#Fitness

Weinig tijd om te bewegen? Check deze 5 snelle workouts, zónder sportschool!

‘Ga je nu alweer naar die CrossFit box, Cilla? Hoe dan?!’ Omdat ik ervan hou. Maar ik begrijp het ook als jij niet elke dag zin of tijd hebt, geen poen hebt voor een fitness abo, of sportscholen gewoon haat. Kan allemaal. Maar hey, je moet wel bewegen natuurlijk! 

Als je om wat voor redenen dan ook niet naar de gym gaat, doe je lichaam dan een plezier met een van deze 5 snelle workouts, zónder sportschool. Ze zijn makkelijk, cheap, goed voor je fysiek, mentale kracht en conditie en ze kosten weinig tijd. Go, go, GOOOOO!!

1. (Hard)lopen

Persoonlijk vind ik het echt janken, maar hardlopen is nog steeds een van de meest effectieve manieren om in shape te komen. Het verbrandt meer calorieën dan elke andere vorm van cardio en het is helemaal voor gratis. Als je een paar fatsoenlijke loopschoenen en goede oordopjes voor je favo muziek niet meetelt dan.

Trek je hardlopen écht niet? Ga dan wandelen. Stevig doorlopen wordt, vind ik, nog steeds een beetje onderschat in de sportwereld. Maar toen ik vorig jaar met een gekneusde rib en een gescheurde buikspier niet kon trainen, ben ik elke dag flinke stukken gaan lopen. Met die 10.000 stappen per dag verbrandde ik dagelijks toch zo’n 600 tot 700 calorieën! Resultaat? Ondanks mijn blessure bleef ik in vorm! Heel fijn.

2. Crosstrainer

Hou je van cardio, maar wil/kan je niet naar een sportschool? Dan zou je ook kunnen investeren in een crosstrainer voor thuis. Wat ik zelf lekker vind aan dit apparaat is dat je je hele lichaam gebruikt, inclusief je core. Daarnaast hoef je er de deur niet voor uit (dus geen smoesjes als het regent!) en kun je het tijdens het TV kijken doen. Of met awesome muziek aan. Het is jouw feestje!

Er zijn diverse webshops die ze verkopen, en de apparaten zijn vandaag de dag goed betaalbaar. Of nou ja, in ieder geval goedkoper dan een abonnement op een gym waar je zelden naartoe gaat… 🙂

3. Squat!

Mijn blog heet natuurlijk niet voor niets SquatCilla! Buiten dat mijn naam met ‘squat’ ervoor best wel een beetje epic klinkt, is deze oefening ook serieus mijn ding. Met de squat versterk je namelijk niet alleen je benen en billen, je verbrandt ook flink wat calorieën als je het lekker up-tempo doet.

Het goede nieuws: squats kun je echt overal doen. Of nou ja, in de rij bij de supermarkt is misschien wat vreemd, maar fok it. Je moet wat over hebben voor die ronde perzikbum!

4. Tabata

Het is een hel van een workout (als je ‘m echt goed doet) maar het is één van de weinige trainingen die wetenschappelijk bewezen helpt bij gewichtverlies.

Het klinkt misschien vrij nieuw, maar Tabata is een oude sport waar simpelweg weer nieuw leven ingeblazen is. Het is vernoemd naar een Japanner, dr. Izumi Tabata, die een methode ontwikkelde om in zeer korte tijd effectief te sporten.

Een Tabata workout bestaat uit een serie cardio-kracht oefeningen die je 20 seconden uitvoert alsof je leven ervan afhangt. Vervolgens heb je 10 seconden rust en ga je weer als een speer, in totaal herhaal je dit 8 keer en dat is dan 1 set; acht intervallen inclusief je rustperioden duren 4 minuten, dus je bent echt kort bezig. Maar kapót dat je gaat… Believe me! Op YouTube vind je heel veel verschillende Tabata workouts waar je meteen mee aan de slag kan.

5. Touwtje springen

Doe je natuurlijk het liefst lekker buiten in het park, op het strand of voor je deur met de buurvrouw. Het kan ook indoors, maar wel als je een beetje ruimte hebt, uiteraard. Koop in de winkel een kwalitatief goed springtouw en go bananas!

Touwtje springen is ontzettend goed voor je stamina en geeft je vetverbranding een mega boost. Wissel je gewone sprongen af met high knees, double unders of kruislings. Zo blijft het een uitdaging!

Conclusie?

Je hebt absoluut geen gym nodig om in shape te blijven. Het zit ‘m juist ook in de kleine dingen: maak het huis schoon, laat de auto staan en loop/fiets naar je werk, neem de trap, ga de hele dag shoppen, loop flinke afstanden met je hond of ruim eindelijk eens die zolder op. Met andere woorden: kom gewoon van je hoela af en zoek iets wat je leuk vindt om te doen. Dan komt de rest vanzelf.

 

Op welke manier(en) zorg jij dat je aan je dagelijkse beweging komt? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments of via Facebook en Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply