#Fitness

7x de beste vegan foods voor je brein

Gezond eten is niet alleen goed voor een fit en über sexy lichaam, maar laat ook die grijze massa daarboven beter zijn werk doen. Het brein is een vitaal orgaan dat goede voedingsstoffen nodig heeft om zijn best voor jou te kunnen doen. Zonder voldoende koolhydraten, goede vetten, antioxidanten en omega-3 vetzuren kun je akeligheden zoals een slecht geheugen en cognitieve achteruitgang ervaren. So be a smart ass en kies voor deze vegan foods.

Wist je dat je brein vooral vrolijk wordt van goede koolhydraten en dito vetten? Dat komt omdat de hersenen voor 60% bestaan uit vet, en vergeleken met andere organen ongeveer 10 keer(!) meer energie verbruiken. Het is dus essentieel dat er puike brandstof in gaat om die raderen draaiende te houden. Maar hoe doe je dat?

Naast de goede vetten die je brein nodig heeft voor ontwikkeling en onderhoud, is je bloedsuikerspiegel daarnaast key. Deze moet namelijk zoveel mogelijk constant blijven – dus niet te laag, maar ook niet te hoog – om alles daarboven in topconditie te houden.

Met deze 7 beste vegan foods voor je brein weet jij zeker dat je messcherp blijft!

1. Aubergine

Aubergine is rijk aan het antioxidant anthocyaan, dat helpt om geheugenverlies te voorkomen. Ongeveer 200 gram aubergine mét schil kan 1,500 milligram anthocyaan leveren, dus daar kan je brein even mee vooruit. Daarnaast is deze groente rijk aan nasunine, een stof die valt onder de polyfenolen. Deze sterk werkende antioxidant beschermt de celmembranen van de hersencellen tegen vrije radicalen.

Je kunt aubergine stomen, grillen met knoflook en rozemarijn, vullen met homemade hummus en in de oven schuiven of natuurlijk deze awesome vegan lasagne van bouwen.

2. Broccoli

Of bloemkool, boerenkool, spruitjes, radijs, paksoi, Chinese kool, koolrabi, waterkers en witte kool. Al deze groenten uit de kruisbloemen familie zijn rijk aan zwavelhoudende verbindingen, die kunnen helpen om de hersenen te beschermen tegen dagelijkse oxidatieve stress.

In een Harvard studie vonden onderzoekers dat vrouwen die veel kruisbloemigen aten minder snel, of in ieder geval op oudere leeftijd, last kregen van cognitieve achteruitgang in vergelijking met degenen die geen van deze groenten aten. Vooral broccoli en spruitjes zijn epic, aangezien deze super veel vitamine C en béta caroteen bevatten. Volgens onderzoekers speelt dit dé grote rol als het gaat om een goed werkende bovenkamer.

3. Walnoten

Ze lijken niet zomaar op hersentjes, blijkbaar. Deze noten zijn rijk aan vitamine E, omega-3 vetzuren, en antioxidanten die belangrijk zijn bij het bestrijden van schadelijke invloeden. Daarnaast barst de walnoot van de mineralen zoals kalium, koper, calcium, en magnesium.

Eet dagelijks 60 gram van deze mini breintjes en je hebt je dosis omega-3 vetten voor 100% binnen! En last but not least, ze zijn natuurlijk super lekker. Gooi ze door je soja yoghurt met banaan en krentjes, stop ze in een dadel of strooi over een goedgevulde salade.

4. Peulvruchten

Dat peulvruchten bazen zijn wist je waarschijnlijk al. Ze zitten niet alleen stampensvol plantaardige eiwitten (powerrrr!), maar bevatten ook veel vezels en antioxidanten die je brein een boost geven en helpen om ‘m langer scherp te houden. Uit een studie waar 5691 volwassen participanten aan meededen, gepubliceerd in The Journal of Nutrition Health and Aging, bleek dat het regelmatig eten van peulvruchten bijdraagt aan een lager risico op achteruitgang van het brein.

Dikke plus is dat peulvruchten geen verzadigde vetten en cholesterol bevatten, en daar worden je hersenen blij van. Lang leve de verse hummus, verse linzensoep en tempe wokschotels met soja bonen. Whoop!

5. Bessen

De eerder genoemde polyfenolen – antioxidanten die veel voorkomen in felgekleurde vruchten zoals bessen – kunnen de geheugenfunctie verbeteren en de kans op dementie verkleinen, omdat ze toxines bestrijden. Echte powerhouses zijn blauwe bessen, maar ook bramen, frambozen, bosbessen, aalbessen en aardbeien kunnen er wat van.

Ik neem zelf elke ochtend een shake met 60 gram havermout, 100 gram blauwe bessen (diepvries), 250 ml ongezoete amandelmelk, 1 theelepel lijnzaad en kaneelpoeder. Je kan de hele ochtend door en je hebt meteen een goedgehumeurd brein.

6. Volkoren granen

De hersenen werken op glucose en hebben daar constant voldoende van nodig om goed te kunnen functioneren. Neem daarom vooral complexe koolhydraten zoals volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta, die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Deze bevatten ook nog eens meer eiwitten en vezels dan de bewerkte witte varianten, waardoor je langer vol zit nadat je het gegeten hebt.

Voor volkoren brood geldt: niet al het bruine brood dat in de winkel ligt is écht bruin. Sommige zijn zo bewerkt dat ze er lekker gezond uitzien, maar bestaan alsnog uit bloem, suiker, en andere miserabele toevoegingen. Lees dus altijd het etiket en ga voor brood dat bestaat uit meel, water en een beetje zout. Of bak zelf je brood, stiekem het allerbeste.

7. Groene thee

Ben ik even blij dat ik elke ochtend een kop verse matcha drink. Groene thee blijkt namelijk een brain pleaser van heb ik jou daar! Het bevat onder andere catechinen, een soort antioxidant die kan helpen om cognitieve stoornissen te voorkomen.

Daarnaast zit er ook een aminozuurachtige verbinding in (theanine) die onder andere angstgevoelens vermindert en ervoor zorgt dat je beter kunt ontspannen. Drink wel het liefst de cafeïnevrije varianten, zeker als je gevoelig bent hiervoor. En oh ja, zonder suikers en zoetstoffen, ofcourse. Maar dat had je vast al gesnopen 🙂

 

Eet jij graag een of meerdere van deze brain foods? En zo ja, welke? Laat het me weten via Facebook, tag me op Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

 

 

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    19 oktober 2017 at 12:00

    Jeeeej dan ben ik goed bezig!! Alleen aubergine eet ik nooit, misschien toch eens kopen, dan moet ik wel haha!

  • Reply
    Sherry
    19 oktober 2017 at 12:14

    Wat een leuke blog heb je. Ik maak ook vaak zoiets als op de foto!

  • Reply
    Manon
    19 oktober 2017 at 17:19

    Jaa aubergine, walnoten en peulvruchten.. heerlijk! En groene thee ook, matcha drink ik echter nog wel met zoetstof maar dat is dan ook af en toe een echte traktatie

  • Leave a Reply