#Fitness

8 redenen waarom je nooit meer met een crashdieet moet starten

Hoewel er door het warme weer geen eind aan leek te komen, zijn de laatste dagen van de zomervakantie toch echt aangebroken. En stressss, want de meeste mensen willen die gezellige vakantiekilo’s er ook weer af hebben. Je trekt dat verstofte dieetboek uit de kast, meld je netjes aan bij de plaatselijke weegclub en ja hoor, de ‘gezonde’ shakes en repen worden ingeslagen. Want je wilt weer lekker snel in vorm zijn. Tijd om te crashen!

Of toch niet? Snelle diëten werken als een malle om af te vallen, maar stiekem weet iedereen dat je aan het eind van het liedje vaak eindigt bij het oude gewicht. Meestal met een paar kilo extra erbij, als bonus. Ondanks dat het allesbehalve gezond is en dit soort eetpatronen kunnen leiden tot het jojo-effect, lijken we er toch keer op keer weer in te trappen…

Misschien mis je nog wat overtuigende argumenten om te stoppen met crashdiëten en te starten met gezond leven? Dan zijn deze 8 redenen om nooit meer te starten met een crashdieet speciaal voor jou!

1. Je doet niets aan je leefstijl

Als je op dieet bent volg je voor een relatief korte periode een methode waar je weer mee stopt zodra je je doel hebt bereikt. Dat is het moment dat de slechte gewoonten er weer insluipen en je oude gewicht binnen no-time weer in zicht is. Oftewel: diëten zijn uitstekende methodes om af te vallen, maar niet om een bepaald gewicht te behouden.

Want waar lijnen na een periode stopt kent gedragsverandering en een nieuwe leefstijl geen eindstreep. Je kan ook niet verwachten dat slechte gewoonten – die er in maanden of jaren zijn ingeslopen – in enkele weken veranderen in goede gewoonten. Voor blijvend resultaat van je streefgewicht zul je jezelf dus een gezonde leefstijl moeten aanmeten.

2. Je hebt de verkeerde motivatie

Mensen die streng gaan lijnen focussen vaak op een bepaald getal op de weegschaal. Dat noemen we een extrinsieke motivatie. Het streefgewicht, een bikini body voor de zomer, passen in dat ene jurkje etc. is dan dé motivatie om te lijnen. Maar als dat doel bereikt is, is de motivatie dus ook weg.

Een intrinsieke motivatie daarentegen is motivatie die uit het diepst van jezelf komt. Je gaat sporten omdat je het leuk vindt. Je gaat gezonder eten, omdat je het belangrijk vindt dat je gezond(er) oud wordt. Kortom: je gaat gezond leven, omdat je het zelf oprecht wil. Niet omdat het voor je gevoel ‘moet’.

3. Je lichaam kan in een spaarstand terechtkomen

Als er voor een langere periode veel minder energie binnenkomt dan het lichaam eigenlijk nodig heeft, gaat je lijf ook zuiniger aan doen. De stofwisseling vertraagt en je lichaam gaat veel efficiënter om met de calorieën die het nog binnenkrijgt. Dit was vroeger erg nuttig, want in periodes van schaarste kon je lichaam overleven. Zodra er weer voldoende was, kwam het lichaam snel op het oude gewicht.

Maar tegenwoordig – nu we bijna op elke hoek van de straat een supermarkt hebben met voedsel – werkt het ons eerder tegen dan mee. Wanneer je je doel hebt bereikt en weer normaal gaat eten, krijgt je lichaam opeens weer meer calorieën binnen en reageert hierop door deze makkelijker op te slaan als energievoorraad (ter voorbereiding op de volgende periode van schaarste). En zo komen dus nog eenvoudiger alle verloren kilo’s er weer bij.

4. Je ontwikkelt cravings

Een dieet legt restricties op; voedingsmiddelen die je niet meer ‘mag’. En als iets het verlangen naar eten groter maakt, is het wel de gedachte dat je iets niet meer mag. Met als gevolg dat je het ‘gemis’ de afgelopen weken na afloop van het dieet compenseert en eetbuien kan ontwikkelen.

Denk dus niet dat je die zak chips, ijscoupe of chocoladereep niet ‘mag’. Je ‘mag’ namelijk alles. Probeer te denken aan het feit dat je goed voor je lichaam wilt zorgen, dat het alleen het beste verdient en dat cravings dat in ieder geval niét zijn.

An apple a day… is inderdaad heel gezond voor je. Als je maar wel méér eet dan alleen dat 🙂

5. Diëten zijn duur

Sapkuren, dieetclub bijeenkomsten, maaltijdvervangers, dieetboeken; voornamelijk je portemonnee wordt er lichter van. En dat terwijl afvallen vaak simpelweg draait om gezond(er) eten, meer bewegen en beter naar je lichaam luisteren.

Een healthy levensstijl is echt geen rocket science en zit hem niet in een pilletje, sapje, reep of punten tellen. Laat je dus zeker niet wijsmaken dat je dit nodig hebt om je doelen te bereiken.

6. Je luistert niet naar je lijf

Heel belangrijk is om te leren te eten wanneer je trek hebt en niet wanneer de klok dit aangeeft. Diëten geven vaak kant-en-klaar aan wat je eet en wanneer je eet. Maar misschien heb jij eigenlijk nooit behoefte aan een tussendoortje? Of eet jij liever een grotere maaltijd als lunch en een kleinere avondmaaltijd? Of heb je gewoon écht geen behoefte aan een ontbijt.

Alles is prima, zolang jij goed luistert naar je lijf! Die geeft namelijk heel nauwkeurig aan of er gegeten moet worden of niet. Veel nauwkeuriger dan een dieetmethode dit ooit zou kunnen doen.

7. Je leert niets over voeding

Om effectief af te vallen, hoef je echt niet tot op molecuul-niveau te begrijpen hoe voeding in elkaar steekt. Maar een zekere basale kennis helpt je wel in de weg naar succes. Denk aan de vraag wat calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten en toegevoegd suiker zijn en welke invloed ze hebben op je gezondheid. Deze basiskennis helpt je te begrijpen dat shakes, pillen of repen geen vetten verbranden, de Abtronic van Tell Sell jou geen sixpack geeft en dagelijks een glas azijn in de ochtend je niet kilo’s lichter maakt.

Ook mindset speelt hier een belangrijke rol in. Tijdens het lijnen leg je de focus op je gewicht, terwijl het juist je gedachten zijn die bepalen of en wat jij eet. Ga je snoepen bij stress? Ervaar je groepsdruk om op feestjes veel meer te drinken dan je zelf wil? Eet je uit verveling? Dit zijn allemaal voorbeelden van gedachten die bepalen of en wat je eet. Door puur te focussen op het verminderen van gewicht, werk je niet aan deze gedachten die voor een heel groot deel bepalen wat jij binnenkrijgt.

8. Je wordt er niet gelukkig van

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste reden om nooit te starten met crashen. Strenge diëten maken op korte termijn chagrijnig, omdat je continue met een hongergevoel rondloopt en hunkert naar ‘verboden voedsel’. En op lange termijn kan het een flinke deuk geven in je zelfvertrouwen, omdat je steeds weer op je oude gewicht uitkomt. Maar bedenk ook goed of het misschien niet andersom is. Start je met diëten omdat je ongelukkig bent over hoe je er nu uitziet? Omdat je niet houdt van je eigen lijf? Een lijnpoging gaat je dan namelijk niet het geluk brengen waar je op hoopt.

Zonder een flinke dosis zelfliefde, ga jij je op welk gewicht dan ook niet gelukkig voelen. Je werkt niet aan het fitter worden uit liefde voor je lijf, maar uit haat. Geluk heeft namelijk niets te maken met het bereiken van een bepaald streefgewicht, maar een continue state of mind. Die state of mind vind je door je gedrag onder de loep te nemen. Het is een proces bestaande uit het aanpakken van valkuilen, lezen en leren, dit toepassen, doorzetten, afvallen en soms weer aankomen, balans vinden, accepteren, volhouden, struikelen en ga zo maar door.

Conclusie?

Crashdiëten werken niet voor blijvend succes, integendeel. The key to succes is jouw leefstijl. Deze richt zich namelijk op allerlei facetten die gedrag beïnvloeden, zoals voeding, beweging, ontspanning, kennis, inzicht, discipline, balans, acceptatie en een flinke dosis zelfliefde. Focus op deze elementen en jouw lichaam verandert vanzelf als een soort bijwerking langzaam, maar blijvend, naar hetgeen jij als doel voor ogen hebt.

 

 Hi, mijn naam is Lobke Faasen en ik ben plant based diëtist. Vanuit mijn praktijk geef ik online voedingsadvies, waarbij whole food plant based het uitgangspunt is. Een plantaardig voedingspatroon is immers het beste wat je je lijf en de wereld kan bieden! Mijn missie is om jou te overtuigen dat een plantaardig voedingspatroon niet gaat om tekorten, maar juist om verrijkingen! 

 

 

 

 

 

Doe jij weleens aan (crash)diëten? En zo ja, waarom doe je dat? Hoe denken jullie hier verder over? Ik ben heel benieuwd! Laat het Lobke en mij zeker even weten in de comments, of via Facebook of Instagram.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mariëlle
    23 augustus 2018 at 09:23

    Hele goede punten! Ik geloof ook echt in een lifestyle 🙂

  • Leave a Reply