#Fitness

5 redenen waarom yoga en krachttraining extreem goed samengaan!

Mocht je nog in de veronderstelling zijn dat yoga alleen voor zweverige types is en krachttraining voor spierbundels, think again. Niet voor niets biedt nagenoeg elke sportschool of fitness club een yoga les aan. “Ja ok, dat is waar, Doreen. Maar ik zie zelf nog niet voor me hoe yoga en krachttraining ooit samen moeten gaan hoor. Het is toch het één of het ander?!” Nope. En ik ga je uitleggen waarom niet!

Yoga kan een heel belangrijk onderdeel van je training zijn. Sterker nog: in combinatie met krachttraining is yoga een prima manier om je uithoudingsvermogen en kracht te vergroten, je volledige lichaamshouding te verbeteren en balans en flexibiliteit te ontwikkelen. Het helpt fysieke prestaties te maximaliseren, terwijl de meditatieve kant van yoga bijdraagt ​​aan je innerlijke stabiliteit en mentale balans.

Voor alle yogi’s die krachttrainen maar niets vinden, of krachttrainers die yoga maar suf vinden; deze is voor jullie! Deze 5 redenen laten zien waarom yoga en krachttraining zo extreem goed samen gaan! Je zult versteld staan.

1. Kracht & flexibiliteit

Hoewel yoga geweldig is voor het opbouwen van natuurlijke kracht, is krachttraining natuurlijk de way to go wanneer je snel meer spieren wilt opbouwen. En het opbouwen van die spierkracht heeft er in mijn geval juist voor gezorgd dat mijn yogahoudingen alleen maar beter werden. Win-win, dus.

En wil je net als ik wel sterker worden maar niet heel gespierd, dan is yoga één van de beste manieren om je lijf te shapen en flexibiliteit te ontwikkelen. Ben je de eerste paar keer nog een stijve hark, voor je het weet lig of sta jij ook in de meest gekke houdingen. Je lenigheid verbetert echt razendsnel!

En dat is niet alleen nuttig tijdens yogalessen zelf. Ook bij andere sporten en in het dagelijks leven is het nuttig als je spieren wat soepeler zijn. Hierdoor verklein je namelijk ook de kans op blessures, verrekking en andere shizzle waar je niet blij van wordt.

2. Explosiviteit & uithoudingsvermogen

Wanneer je aan krachttraining doet, activeer je je snel bewegende spiervezels. Door het trainen van deze spiervezels vergroot je jouw maximale kracht en worden deze spiervezels groter. Dit zorgt ervoor dat je lichaam explosief veel kracht aan kan – explosief squaten met 4 boodschappentassen is binnen no time een makkie.

Bij yoga, door de bewegingen langzaam te doen en voor langere tijd in dezelfde houdingen te blijven, activeer je je slow-twitch spiervezels. En die zorgen juist weer voor het opbouwen van uithoudingsvermogen. Heel geschikt dus voor lage intensiteit van langere duur. Klinkt heel logisch toch?! Dat dacht ik 🙂

3. Gecontroleerde agressie & ontspanning

Een van de dingen die zorgt voor een succesvolle krachttraining waarbij je gebruikmaakt van progressieve belasting, is dat je vóór elke training psyched up bent. Je maakt je mentaal klaar om elke keer weer zwaardere gewichten te tillen, en dat lukt meestal toch net wat beter wanneer je je een beetje kwaad maakt. Super handig in de gym, maar daarbuiten heb je die agressie natuurlijk helemaal niet nodig.

Je ontwikkelt dus gecontroleerde agressie. En waar kun je nu beter gecontroleerd met je lichaam en geest om leren gaan dan op een yogamatje? Aan het einde van een yogales – zelfs bij de uitdagende varianten waarbij het zweet over je rug stroomt – voel je je als het goed is helemaal ontspannen. Beiden goed voor een potje stress release!

Ja ja, ook Cilla doet soms aan yoga voor haar spierherstel  (al vindt ze het stiekem nog steeds helemaal niks…)

4. Training van de geest, lichaam & ziel

Het aantal verschillende soorten klasjes die ik uitgeprobeerd heb zijn inmiddels niet meer te tellen. En er zijn er maar weinig die ik echt niet leuk vond… Maar geen van deze lessen komt in de buurt van hoe ik me ontspannen en onthaast voel na een yogatraining.

De belangrijkste reden dat ik aan yoga doe is vanwege de manier waarop yoga je naar binnen laat kijken en echt leert om naar je lichaam te luisteren. En nee, dit hoeft écht niet per se op een heel zweverige manier. Verder is yoga een geweldig hulpmiddel om stress, vermoeidheid en futloosheid te bestrijden. Wat dan weer goed van pas komt wanneer je een pittige krachttraining op de planning hebt staan. Awesome!

5. Spierherstel

Wist je dat je spieren tijdens de training niet echt groeien en ontwikkelen, maar pas daarna? Krachttraining is een zware lichamelijke activiteit, dus je spieren moeten een rehabilitatieproces na de training ondergaan. En dat is het moment waarop je spieren groeien! Daarom is rust tussen je zware trainingen ook zo ontzettend belangrijk.

Yoga is perfect om het lichaam te ontspannen en helpt bij het herstel na de training. Bij restorative yoga bijvoorbeeld, neem je houdingen aan die langzaam, gemakkelijk, zacht en ontspannend zijn. Met name voor je armen, schouders en rug is dit echt een aanrader.

Conclusie?

Yoga is wat mij betreft dé perfecte aanvulling op krachttraining. Ik raad iedereen ook aan om het in ieder geval een kans te geven. Wanneer zowel yoga- als krachttraining compleet nieuw voor je zijn, ga dan niet meteen volle bak aan de slag met beiden. Zorg eerst voor een goede basis door een aantal maanden actief een van de twee uit te proberen, voordat je meteen te hard van stapel loopt.

Experimenteer daarnaast rustig met hoe je de twee het beste combineert. Iedereen heeft een ander lichaam en een ander doel. Wat voor mij werkt, werkt mogelijk niet voor jou. Heb je eenmaal de smaak en een bepaalde routine te pakken, kijk dan op je gemak hoe krachttraining of yoga hier een aanvulling op kan zijn en wees je bewust van hoe je lichaam hierop reageert.

Hi! Ik ben Doreen, een geboren en getogen Amsterdamse. Ik deel met liefde mijn tips en kennis op het gebied van duurzaamheid, plantaardig eten, sport en niet te missen vegan hotspots. Tot voor kort alleen met vrienden, familie en collega’s, maar vanaf nu ook op SquatCilla.nl.

 

 

 

 

 

Aight, en nu sportkleding aan en gaan! Wat wordt jouw eerste training? En heb je tips voor beginnende yogi’s of kracht trainers? Doreen en ik zijn heel benieuwd, dus laat het weten in de comments of via Facebook en Instagram. #vindenweleuk 

Headerfoto: Vivienne Magalie Photography

Bronnen:

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply