#Vegan

Dag 3 van de Vegan Challenge: verrot (lekker) eten!

vegan salade met kiemgroenten, wortel, avocado en olijven

Omdat ik nu natuurlijk geen kwark, yoghurt, skyr en andere zuivel eet, maar ik wél wat yoghurt-achtigs wilde ben ik gaan zoeken naar lekkere plantaardige yoghurtreceptjes. Elke dag soja word ik niet echt vrolijk (en gezonder) van en ik wilde eens wat bijzonders. Zoals je gisteren al hebt kunnen lezen in mijn blog over dag 2, kwam ik uit op haveryoghurt (wat ik maandag zelf gemaakt heb). “En ja, het is ‘verrot’ lekker. Maar de smaak is wél even wennen”, aldus manlief Tom vanmorgen.

En ergens begrijp ik wel een beetje wat hij bedoelt. Haveryoghurt moet je namelijk even een paar dagen laten staan, zodat het kan fermenteren (lees: rotten). Door het fermentatieproces wordt de yoghurt gezonder en beter te verteren voor je lijf, maar gaat het ook een beetje ‘tintelig’ smaken en dat is lekker, maar wel een beetje apart. Ik schreef eerder al een stukje over de voordelen van gefermenteerd voedsel; het is een foodtrend en dat is niet voor niets! Ik zal binnenkort even het supersimpele recept voor haveryoghurt delen op mijn blog. Easypeasy.

Wat at ik verder vandaag?

Ontbijt:

Provamel soja-kokosjoghurt met een eetlepel muesli, rozijnen, blauwe bessen en kokosschaafsel. Zoals ik al zei is het niet verstandig teveel sojaproducten te eten en drinken. Waarom eigenlijk niet? De hormonen, fyto-oestrogenen, die in soja zitten lijken op onze eigen hormonen en hebben ook dezelfde werking. Dat is wellicht prettig voor dames die in de overgang zijn, maar voor de meeste vrouwen kan dit dus best een ding zijn aangezien het menstruele cyclus ervan in de war raakt. En nog zoiets; wat moet je dan als man met zoveel oestrogeen? Onvruchtbaar worden, inderdaad!

Daarnaast bevat soja ook nog veel fytinezuur, wat de opname kan blokkeren van belangrijke mineralen zoals magnesium, zink, ijzer en calcium, omdat het ermee samenklontert. En aangezien ik dat als vegan juist hard nodig heb, is een beperkte soja consumptie van hooguit 2x per week 1 portie meer dan voldoende. Less is more, in dit geval zeker.

groene smoothie met boerenkool, ananas, banaan en rietje

Tussendoor, na het trainen:

Ik had vanmorgen om 9 uur een sessie met mijn personal trainer Fabian, BAM! Daarna wil ik altijd even een lekkere smoothie om bij te tanken. Deze was met boerenkool, avocado, ananas, banaan, henneppoeder en rijsteiwitpoeder. Heerlijk! Daarna aan de slag met studeren, even doorbijten nog voor het tentamen morgen.

Lunch:

Er stond nog een restje eiwitrijke linzenpasta van gisteren, dus ik maakte er een lekkere salade van met gemengde sla, wortelrasp, olijven, pijnboompitten en plukjes kiemgroenten. Kiemgroenten hebben dezelfde voordelen als gefermenteerd voedsel en geven een lekkere pittige bite aan de salade. Oh ja, en ik kwakte er nog een lepeltje vegan (ei-vrije) mayo op. Dat is ook lekker, zeg! Had ik niet verwacht.

Tussendoor:

Van de hele dag studeren krijg ik honger, dus rond een uurtje of 5 nam ik mijn haveryoghurt met wat blauwe bessen, walnoten, dadelsiroop en een theelepeltje pindakaas. Ik kon er weer voor een paar uur flink tegenaan! De pot yoghurt is nu bijna op, dus snel morgen een nieuwe maken.

haveryoghurt met walnoten, blauwe bessen en dadelstroop

Diner:

Een van mijn favoriete gerechten is absoluut gevulde portobello. Maar!!! Ik nam deze dus altijd met kaas; roomkaas, hüttenkäse, geitenkaas of mozzarella… you name it. Dus daar moest ik wat op verzinnen. Ik bedacht me dat een tomatensalsa vast ook lekker zou zijn om de portobello mee te vullen en ik had hartstikke dik gelijk… zalig gewoon! Nog wat aardappelpartjes en een burger van de Vegetarische Slager erbij en dag 3 zit er alweer op. Wow.

Ik moet zeggen dat de Vegan Challenge me veel makkelijker af gaat dan ik dacht. Ik word creatiever in de keuken, lees momenteel veel over vitamines en mineralen en verdiep me goed in de combi veel sporten en veganistisch eten. So far, so good, dus. Wat ik ook heel fijn vind, is dat ik vooraf veel dacht over hoe ik bepaalde producten ging ‘vervangen’, maar sinds ik dat heb losgelaten merk dat er overal een oplossing voor is. Zo las ik vandaag nog hoe je een vegan ‘omelet’ kan maken van kikkererwtenmeel en edelgistvlokken. Zodra ik het gemaakt heb, zijn jullie natuurlijk de eerste die horen of het te eten was!

Morgen ga ik na mijn tentamen richting Rotterdam, daar schijnen allemaal leuke, nieuwe tentjes te zitten met vegan voer. Ik ben benieuwd!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply