#Fitness

Dit vindt een ‘gewone’ (sport)diëtist van de Vegan Challenge!

De Vegan Challenge is alweer 9 dagen onderweg! Op 1 april zijn er opnieuw duizenden mensen gestart met de uitdaging om 30 dagen geen dierlijke producten en ingrediënten te gebruiken in hun eetpatroon.
De motivatie om mee te doen is voor iedereen anders; van beter voor het milieu en dierenwelzijn tot het boosten van de gezondheid. 

De laatste jaren merkt ook sportdiëtist Mariska dat er een groeiende vraag is naar begeleiding bij het maken van de overstap naar een plantaardige leef- en eetstijl. Maar mensen willen het natuurlijk wel goed doen, geen tekorten oplopen of slechter presteren in de gym. Zelf eet zij voor 90% plantaardig, voornamelijk om gezondheidsredenen.

In dit artikel vertelt Mariska uitgebreid wat zij als (sport)diëtist van de Vegan Challenge vindt. Is ze als niet-vegan voor, of tegen deze challenge?

‘Onmogelijk’ zonder vlees

Mariska: ‘Als sportdiëtist kom ik veel sporters tegen die nauwelijks of geen dierlijke producten consumeren en prima presteren. Doordat ik veel cliënten begeleid heb bij het maken van de overstap naar een plantaardig eetpatroon, en mijn positieve kijk op het veganisme, weten veel plant based newbies mij te vinden. Ik vind het erg leuk om mensen met een plantaardig eetpatroon te begeleiden, en heb me hier daarom de laatste jaren ook in verdiept.

Tegelijkertijd hoor ik in de sportwereld nog te vaak dat het ‘onmogelijk’ is om goed te presteren, zonder gebruik van vlees en zuivel. Dit triggert mij enorm om te laten zien of uit te leggen dat dit dikke onzin is. Inmiddels heb ik ook topsporters hiermee geholpen en het bijzondere is dat zij juist beter gingen presteren. Ze voelden zich fitter en energieker bij een plantaardig eetpatroon.

Laat ik voorop stellen dat mijn mening is dat je topprestaties kunt leveren met een geheel plantaardig voedingspatroon. Natuurlijk is het altijd belangrijk om goed te kijken naar wát je precies eet en je vitamine D3 en B12 in de gaten te houden, maar dat geldt voor iedereen. Ongeacht of je nu plantaardig eet of niet.

De Challenge: waar doe je het voor?

De Challenge is in mijn ogen dus een mooi moment om over te stappen als je al jaren vegetarisch eet, of twijfelt of plantaardige voeding wel past in je leefstijl. Het is namelijk maar 30 dagen én je bent daarnaast niet alleen. Heel veel andere mensen doen op dat moment met je mee! Je kunt ervaringen uitwisselen via social media, er is een mooie website met handige informatie, en er worden recepten, producten en zelfs complete weekmenu’s gedeeld. Alles ligt voor het oprapen en… gemak dient de mens.

Toch adviseer ik niet per se om mee te doen omdat je vriendin toevallig ook gestart is. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je voor jezelf weet waaróm je dit doet. Waarom wil je een maand lang plantaardig gaan eten? Als je weet wat je drive is, dan kun je het namelijk ook makkelijker en beter volhouden tijdens de wat lastigere momenten.

Geen reis om de wereld

Een ander groot pluspunt is de verkrijgbaarheid van plantaardige producten. Een diversiteit aan groente, fruit, bonen, noten en plantaardige zuivel zijn niet meer weg te denken uit de supermarkt. Daarnaast zijn, in tegenstelling tot een aantal jaar geleden, ook veel andere producten zoals vegan kaas, vleesvervangers, tofu en tempé in bijna elke supermarkt verkrijgbaar. Met andere woorden: je hoeft vandaag de dag geen reis meer om de wereld te maken als je lekker plantaardig wilt eten.

En dit kun je overigens zo duur maken als je zelf wilt! Veel mensen denken ten onrechte nog steeds dat plantaardig eten meer kost, maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Zelfs de prijsvechters hebben tegenwoordig een ruime keuze plantaardige producten in het assortiment. Hou daarnaast de aanbiedingen in de gaten, ga naar de markt, koop seizoensproducten, let op de hoeveelheden die je inkoopt of vries spullen in. ‘Duur’ is echt geen excuus.

Gezondheid

Ja, en dan de gezondheid

Te vaak hoor ik nog dat een plantaardige eetstijl niet gezond of ‘compleet’ is. Tekorten aan van alles en nog wat zouden op de loer liggen. Ik vind het leuk om de discussie aan te gaan met mensen die wel zo denken, want ik ben het hier absoluut niet mee eens.

Voor veganistische sporters kan ijzer bijvoorbeeld een aandachtspunt zijn. Om hier voldoende van binnen te krijgen heb je legio mogelijkheden, en ik schreef er eerder ook al dit artikel over. Gedroogde abrikozen, appelstroop, walnoten en linzen zijn hiervoor een prima oplossing, maar ook volkoren granen zijn een goede bron van ijzer. Combineer ijzerrijke voeding met een bron van vitamine C, zodat de opname extra wordt bevorderd. Brood met fruit is bijvoorbeeld een goede combinatie. Zo makkelijk kan het zijn! (Daar kun je dan beter geen koffie of thee bij drinken, omdat dit de opname remt.)

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, hoe simpel dat misschien ook klinkt. Je kunt nu eenmaal niet onbeperkt koekjes, chocola en ijs eten – nee, óók niet als het vegan is – 🙂 Wil jij je fit en energiek voelen dan heb je voldoende fruit, groenten, volkoren granen, noten en peulvruchten nodig. Als je volledig plantaardig wil (blijven) eten, dan adviseer ik om een B12 supplement te nemen.

Kan ik jou uitdagen?

Hoe ik erover denk is wel duidelijk: daag jezelf eens uit en ga de Vegan Challenge gewoon aan! Het is inmiddels 9 dagen aan de gang, maar instappen kan nog steeds. Je ervaart dan zelf hoe lekker en makkelijk het is om geheel plantaardig te eten, en werkt tegelijkertijd meteen aan je sportprestaties. Je hebt niets te verliezen, toch?

Tot slot: wees niet te streng voor jezelf als er dingen mis gaan. Eet je per ongeluk toch iets met dierlijke ingrediënten? Dan pak je daarna gewoon de draad weer op. Gaandeweg leer je en op een gegeven moment weet je ook precies welke ‘verborgen’ dierlijke ingrediënten er zijn. Maar het argument het niet ‘gezond’ zou zijn, gaat niet meer op! Integendeel.’

Veel succes!

Liefs,

Mariska

Doe jij mee aan de Vegan Challenge? Zo ja, hoe gaat het ermee? En zo niet, waarom niet? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments, of tag me via Facebook of Instagram. En oh ja, je kunt Tom en mij ook elke week volgen in onze video’s via kanaal ‘VeganAnimal’ op YouTube.

Meer weten over Mariska, wat ze allemaal uitspookt of inspiratie opdoen voor lekkere recepten? Bekijk dan eens haar website.

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    9 april 2018 at 18:40

    Vorig jaar deed ik hem niet helemaal mee, omdat ik nog thuis woonde en al teveel gedoe had. Maar waar mogelijk probeerde ik toen al zoveel mogelijk vegan te eten. In juni ben ik toen geheel vegan gegaan. Ik kan het iedereen aanraden om het gewoon te proberen 🙂

  • Reply
    Sam
    10 april 2018 at 11:46

    Mariska, raad jij het aan om ijzer te supplementeren?

  • Reply
    Mariska
    10 april 2018 at 19:36

    Hi Sam,
    Ik zou niet zomaar ijzer suppleren als je niet weet wat je bloedwaarden zijn en of je een tekort hebt. Ijzer in grotere hoeveelheden kan ook weer klachten geven. Zou eerst bloed gaan prikken. Voordat je overstapt op supplementen heb je eerst nog andere producten, denk aan roosvicee ferro.

  • Leave a Reply