#Fitness

E-nummers: veilige hulpstoffen of vergif? (deel 2)

Vorige week vertelde diëtist Mariska in haar eerste artikel over E-nummers, wat voor soort stoffen dit zijn en wat de functie hiervan is in onze voeding. Er is momenteel een hoop discussie over en de meningen over e-nummers zijn verdeeld. Vanuit de wetenschap lijkt het allemaal wel mee te vallen en zijn ze veilig voor onze gezondheid. Maar vraag willekeurig een paar mensen naar hun mening, en je hoort hele andere geluiden. Hoe komt dit toch? En… zit er een kern van waarheid in?

Mariska: ‘Ik hoop dat ik in mijn vorige artikel heldere uitleg heb gegeven over de rol van E-nummers in onze voeding. Over het algemeen hoeven we ons niet druk hoeven te maken over het consumeren ervan, maar voor de volledigheid ga ik deze keer verder in op E-nummers die vanuit de wetenschap nog niét helemaal veilig zijn.

Hoeveel kunnen we ervan eten?

Er zijn allerlei boeken te koop met informatie over E-nummers en ook het internet staat er vol mee. Mensen geloven snel dat deze informatiebronnen betrouwbaar zijn, maar als je goed kijkt is veel informatie die rondgaat niet altijd afkomstig van gerenommeerde onderzoeksinstituten op het gebied van voeding. Daarnaast zijn niet alle onderzoeken even nauwkeurig uitgevoerd, zodat voldoende tegenbewijs meestal niet geleverd kan worden. Dit kan soms leiden tot paniek.

Zo is aspartaam voor veel Nederlanders bijvoorbeeld een zoetstof die ze liever mijden, omdat daar allerlei enge verhalen over rond gaan. Terwijl pas na 19 liter cola light het volgens onderzoek pas schadelijk voor ons lichaam is. En wie drinkt dit nu? Juist ja, niemand (hoop ik!).

Natuurlijk adviseer ik niet om dagelijks cola light te drinken, maar dat komt omdat frisdrank überhaupt geen goede keuze is en ik vind dat er genoeg gezondere alternatieven zijn.
Wat ik met dit voorbeeld wil laten zien is dat we vaak vergeten dat de hoeveelheden die we binnenkrijgen aan E-nummers zo minimaal zijn dat het niet direct nadelig hoeft te zijn voor onze gezondheid.

Twijfelachtig?

Helaas is niet van alle soorten E-nummers helemaal duidelijk welke hoeveelheid schadelijk is voor onze gezondheid. Daarnaast zijn er in de voedingswereld ook E-nummers waar nog onvoldoende bewijs over is als het gaat om het gezondheidseffect. Denk bijvoorbeeld aan de rode kleurstof E128. Voor dit E-nummer zijn er mogelijke aanwijzingen dat het kankerverwekkend kan zijn. Alleen zijn onderzoeken hierover nog niet eenduidig.

Ook E621 (mononatriumglutamaat) is voor veel consumenten een smaakversterker die ze liever mijden. Deze kán bij sommige mensen overgevoeligheidsreacties veroorzaken, maar niet bij iedereen. In de praktijk is de kans dat je een reactie ontwikkelt na consumptie van producten met dit E-nummer relatief klein.

Inmiddels loopt er een onderzoek in de Europese Unie naar E-nummers. In dit onderzoek worden alle E-nummers die momenteel gebruikt mogen worden nogmaals door fabrikanten onderzocht. Ze kijken onder andere naar de effecten op onze gezondheid en of de dagelijks toegestane dosis (ADI) die nu is vastgesteld nog steeds oké is.

Vers-voeding-appels-vegan-e-nummers-food-healthy

Nooit twijfelachtig: verse voeding!

Sulfiet en nitriet

Sulfiet met E-nummer E221-E228 is een stof die overgevoeligheidsreacties kan veroorzaken bij mensen die hiervoor een allergie hebben. Zij krijgen het advies om producten met sulfiet te mijden. Daarnaast is van nitriet bekend dat een overdosis schadelijke effecten kan hebben. Maar ja, wat is een overdosis? Dat is niet duidelijk…

Nitriet (E249, E250) wordt vooral aan bewerkte voedingsmiddelen toegevoegd, zoals vlees(waren). Het heeft de functie om schadelijke bacteriën geen kans te geven om te groeien. Zomaar weglaten gaat ook niet, want dan kunnen mensen weer ziek worden van deze bacteriën. Nitriet wordt in het lichaam omgezet in de kankerverwekkende stof nitrosoaminen.

Eindconclusie?

Ondanks dat E-nummers geen ‘vergif’ zijn en ik de hype wat overdreven vind, adviseer ik wel om zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen te consumeren. Dit smaakt niet alleen beter, maar is over het algemeen ook gezonder. Veel bewerkte producten, waar E-nummers aan toegevoegd worden, zijn veelal niet goed voor ons door de hoeveelheid toegevoegde suikers en verzadigde vetten. Denk aan kant-en-klare sauzen, maaltijden, snoep, koek, gebak en frisdrank. Dit zijn simpelweg niet de producten die in mijn ogen thuis horen in een gezond voedingspatroon.’

Liefs,
Mariska

 

mariska-dute-dietist-vegan-sport-fitness

Meer weten over Mariska, wil je haar advies of inspiratie opdoen voor lekkere recepten? Bekijk dan eens haar website.
Letten jullie op e-nummers? Waarom wel en waarom niet? Laat het me weten in de comments, of via Facebook of Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

 

Bronnen:

– http://www.wur.nl/nl/Longread/E-nummers-vriend-of-vijand.htm
– www.voedingscentrum.nl
– http://www.food-info.net/nl/e/e000.htm
– http://www.wur.nl/nl/FACCE-JPI-JPI-HDHL-Priority-Joint-Actions-to-contribute-to-the-European-Strategy-on– Food-and-Nutrition-Security.htm?publicationId=publication-way-343030303437
– https://www.veganisme.org/voeding/voedingsstoffen/e-nummers/
– https://www.trouw.nl/samenleving/de-mythe-van-de-e-nummers~a910cd61/

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    13 juni 2017 at 07:02

    Heel fijn artikel weer! Ik eet overdag eigenlijk altijd gezond. Soja yoghurt met fruit of zelfgemaakte granola in de ochtend, brood of sla als lunch en in de avond diner met veel groente. Tussendoor eet ik eigenlijk altijd fruit. In de avond eet ik dan meestal een stukje chocolade (wel heel puur, met kokosbloesemsuiker). Een orea of wat chips gaat er ook nog steeds wel in, maar ik beperk dat tot een aantal keer per week. Vroeger at ik 3 x per dag een koekje of snoepje, dus ik ben al een heel eind haha!

  • Reply
    Mariska
    13 juni 2017 at 11:40

    Dank je wel voor je compliment! Leuk om te horen en ik hoop altijd maar dat mensen iets opsteken van mijn blogs!
    Je doet het heel goed zo! Het gaat ook om de balans en je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen! Lekker zo doorgaan en vooral blijven genieten van eten!

  • Leave a Reply