#Fitness

5 redenen waarom jij vaker op die roeimachine wilt!

Je ziet ze vaak in sportscholen en ook steeds meer bij mensen thuis… roeimachines. En eerlijk is eerlijk: ik snapte eigenlijk totaal niét waarom. Ik bedoel, er zijn mensen die lekker het krachthonk induiken, heerlijk een stuk gaan hardlopen of fanatiek aan CrossFit doen. Maar waarom zou je in hemelsnaam op een roeiapparaat stappen? 

Simpel! Omdat deze machine heel veel voordelen heeft voor je gezondheid en fysiek. Het ding kan ingesteld worden van heel licht naar belachelijk zwaar, zodat hij als het ware met je ‘meegroeit’ en elke keer aangepast kan worden aan jouw niveau. En ja, ik weet natuurlijk ook wel dat de meeste mensen er niet heel vrolijk van worden (ik roei veel omdat het een onderdeel is van CrossFit, maar stiekem is het niet bepaald mijn favoriet! #truestory). Maar na het lezen van dit artikel weet jij – net als ik – waarom je vaker op die roeimachine wilt!

1. Je bouwt meer kracht op

Om te beginnen kunnen we toch wel concluderen dat een roeitrainer best laagdrempelig is. Ondanks dat er zeker een techniek achter zit en je met bepaalde dingen rekening moet houden, zoals je houding, heb je er niet enorm veel kennis voor nodig en kun je vrijwel meteen aan de slag. Van tevoren een korte instructie van een trainer of een video kijken op YouTube en gaan met die banaan!

Heb je geen ervaring, begin je net met sporten of ben je pas hersteld van een blessure? Dan is het verstandig om op een lichte stand te beginnen, zodat je (weer) feeling met de beweging krijgt. Later kun je ‘m zwaarder instellen, wat je ook snel zal gaan voelen aan je kracht en conditie.

En daarrrr doe je het natuurlijk voor! Bij een regelmatige zit op de roeimachine bouw je in redelijk korte tijd meer kracht op omdat je bij een goede techniek niet alleen je beenspieren gebruikt, maar ook je bilspieren, kuiten, rug, biceps, triceps, schouders en buikspieren aan het werk zet. Powerrrrr!

2. Je conditie krijgt een boost

Omdat je jouw hele lichaam traint en veel herhalingen doet, zal je ook een veel betere conditie gaan ontwikkelen. Je merkt dit al vrij snel, maar helemaal bij langere intensieve sessies.

Het is ideaal voor het opbouwen van een betere stamina én makkelijk om te doen. Je gaat zitten, even instellen, de hendel pakken en gaaaaaaan… ideaal voor wanneer je gelijk wilt beginnen zonder al teveel voorbereidingen of eigelijk weinig tijd hebt om te trainen.

Wil je je conditie opbouwen met roeien? Begin dan met sessies van 5 á 10 minuten, zeker wanneer je nog nooit aan sport gedaan hebt. Ben je wel actief, maar heb je nog geen ervaring met een roeitrainer, dan kun je wel wat intensiever beginnen met 20 minuten (uiteraard wel na een goede uitleg!). Ook als gevorderde kun je nog steeds aan je uithoudingsvermogen blijven werken door de trainingen aan te passen naar je doelen: kort met meer weerstand, langer met lichte weerstand 1 tot 1,5 uur, of ultrakorte zware sprints. Alles kan.

3. Weinig blessures

Een ander groot voordeel is dat de kans op blessures in principe vrij klein is. Als je geen buitensporige rare bewegingen maakt en eenmaal in de goede houding zit, dan is de move die je verder maakt tijdens het roeien heel natuurlijk.

Zorg er altijd wel voor dat je de techniek kent, maar dat geldt natuurlijk voor alle sporten. Met deze richtlijnen zit je goed en loop je de minste kans op blessures.

1. Ga op de roeitrainer zitten met rechte rug en voeten in de steuntjes. Strap je voeten in zodat ze stevig vastzitten.
2. Buig je knieën, ga naar voren en pak hendel vast.
3. Nu zet je je krachtig af met je benen en trek je tegelijkertijd de hendel naar het midden van je lichaam. Op het moment dat je benen (bijna) gestrekt zijn trek je het laatste stukje van de hendel naar je toe. Je rug mag tot max. 45 graden naar achteren leunen.
4. Ga nu weer naar voren met je bovenlichaam iets naar voren gebogen om de oefening te herhalen. Let op dat je vloeiend beweegt en hou je rug altijd recht zodat je niet gaat ‘hangen’.
5. Herhaal dit tot je klaar bent met je roeitraining.

4. Het kan altijd!

In de meeste sportscholen staan goede roeimachines, maar toch nog niet overal. Of ze zijn zo verouderd en verstofd dat jij je derrière er niet op durft te parkeren… Wil je echt specifiek vaak de roeimachine gebruiken? Maak dan voordat je een sportschool-abo afsluit een rondje door de zaal, om erachter te komen of ze er een aantal hebben staan.

Steeds meer mensen schaffen echter ook een roeimachine aan voor thuis. Zo is er namelijk geen excuus om niét meer te sporten en kan je elke dag – desnoods tijdens Man Bijt Hond – even aan je kracht en conditie werken. Zelf kopen bespaart vaak ook nog eens kosten op de lange termijn én je kan zelf het model kiezen, aangepast op jouw specifieke doelen.Om een goed beeld te krijgen van waar je op moet letten lees je in dit artikel over roeitrainers meer handige tips en tricks.

Hoe dan ook: roeien kan altijd en overal. No excuses 🙂

5. Calorie burner AF

Naast kracht en conditie opbouwen, is roeien ook een geweldige calorie burner! Afhankelijk van je gewicht, het ingestelde weerstandsniveau en de duur van je roeitraining kun je al gauw honderden calorieën per sessie verbranden.

Bij het roeien om gewicht te verliezen zijn de consistentie en duur van de workouts essentieel. Probeer voor maximaal resultaat 5 tot 6 keer per week 30-50 minuten te roeien. Roei met een gematigd, vast tempo met een comfortabele intensiteit waarbij je tegelijkertijd een gesprek kan voeren zonder te stikken in je ademnood.

En? Zit je al op de roeimachine?

Lekker bezig! Zorg ervoor dat je na een tijdje variatie toevoegt in de workouts, wissel de lengte van je trainingen af, neem korte pauzes als je daar zin in hebt en probeer steeds nieuwe schema’s en tempo’s. Zo blijven je trainingen op de roeimachine afwisselend en daag je jouw lichaam elke keer weer uit.

En oh ja, denk eraan dat – wat je doelen ook zijn – er géén wondermiddel is voor snelle spieropbouw, conditie of een fit lichaam. Resultaten krijg je door keihard te werken en dat vol te houden. Work, work, work, work, work!

 

 

Train jij vaak op de roeimachine? Zo ja, waarom? En zo niet, waarom niet? Vind je het leuk of doe je het puur omdat je weet dat het goed voor je is? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments of tag me in jullie mooie foto’s op Facebook / Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in onze video’s op YouTube (VeganAnimal).

 

 

Header foto: Vivienne Magalie Photography

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Anabel
    6 september 2019 at 14:07

    Wat een geweldige leeservaring!

  • Reply
    Personaltrainerdelft
    10 september 2019 at 15:04

    Dankjewel voor deze blog! De roeimachine is mijn absolute favoriet in de sportschool. Goed te weten dat het niet alleen leuk is maar dat het ook resultaten levert 😀
    Grtjs Anne

  • Reply
    Lotte
    12 september 2019 at 16:37

    Als je wil gaan ergoën let dan alsjeblief goed op je techniek. Denk ook vooral niet dat je de kunst bij andere mensen in de sportschool kan afkijken. Toch zo’n 80% van de mensen in de sportschool heeft slechte techniek op de ergo. Dus kijk een filmpje en bekijk jezelf ook als je op de ergo zit in de spiegel. Verder super leuk dat je hierover een artikel schrijft!

  • Leave a Reply