#Foodporn

Aqua watte?! Alles over aquafaba!

Aquafaba is de laatste jaren het lievelingetje in de vegan keuken geworden. Dat is ook niet zo gek, want dit witte goedje is namelijk dé perfecte -en ook nog eens de goedkoopste en toegankelijkste- vervanger voor ei-wit, maar dan zonder dierenleed en cholesterol. Het enige wat je nodig hebt, is een pot bonen en een (hand)mixer. Say whut?! Ja, echt!

Aquafaba betekent letterlijk waterboon (aqua = water, faba = boon). Het verwijst naar het vocht van gekookte bonen. De eiwitten en zetmelen in dit vocht hebben in veel opzichten de eigenschappen van eiwitten uit ei. Hoe dit precies werkt is in de wetenschap nog wat onduidelijk, maar de vloeistof is hierdoor vergelijkbaar met de consistentie en structuur van ei-wit.

Meestal wordt het vocht van kikkererwten gebruikt, vanwege de lichtere en neutrale smaak. Maar wist je dat je aquafaba van alle bonen kunt maken? Zelfs water uit verpakte tofu en spliterwten werkt! Wel is het zo dat bij mij kikkererwten tot nu toe het beste resultaat geven. Hoe dan ook: je kan er alle kanten mee op in de plant based keuken. Van meringues tot fluffy chocolade mousse en van quiches tot vegan kaas!

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar is het ook gezond? 

Wat eigenlijk voor alles geldt, is voor aquafaba niet anders. Het is een prima vervanger als je ei-wit wilt vervangen in een gerecht of eens zin hebt in meringue, maar overdrijf het niet. Echt mega healthy is het niet, want het bevat weinig voedingsstoffen. Om hele eieren in gerechten te vervangen zijn lijnzaad en chiazaad een voedzamer en gezonder alternatief of andere opties zoals Cilla aangeeft in haar artikel over vegan food hacks.

Het voordeel van bonen

Bonen zelf zitten natuurlijk wel boordevol essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels en ijzer. Soms kunnen bonen wat problemen geven met je spijsvertering, zoals gas of een opgeblazen gevoel. Dit komt omdat ze een beetje fytinezuur, oligosachariden (een soort koolhydraat) en saponinen (secundaire plantenstoffen) bevatten. Oligosachariden en saponinen kunnen soms moeilijk verteerbaar zijn, waardoor klachten kunnen ontstaan. Met het koken worden deze stoffen een flink stuk verminderd in de boon zelf, maar deze stoffen komen dan wel in het bonenwater terecht.

Daarom is het verstandig om bonen voor het koken te weken en na het koken af te spoelen. Dat afspoelen geldt trouwens ook voor bonen uit glazen potten. Als je kleine hoeveelheden aquafaba gebruikt en het niet dagelijks eet, is de kans op scheetjes of andere ongewenste klachten echter minimaal.

Bonen uit blik? Liever niet!

Ingeblikte bonen bevatten BPA (bisfenol A), een chemisch goedje dat niet best is voor je hormoonhuishouding en wat wordt verwerkt in veel plastic producten. BPA zit in het blik verwerkt en komt daardoor in het bonenwater en de bonen terecht, wat volgens diverse onderzoeken niet zo best is voor je gezondheid.

Daarnaast bevatten ingeblikte bonen vaak veel zout en/of suiker als conserveermiddel, wat natuurlijk ook niet bijster gezond is. Gebruik daarom liever je eigen bonenwater, of koop bonen in glazen potten met zo min mogelijk extra toevoegingen. Naast het gezondheidsaspect zorgt dit bovendien voor een lichtere en luchtigere opgeklopte aquafaba.

Aquafaba ‘oogsten’

Je kunt aquafaba op 2 manieren maken:

  1. Schud een pot bonen (400 gram) om de zetmelen te verdelen, laat uitlekken met een zeef en bewaar het vocht (dit is ongeveer 150 ml vocht).
    OF
  2. Kook je eigen bonen en bewaar het overgebleven kookvocht: laat de bonen een nacht weken in water, kook ze en laat ze vervolgens een hele nacht afkoelen in het kookvocht. Laat de gekookte bonen uitlekken met een zeef, kook het vocht in tot er ongeveer twee derde van over is en bewaar het vocht.

Blugh. Bonenvocht, Bianca! Wat moet je daar nou mee?

Nou, echt heel veel dus! Het vocht is op zichzelf al een goed bindmiddel om zo te gebruiken, maar de meest magische eigenschap van aquafaba is dat je het kan kloppen tot een stijf en fluffy schuim. Doordat aquafaba hetzelfde effect geeft als ei-wit, is het vrijwel in alle vegan recepten op dezelfde manier te gebruiken. waaronder:

– Rauw: slagroom, crèmes en schuim toppings op taart en dranken (koffie creaties, warme chocolademelk, chai/matcha latte)

– Gebak: schuimgebak (meringue), macarons en pavlovas

– Zoet: cake, taart, muffins, koekjes, wafels, ijs, noga, marshmallows, brownies, fudge, glazuur, etc.

– Hartig: cakes, quiche, wafels, mayonaise, burgers, vegan boter, vegan kaas, brood etc.

Conclusie?

Aquafaba is wat mij betreft echt een ontdekking die serieus bij kan dragen aan de gelukmomentjes in je vegan keuken. Google er op los en je vindt eindeloos veel recepten om aquafaba te gebruiken! En… zolang je het niet overdrijft en liters aquafaba opdrinkt (wat trouwens ook echt niet te hachelen is) dan kan het ook zeker geen kwaad voor je gezondheid.

Hola! Mijn naam is Bianca, 31 lentes jong en woonachtig in het prachtige Zutphen met vriend-, hond- en katlief. Ik werk als (plant)aardige diëtist, Hatha yoga docent en zo nu en dan als schoonheidsspecialist. Tussen de bedrijven door sta ik graag zelf op de yogamat, ben ik in de natuur te vinden voor wandelingen met de hond, duik ik in boeken, sta ik in de keuken vegan lekkers in elkaar te knutselen of ga ik op pad voor vegan hotspots.

 

 

 

 

 

 

 

Hebben jullie al eens iets gemaakt met aquafaba en waar gebruiken jullie het vooral voor? Laat het Bianca en mij dan zeker even weten in de comments of via Facebook en Instagram. We zijn heel benieuwd! 

 

Bronnen:

– Huo, X., Chen, D., He, Y., Zhu, W., Zhou, W., & Zhang, J. (2015, September). Bisphenol-A and female infertility: A possible role of gene-environment interactions. International Journal of Environmental Research and Public Health 129, 11101-11116.
– Bisfenol A https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bpa-bisfenol-a-.aspx
– Scientific option on the risks to public health related to the presence of Bisphenol A (BPA) in food stuffs http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3978

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mariëlle
    26 oktober 2018 at 07:42

    Het is me een paar keer gelukt om er chocomousse van te maken, maar ik ben er geen kei in (en het duurde me ook te lang haha) 😛 Het is wel héél lekker!

  • Leave a Reply