it be.

Dat gezegd hebbende vind ik dat er nog steeds vaak te luchtig wordt gedaan over menstruatiepijn. Terwijl het eigenlijk gewoon raar is om met een stalen smoelwerk heel erg te doen alsof je er geen last van hebt (en ondertussen dood te gaan van een paar burpees en double unders). Waarom zou je? Daarnaast maakt je lichaam ook nog eens meer oestrogeen aan wat ervoor zorgt ervoor dat jouw gewrichtsbanden iets zwakker worden. Hierdoor is de kans op blessures meteen iets groter. Just sayin’.

5. Je hebt net gegeten (of juist nog helemaal niks)

Ongeveer een uur voordat je naar de gym gaat een bakje sojayoghurt met banaan, een spinazie shake of een speltreep is prima. Maar als ik te kort voor mijn workout eet krijg ik absoluut last van oprispingen, steken in mijn zij en andere narigheid. De reden hierachter is eigenlijk vrij logisch: wanneer je eet stroomt er (extra) bloed naar je spijsverteringskanaal zodat alles verteerd kan worden. Maar als je meteen na het eten gaat sporten zal een deel van hetzelfde bloed naar je spieren worden gestuurd. Dit vertraagt je vertering waardoor je een opgeblazen gevoel, een gestresste maag en dikke boeren kunt verwachten. Niet chill.

Je kunt er ook voor kiezen om te trainen op een lege maag, maar dan ligt het er wel aan hoe lang het geleden is dat je iets gegeten hebt. Hoe leger je maag is, hoe sneller het invloed heeft op je energielevel en de mate van intensiteit van de training. Sporten met een té goed gevulde maag kan er weer voor zorgen dat je slomer bent dan normaal.

Dus heb je een foodbaby? Of eigenlijk over de hele dag simpelweg te weinig gegeten, om wat voor reden dan ook? Train dan óf later óf verschuif je training naar morgen. You’ll survive 🙂

 

Heb jij goede redenen om niet te trainen? Of ben je weleens tegen je gevoel in tóch gegaan? Wat gebeurde er toen? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments of via Facebook en Instagram! En oh ja, ik ben genomineerd voor een Vegan Award in de categorie ‘Beste Blog’. Stem je meteen op mij via deze link? Alvast super bedankt!

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply