#Fitness

Fitness struggles: Train jij al naar je lichaamstype?

Squatcilla-sporten-vegan-liften

In mijn vorige artikel had ik het over de dingen waar ik van geniet, en één daarvan was sport. Of beter gezegd: IS sport. Maar toen ik er dieper over na ging denken, kwam ik tot de conclusie dat ik uiteraard geniet van mijn trainingen (anders deed ik het niet), maar dat er ook ándere redenen zijn dat ik 4x per week aan de gewichten slinger. Een van die redenen is dat ik gezegend ben met een zogenaamd endomorf bodytype: oftewel, als ik niet veel sport, zit er in no time 10 kilo aan. En ja, óók als ik op mijn eten let. Some girls have it all, right?! Jouw aangeboren bodytype ook voor fitness struggles zorgen in de gym. Train jij al naar je lichaamstype?

Ik heb eigenlijk al zolang als ik me kan herinneren issues met mijn gewicht. Nog nooit ben ik zo’n prachtig rank, slank, frêle meisje geweest. Ook geen bolletje, maar gewoon. Niet dun, zeg maar. En ja, dat leidde vroeger tot de nodige frustraties. Afvallen, aankomen, afvallen, aankomen… ik wilde óók dun zijn. Waarom? Geen idee. Omdat het de standaard was, denk ik.

Toen ik op een gegeven moment wist waar het aan lag – dus dat iedereen een ander bodytype heeft en ze allemaal op hun eigen manier te shapen zijn – was het makkelijker om ermee om te gaan. En ja, het is nog steeds klote om altijd na te moeten denken of je niet teveel eet en die skinny bitch best friend naast je gewoon lachend drie porties vegan bitterballen en een friet bestelt met extra saus. Maar mijn bodytype zorgt er ook weer voor dat ik altijd mooi curvy slank zal zijn en een gespierd rond achterwerk heb 🙂 HA!

Maar! Hoe zit dat nou met die bodytypes?

Ja ja, ik ga het uitleggen. Misschien heb je er al eens van gehoord, misschien ook niet of misschien half. Binnen de antropologie wordt onderscheid gemaakt tussen 3 verschillende aangeboren lichaamstypes, de ectomorf (‘de slanke mens’), de mesomorf (‘de gespierde mens’) en de endomorf (‘de corpulente mens’). Ze hebben alles te maken met de genetisch bepaalde lichaamsbouw en -samenstelling die je bij je geboorte hebt meegekregen. Je bodytype zegt dus niet alleen iets over je postuur, maar ook over uiteenlopende eigenschappen van je lichaam. De reden dat ik bijvoorbeeld nooit zo’n belachelijk mooi, ultra strak wasbordje zal hebben als sommige andere meiden die zoveel trainen, is mede omdat ik een endomorf ben. #fuckmylife

 

types-lichaam-fitness

De ectomorf (‘de slanke mens’)

De ectomorf is van nature slank tot mager gebouwd. Vaak hebben ze dunne, lange ledematen en een wat ielige borstkas. Voor de ectomorf is het erg lastig en tijdrovend om spiermassa op te bouwen, maar het voordeel is dan wel weer dat ze ook nauwelijks vetmassa hebben. Veel, vaak en grote porties eten is dus geen probleem.

Voer voor een ectomorf

Wanneer je als ectomorf spiermassa wil kweken, zul je flink aan de bak moeten. Veel calorieën naar binnen werken, voornamelijk in de vorm van eiwitten, gecompliceerde carbs en goede vetten. Dit kan je verdelen over 6 tot 7 (medium)grote maaltijden per dag. Een ectomorf zal ook niet snel dik worden als hij vaak junkfood schranst, maar vetpercentage uit zich niet alleen aan de buitenkant! Er bestaat ook zoiets als ‘skinny fat’, wat net zo ongezond is als iemand die van buiten obesed is! Ongezond eten is sowieso geen goed idee wanneer je aan je spiermassa wil werken.

Training

Het lichaam van een ectomorf verbrandt snel calorieën, dus als het op training aankomt zal er ook veel gegeten moet worden. Steek je energie voornamelijk in krachttraining met zwaar gewicht en weinig herhalingen als je spieren wilt kweken. Cardio is voor een ectomorf minder belangrijk, tenzij je natuurlijk de marathon wil lopen of een vette conditie wilt. Ook helemaal top!

De mesomorf (‘de gespierde mens’)

De mesomorf is van nature peziger en vaak al slank gespierd zonder daar veel moeite voor te moeten doen. Op deze lichaamsbouw ben ik stiekem ontzettend jaloers. Het zit qua looks ergens tussen de ectomorf en endomorf in; van die types met buikspieren én borsten én billen, inderdaad.

Voer voor een mesomorf

Een mesomorf kan best veel eten, zeker in combinatie met regelmatig flink sporten. Ze moeten vooral niet te vaak ongezond eten, want de kilo’s vliegen er veel makkelijker aan dan bij een ectomorf.

Training

Zoals gezegd is een schema van drie keer per week cardio, plus een krachttraining helemaal prima. Als mesomorf kun je goed je lichaam shapen, omdat je snel vet verliest en spiermassa aankomt. Had ik al verteld dat ik jaloers was?

De endomorf (‘de corpulente mens’)

Hoera! Daar zijn we: de endomorf. Dit lichaam is van nature ronder gebouwd en heeft simpelweg het meeste last van vetopslag. Daardoor is het voor endomorfen echt een drama om gewicht te verliezen en kom je bijna een kilo aan als je kijkt naar een zakje chips. Maar! Als je volhoudt en doorzet, kun je ook relatief makkelijk spiermassa opbouwen. Daar moet je inderdaad wel veel snacks voor laten staan en je neerleggen bij het feit dat dit nu eenmaal je lichaam is. I know, pretty shitty.

Voer voor een endomorf

Het is verstandig om als endomorf dus goed te letten op je vetinname, maar eigenlijk sowieso dat je niet teveel eet. Het is vervelend, maar waar. Belangrijk is om kleinere porties te eten, verdeeld over de dag, om snack attacks te voorkomen. Endomorfen moeten goed ontbijten en extra letten op veel water drinken.

Training

Lichaamsbeweging is echt ontzettend belangrijk voor dit type. Begin je trainingen met fietsen, zwemmen of lopen en bouw de intensiteit op tot een halfuur. En ja, dagelijkse beweging maakt écht het verschil. Sinds ik 4 á 5 keer per week sport, kom ik minder snel aan, maar ik moet nog steeds opletten! Persoonlijk wissel ik cardio en krachttraining af en doe ik aan sporten die veel verbranden, zoals boksen en tabata. Juist omdat je als endomorf relatief makkelijk spiermassa opbouwt is het belangrijk om daaraan te werken. Elke kilo spiermassa zorgt namelijk dagelijks voor de verbranding van 100 calorieën, waardoor je dus net even wat meer kunt eten. Maar zoveel als een ectomorf zal dat helaas nooit worden…

formentera-strand-ibiza-squatcilla-vegan

Conclusie?

Conclusie is dus dat ik absoluut train voor mijn plezier, maar ik heel eerlijk gezegd ook wel een beetje moét als ik goed voor mezelf wil zorgen en op gewicht wil blijven. En ja, ik ben 15 kilo afgevallen, maar heb daar wel een jaar (!) over gedaan, omdat er de eerste 6 maanden geen gram afging! Maar het kán wel. Hetzelfde geldt voor de ectomorf: veel trainen en weinig tot geen spiermassa aankomen is natuurlijk shit, maar als je volhoudt lukt het écht. Ik ben van mijn bodytype gaan houden, omdat ze allemaal hun eigen pluspunten hebben. Als je eenmaal weet hoe jij jouw lichaamstype kunt finetunen en onderhouden, kun je ernaar gaan trainen. Vroeg of laat zie je dan zeker weten je effort terug in die spiegel!

Wat is jouw lichaamstype en op welke manier train jij? Laat het me weten via FacebookInstagram of snapchat: squatcilla 🙂 

 

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Mandy
    17 september 2016 at 20:18

    Wat een verhelderend artikel! Nooit over nagedacht dat je je manier van sporten aan moet passen aan je lichaamstype. Helaas ben ik ook een endomorf. Ik hoef alleen maar naar eten te kijken en het zit er aan. Maar ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik mijn sportfrequentie verhoog.

  • Reply
    Saskia
    18 september 2016 at 19:57

    Wat interessant is dit! Grappig dat het op deze manier werkt. De beschrijving van de ectomorf komt het meest met mij overeen (skinny bitch alert), aangezien ik kan eten wat ik wil zonder aan te komen, maar tegelijkertijd niet echt gespierd ben helaas. Maar daar doe ik op het moment ook niet echt mijn best voor.

  • Reply
    Mariam
    25 juli 2017 at 11:21

    Hier ook een ectomorf, train je suf, en je ziet niks. Maar dik worden we ook niet, gelukkig.

  • Leave a Reply