#Fitness

5x motivatie om te gaan sporten als je eigenlijk geen zin hebt

‘Cillaaaaaa, heb jij dan áltijd zin om te gaan sporten?’ Nee, natuurlijk niet. Ook Cilla is gewoon een mens en heeft weleens geen zin. Gisteren was het bijvoorbeeld zo’n dag. Nét iets te warm, beetje spierpijn nog, tikje lui en ja, gewoon. Blegh. Maar ik ben gewoon gegaan, heb serieus super lekker getraind en was daarna blij dat ik mijn hoela toch van die bank had gehesen. Herkenbaar? Dacht ik al. 

Ik begrijp heel goed dat je na een lange (werk)dag met veel stress, geëmmer met een mekkerende collega, iets te weinig voer door de drukte en hoofdpijn bezorgende deadlines niet meteen denkt aan de sportschool als je eindelijk thuiskomt na een bonusfile van drie kwartier. Je bent moe, wilt neerploffen, eten en Netflix bingen. #joe

Maar hoe vreemd het misschien ook klinkt: als je gaat sporten na zo’n vreselijke dag – al is het maar even – ben je sneller opgelapt dan dat je op de bank blijft plakken. Als jij je in het zweet werkt krijgt je lichaam namelijk een endorfine(=gelukshormoon) boost, die ook na het sporten nog wel even duurt. Volgens onderzoek van het Trimbos-instituut hebben mensen die regelmatig sporten zelfs de helft minder kans om een psychische stoornis te ontwikkelen dan niet-sporters.

Dus heb je het weer eens he-le-maal gehad en precies -1000% zin? Misschien dat deze 5 motivaties om tóch te gaan dan helpen. Al is het maar een beetje 🙂

1. Bedenk hoe awesome het gevoel erna is

Volgens mij is dit altijd wel het laatste zetje om toch te gaan. Tijdens het trainen voelt het soms verschrikkelijk (ik wil soms letterlijk kappen en naar huilend naar huis), maar als ik de WOD dan heb afgerond is het altijd feest. Als ik lichte spierpijn had is het weg, ik ben minder moe en voel me weer het kipje. Er is nog nooit een dag geweest dat ik achteraf spijt had van mijn training. Integendeel!

2. Doe iets wat je leuk vindt

Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je écht geen zin hebt, en een keertje skipt. Helemaal oké. Een baal- of hangdag moet ook lekker kunnen, zo nu en dan. Maar als je dit eigenlijk altijd voelt of non-stop moeite hebt om jezelf naar die gym te slepen, dan klopt er iets niet. Vraag jezelf af of je de sport die je doet wel echt leuk vindt.

Toen ik fitnessmoe was merkte ik namelijk ook dat ik echt een personal trainer nodig had om te gaan, zo vreselijk vond ik het. Op een gegeven moment was ik dat zat, en boekte een proefles CrossFit. Pas toen kwam ik erachter wat het échte probleem was. Mijn sport paste gewoon niet meer bij me.

Zie jij er ook vaak tegenop? Doe dan eens lekker iets heel anders! Ga een uurtje zwemmen, hardlopen, fietsen, roeien, dansen, Tabata training of boek spontaan ergens een proeftraining. Wie weet ontdek je dat je eigenlijk al die tijd iets anders wilde…

Foto: Tom Zwarts

3. Omring je met de juiste mensen

CrossFit is iets wat je doet in een les, dus er zijn meerdere ‘slachtoffers’ die aan het zwoegen zijn op dat moment. En dat motiveert mij persoonlijk al ontzettend! Maar wat ook een extra zetje kan geven is bijvoorbeeld een (vaste) sport buddy. Iemand met wie je vaak samen gaat, zodat diegene je even een schop onder je hol kan geven als je geen zin hebt. Tom en ik trainen in dezelfde CrossFit box, dus als de een minder zin heeft dan zorgt de ander meestal wel voor motivatie.

Sport je liever alleen? Dat kan ook prima werken. Maar probeer je in ieder geval te omringen met mensen die snappen wat je doet, online of IRL. Je hebt bar weinig aan zeiksnorren die moeilijk gaan doen wanneer je bij dat feestje eerder opstapt om nog even een uurtje te trainen. Over het algemeen geldt: binnen een actieve groep mensen is de kans groter dat je zelf ook actief blijft. Pluk daar dus de vruchten van.

4. Je kunt meer eten!

Ik zeg weleens voor de grap dat ik zoveel sport omdat ik dan meer kan eten. Maar stiekem is dit helemaal geen grap. Ik had altijd al een grote eetlust, maar ben ook gezegend met aanleg om snel aan te komen. Dus om niet dicht te groeien moét ik wel in beweging blijven. Uiteraard sport ik omdat ik het echt tof vind om te doen, maar als ik me dan bedenk dat ik nog meer kan eten is dat wat mij betreft toch wel een extra motivatie.

Hoe zit dit nu precies? Als je meer sport, maakt je lichaam meer spierweefsel aan. Hoe meer spierweefsel, hoe meer calorieën je verbrandt in rust, en hoe minder kans op overgewicht. Bon apetit 🙂

5. Hou je voortgang bij

Niets is motiverender dan zien dat je progressie boekt. Veel sporters vergeten echter om hun prestaties te noteren of ergens op te slaan. Het resultaat? Geen idee hebben hoe het nu eigenlijk zit met je conditie, spieropbouw, kracht en energie. Je merkt namelijk ongetwijfeld zelf wel dat je na een paar weken wat langer kunt hardlopen dan 10 minuten, maar ja, hoeveel langer over hoeveel afstand dan? En tilde je nou altijd al 50 kilo, of ben je echt sterker geworden? Vaag en bepaald niet motiverend. Zeker niet als je, net als ik, vrij competitief bent 🙂

Zorg er dus voor dat je je gains op papier noteert (in zo’n epische, duurzame en uitwisbare GreenBook, bijvoorbeeld) of sla het op in een app. Voor CrossFit raad ik SugarWod aan. Hierin kun je precies noteren wat je scores zijn en dus ook per week, maand en jaar letterlijk zien hoe snel je vooruit gaat. En dit is me een partijtje motiverend, jongens!

In een GreenBook kun je jouw eetschema, trainingsdagen en aantekeningen bijhouden. En… weer uitwissen. Foto: Tom Zwarts

Moraal van het verhaal? Ga gewoon!

Ook al heb je misschien een ‘meh’ gevoel: ga gewoon. Sporten zorgt er niet alleen voor dat je smokin’ hot bent in je zwemkleding, maar ook voor je mentale toestand is het echt een must. Daarnaast ontstrest het, kun je meer eten en werk je nu alvast aan sterke spieren en botten voor als je straks een oud kadaver bent. En zoals ik altijd zeg: je hebt maar één lichaam. Je kunt er dus maar één keer goed voor zorgen.

 

Wat is jouw leukste of beste motivatie om te gaan sporten? Ik ben heel benieuwd! Laat het me vooral weten in de comments of via Facebook en Instagram. Ik ben heel benieuwd! En oh ja, Tom en ik zetten momenteel samen de Plantastic! Health Hub op, samen met jou! Help je ons mee? Kijk op www.crowdaboutnow.nl/plantastic voor meer info!

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: