#Fitness #Vegan

Diëtist Mariska: ‘Ik moedig plant-based eten alleen maar aan’

Zoals je vorige keer in haar artikel al kon lezen, moedigt (sport)diëtist Mariska een vegan voedingspatroon alleen maar aan. De uitkomst van het RIVM onderzoek afgelopen maand, waarin wordt geadviseerd minder vlees en meer groenten te eten, klinkt haar dan ook als muziek in de oren. In dit artikel vertelt ze waarom dat zo is.

Mariska: ‘Steeds meer Nederlanders stappen over van een eetpatroon met vlees, vis en zuivel naar een (gedeeltelijk) plantaardig voedingspatroon. Met deze trend ben ik, als (sport)diëtist, heel blij en ik denk jullie ook! Gelukkig zie ik in de sportwereld deze verschuiving ook en gaan mensen steeds meer inzien dat je prima kunt presteren met plantaardige producten. Gelukkig ondersteunen ook steeds meer wetenschappelijke onderzoeken de positieve effecten van een plantaardige levensstijl, zoals die van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

‘Wat ligt er op ons bord?’

Dit RIVM onderzoek onderstreept onder andere goed het belang van het minderen van dierlijke producten. Als (sport)diëtist kan ik me heel goed vinden in de uitkomsten en juich de adviezen die gegeven worden alleen maar toe. Er liggen volop kansen voor de maatschappij, het bedrijfsleven en de overheid om een plantaardige levensstijl een flinke boost te geven. Ik hoop dat dit onderzoek weer een stapje in de richting is om de Nederlandse bevolking in te laten zien dat het eten van vlees, vis, eieren en andere dierlijke producten helemaal niet zo gezond is als gedacht wordt. Met een consumptie van gemiddeld 75 kg per persoon per jaar zijn we momenteel nog wel echte vleeseters te noemen…

Belangrijke uitkomsten van het onderzoek

De belangrijkste resultaten van het onderzoek ‘Wat ligt er op ons bord?‘ zijn:

– Negen op de tien mensen eten te weinig groenten en fruit.
– Bijna 30% van al ons eten is van dierlijke oorsprong.
– Het eetpatroon van een gemiddelde Nederlander leidt tot gezondheidsverlies en daarbij, niet onbelangrijk, is het onvoldoende duurzaam.
– We verspillen gemiddeld met zijn allen 47 kg voedsel per persoon.
– Eén op de 24 Nederlanders heeft jaarlijks te maken met een voedselinfectie.

Deze uitkomsten had ik als diëtist wel verwacht, maar het zijn geen positieve geluiden. Ik heb de laatste jaren veel wetenschappelijke onderzoeken gelezen met vergelijkbare uitkomsten. Ik hoop dat de overheid en het bedrijfsleven door dit onderzoek eens wakker worden en de handen uit de mouwen gaan steken.

De uitdagingen

De belangrijkste kansen uit het rapport zijn om meer plantaardige producten te gaan gebruiken en te minderen met dierlijke producten, alcoholische en suikerhoudende dranken en niet teveel eten om overgewicht tegen te gaan. Deze adviezen moeten leiden tot een daling van het aantal chronische zieken, lagere milieubelasting en kleinere gezondheidsverschillen tussen Nederlanders. Het voordeel van meer plant-based voeding is dat de kans op voedselinfecties lager is. Deze ontstaan vaak nog steeds door het slecht bereiden, bewaren en consumeren van vlees- en/of visproducten.

besparen-tips-vegan-boodschappen

Wat kunnen jullie doen?

Doe een rondje supermarkt of social media en kijk hoeveel heerlijke plantaardige producten te verkrijgen zijn. De trend dat we steeds meer zelf willen koken en bakken zijn daarbij gunstige ontwikkelingen. Ik denk dat jullie als experts op het gebied van lekker, gevarieerd en gezond plantaardig eten volop andere Nederlanders kunnen inspireren. Samen sta je sterk!

Laten we elkaar zoveel mogelijk helpen door uitwisseling van bijvoorbeeld tips over gerechten, verkrijgbaarheid van plantaardige producten en buiten de deur eten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders gezond, veilig en duurzaam eten belangrijk vinden. Op kleinere schaal zijn er al veel initiatieven opgezet door bedrijven en burgers, zoals die van The Dutch Weedburger en Kromkommer. Het is nu zaak om dit bij elkaar te brengen en het groter aan te gaan pakken.

Eet plantaardig!

Zoals jullie in mijn vorige artikel ook al konden lezen, kun je prima presteren in het dagelijks leven, in je sport of op het werk met een plantaardig eetpatroon. Een aantal voedingsstoffen en vitamines hebben wat meer aandacht nodig, zeker als je veel sport. Denk aan eiwitten, vitamine B12, vitamine D, calcium en ijzer. Maar dit wil absoluut niet zeggen dat je een tekort oploopt als je dit uit plantaardige bronnen haalt. Als iedere Nederlander dit nu inziet dan zijn we met zijn allen alweer een stapje verder in de goede richting.

Ik hoop dat je door het lezen van dit artikel kritisch(er) durft te kijken naar je eigen eetpatroon om te ontdekken wat jij nog kan doen om gezonder, duurzamer en veiliger te eten. En twijfel je? Dan kun je altijd een (sport)diëtist raadplegen.

Liefs,
Mariska

mariska-dute-dietist-vegan-sport-fitnessMeer weten over Mariska, wat ze allemaal uitspookt of inspiratie opdoen voor lekkere recepten? Bekijk dan eens haar website.

 

 

 

 

 

 

Referenties:
– Rijksinstituut voor Gezondheid en Milieu. Wat ligt er op ons bord? Veilig, gezond en duurzaam eten in Nederland. RIVM-Rapport 2016-0200. Bilthoven: RIVM 2017.
– Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.
– Van Rossum, C.T.M., Fransen, H.P., Verkaik-Kloosterman, J., Buurma-Rethans, E.J.M, Ocké, M. Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010. Diet of children and adults aged 7 to 69 years. RIVM-Rapport 350050006. Bilthoven: RIVM 2011.

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mariëlle
    6 februari 2017 at 13:51

    Ik zelf denk ook dat het prima kan, er zijn zoveel ‘succesvolle’ vegans! Mijn ouders zien dit helaas niet…

  • Leave a Reply