CrossFit

7x onmisbare CrossFit goodies!

Iedereen die mijn blog of social media een beetje in de gaten houdt weet: ik ben een CrossFitaholic. Zeker in vergelijking met toen ik nog aan fitness deed, merk ik echt dat ik na elke WOD sterker, atletischer en sneller word (oké, afgezien van de spierpijn en de lijdensweg tijdens het trainen). Er is eigenlijk maar één minpuntje, en dat is het gesleep met mijn altijd overvolle tas met CrossFit spullen…

‘Maar Cilla, heb je al die troep écht nodig dan?’ Toen ik begon met deze sport dacht ik van niet, maar ik kan nu alleen nog maar volmondig ‘ja’ zeggen. De juiste accessoires tijdens je training zorgen er namelijk voor dat je écht kan rocken. En dat is natuurlijk waar je voor gaat. Deze 7 onmisbare goodies mogen sowieso niet ontbreken in je CrossFit tas!

1. De perfecte schoenen

In het begin hupste ik gewoon doodleuk mee op mijn oude Nike hardloopschoenen en vond ik het allemaal dikke prima. Maar toen ik eenmaal merkte dat deze sport geen bevlieging was (en die heb ik ook gehad, hoor… bevliegingen) wist ik dat het tijd werd om kwalitatief goede CrossFit schoenen aan te schaffen.

Schoenen kunnen je WOD maken of breken. En dat merkte ik pas toen ik schoenen kocht die voor deze sport gemaakt zijn. Naar mijn idee zijn er twee ‘kampen’ wat schoenen betreft: het Nike Metcon kamp en het Reebok kamp. Ik ben #teamReebok. Mijn eerste schoenen waren grijze Nano’s, maar ik heb nu al een tijdje de Reebok Grace.

Maarrrrrr… bovenstaande schoenen zijn slechts het begin van alle CrossFitschoenenellende. Want na een tijdje is het eigenlijk ook een must om goede lifters te hebben, zodat je stabiel staat als je die 100 kg deadlift eruit knalt. En perfecte renschoenen zijn stiekem ook onmisbaar. Anyway: ik zeg het maar alvast 🙂

2. Kniebandages

Kniebandages zijn er niet alleen voor blessures, maar juist een uitkomst als je pijntjes wilt voorkomen. Als je steeds zwaardere gewichten wil tillen (en dat wil je!) kun je door kniebandages te dragen de druk verminderen en je coördinatie verbeteren. Ook helpen ze om verdraaiingen en slijtage tegen te gaan tijdens het squatten én zijn ze fijn als extra bescherming als je weer eens 300 lunges achter elkaar moet doen…

Er zijn diverse merken te koop, maar ik ben zelf heel blij met de bandages van Rehband. Ze zijn online te koop bij bijvoorbeeld Bol.com en ik scoorde ze zelf bij CrossFit Wildhearts (waar ik zelf train) in Rotterdam.

3. Pull-up grips

Goede pull-up grips zijn een musthave als je aan CrossFit doet. In het begin dacht ik dat het allemaal wel los zou lopen, en er lag genoeg magnesiumpoeder, dus whatever. Maar daar kwam ik snel op terug toen de vellen aan mijn handen hingen en dat eerst moest genezen voordat ik weer kon trainen. Helaas zijn pull-up grips meestal gemaakt van leer, dus ik had als vegan wel een probleem.

Ik krijg hier vaak vragen over van andere vegans, want ‘die pull-up grips van stof zijn glad en hebben een schijt grip‘. Klopt. Het was voor mij ook echt een dikke, vette crime om goede exemplaren te vinden. Een euro’tje of 200 en veel ergernis verder, tipte Jeremy Reijnders mij over de Bear Komplex Carbon Fiber grips. En deze zijn echt über! Wat een geniale uitvinding. Ze zijn van carbon, dus super sterk. En uiteraard vegan AF. Het scheelt echt ontzettend tijdens de uitvoering van pull-ups, en ik kan het alleen maar aanraden als je gewoon wat vel op je handen wilt overhouden. Just sayin’.

4. Foamroller

Eerder schreef ik al een artikel over het belang van foamrollen, en mijn mening daarover is niet veranderd. Bij de eerste CrossFit box waar ik trainde hamerden ze al op het belang van rollen, stretchen en Lacrosse balls, en ik ben heel blij dat die basis bij mij er meteen ingepeperd werd.

Foamrollen zorgt voor minder spierpijn en is eigenlijk een soort van mini DIY sportmassage. Veel atleten gebruiken de foam roller tussen de sportmassages door, en dat is wat ik zelf ook doe: 1x per maand een sportmasseur en tussendoor lekker veel rollen. De meeste CrossFit boxen hebben wel foamrollers liggen die je na de WOD mag lenen, maar ik heb er thuis ook een voor als ik de dag erna onverhoopt spierpijn krijg. Je kan ze onder andere kopen bij Bol.com.

5. Wrist wraps

Goede wrist wraps zijn heel belangrijk bij het liften, omdat ze je polsen goed ondersteunen. Hierdoor kun je lekker je ding doen en hoef je niet na te denken over overbelasting en pijnlijke polsen. Een beetje hetzelfde als de kniebandages, dus.

Zelf ben ik heel blij met de exemplaren van NOWRAPS. De wraps zijn gemaakt van 100% katoen, zodat ze vocht opnemen tijdens het trainen, en je ze na je liftsessie lekker kunt wassen. Maar… ze zijn niet meer zo makkelijk te vinden. Omdat ook de exemplaren van Reeva heel fijn zijn en je die simpel online kunt bestellen, zou ik in dit geval gewoon deze aanraden. Helemaal prima!

6. Een fijne CrossFit app

Als je aan CrossFit doet wil je natuurlijk wel een beetje je progressie bijhouden, right? Ik wel in ieder geval. In mijn vorige box maakte ik gebruik van Beyond The Whiteboard, maar nu ben ik al een lange periode blij met SugarWOD.

De app is lekker makkelijk in gebruik, je kunt verschillende WOD’s selecteren, maar ook kiezen voor welk model je gaat (ga je voor tijd, aantal herhalingen, gewicht of iets anders). Ook kun je je prestaties benchmarken en vergelijken met de prestaties van anderen. Tot slot kun je easypeasy op de hoogte blijven van de WOD’s van verschillende boxen wereldwijd.

7. Een squatproof tights

En last but not least: doe jezelf én je mede-CrossFitters een plezier en regel een propere, squatproof basis tights waarin je niét meteen het kekke patroontje van je onderpeur kunt zien zodra je bukt. Begrijp me niet verkeerd: ik wéét dat goede sportkleding niet goedkoop is. En ja, ik weet ook dat een lang t-shirt over je legging veel kan verdoezelen. Maar echt, het is zo fijn als je gewoon heel chill, zorgeloos kunt squatten, zonder dat je eigenlijk een soort van beetje in je string staat. Just don’t. 

Ik heb diverse merken, modellen, stofjes en kleuren in mijn kast liggen (veel trainen = een shitload hebben aan sportsgear!).
Maar de laatste tijd train ik eigenlijk het liefst in een Sport Tights Massage van Anita. Deze broek zit als een tweede huid en vormt als het ware naar je lichaam terwijl ‘ie door kleine 3D nopjes aan de binnenkant tegelijk zorgt voor een ‘massage’ tijdens het trainen. ‘Wait, whut?’ Ja, dat dacht ik eerst ook, maar het is me een partijtje awesome. Spierpijn voelt minder heftig én duurt korter. En yes, sowieso 100% squatproof. Ultimate win!

 


Wat mag er volgens jou zeker niet ontbreken in je CrossFit tas? Ik ben heel benieuwd!
Laat het me weten via Facebook of tag me op Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in onze video’s op YouTube (VeganAnimal).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply