#Vegan

Filmrecensie: Okja

Normaal gesproken schrijf ik geen boek- en filmrecensies. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat er zoveel andere toffe dingen zijn om over te schrijven die ik persoonlijk dan belangrijker vind. Iets met passie voor sport en vegan voer. Maar gisteren keek ik de film Okja, en dat veranderde de zaak…

Natuurlijk wist ik dat hij al een week of wat op Netflix stond; iedereen praatte erover en het kon niet missen. Okja kreeg veel lof in de filmwereld en tout vegan Nederland had mij al getagd op social media. Maar toch schoof ik het kijken voor me uit. Ik had geen tijd. Ik was moe. Of ik had een festival. Etentje. Werk.

Schijtluis

Eerlijk? Miss Schijtluis durfde ‘m niet te kijken. Bang om twee uur lang in tranen voor de TV te zitten, omdat ik van de trailer al waterige ogen kreeg. Maar het slaat natuurlijk nergens op dat je als vegan blogger geen animatiefilm durft te kijken, ook al gaat het dan over een schattig grijs supervarken in de bio-industrie. Dus hup hup, schop onder mijn hoela en daar ging ik dan. Gisteravond, met mijn wederhelft en drie katten in de aanslag naast me.

Het verhaal

Okja is een film over een genetisch gemodificeerd supervarken. Ze is groot, klunzig en ontzettend aandoenlijk. Het reuzendier groeit op in de bergen van Zuid-Korea, samen met plattelandsmeisje Mija en haar opa. Okja is een van de 26 supervarkens die ontwikkeld zijn door Mirando, een bedrijf dat qua smaak en milieuaspecten een revolutie in de veehouderij wil bewerkstelligen. Grotere dieren = meer vlees! Elk dier wordt afzonderlijk grootgebracht in een ander land, om na 10 jaar weer te worden opgehaald voor een supervarkenwedstrijd. En laat Okja nu nét een mooi exemplaar geworden zijn en naar New York moeten voor deze wedstrijd, voordat ze geslacht zal worden…

Op het moment dat Mija erachter komt dat haar opa van dit alles wist, is ze woedend en intens verdrietig. Hij had haar verteld dat hij Okja gekocht had en Mija wist niet beter of het dier zou bij haar en haar opa blijven. Ze is dan ook vastberaden haar grote vriendin achterna te gaan en te bevrijden uit de handen van Mirando. Onderweg komt ze in aanraking met dierenactivisten van ALF (Animal Liberation Front) die haar helpen in haar poging om Okja te bevrijden. Maar of dit ook gaat lukken, moet je echt zelf gaan bekijken.

‘En, Cilla, leef je nog?’

Ja, ik leef nog. Maar ik heb een bak met tranen gelaten tijdens deze film. Niet alleen omdat het schitterend gemaakt is, het verhaal zo meeslepend is en ik überhaupt al best een huilebalk ben wat goede films betreft, maar vooral omdat het simpelweg de bizarre werkelijkheid is.

Ja, het is een speelfilm, en ja, Okja is een animatiedier. Maar in real life wordt er elke dag met dieren omgegaan alsof ze dingen zijn. Producten zonder gevoel. ‘Omdat ze er nu eenmaal voor gefokt zijn.’ Groter. Dikker. Meer, meer, MEER vlees. Veel dieren zijn voor mensen alleen van belang als ze er zelf dagelijks plezier van hebben. Met ze kunnen lachen. Of steun aan ze hebben als ze met liefdesverdriet op de bank zitten.

Maar aan de dieren in de bio-industrie, in laboratoria en in de veewagens richting de slacht, daar wordt niet aan gedacht. Of nou ja, misschien wel even aan gedacht, maar dan vervolgens weer goedgepraat. ‘Want vlees is gewoon zó lekker!’ Think twice! Deze dieren willen niet dood; ze hebben emoties, gevoelens en worden ook graag geknuffeld. Hebben zij dan geen recht op een leven, omdat ze toevallig geen kat, hond of cavia geworden zijn? Ik wist het even niet meer. En mijn wederhelft en katten volgens mij ook niet.

Conclusie?

De moraal van dit verhaal en deze recensie is gewoon dat je Okja gezien moet hebben. Het is een unieke, prachtige film die ondanks de trietse kant, ook veel nuance en wat humor brengt. Of je nu vegan bent of carnivoor, wel of niet van dieren houdt, wel of geen tranen zal laten – het is een must see.

Bekijk deze film (tip: tot ná de aftiteling 🙂 ) en begrijp dat je iedere dag voor jezelf de keuze kan maken niet bij te dragen aan alle schandalen in de bio-industrie. Zie in dat elk leven ertoe doet en dat al dit leed niet hoeft, omdat je eenvoudigweg geen vlees nodig hebt. Open your eyes and eat like you give a damn! Of je dat nu voor de dieren doet, voor het milieu, voor je eigen gezondheid of je voorliefde voor geanimeerde supervarkens.

Okja is alleen te zien op Netflix en niet in de bioscoop. Heb jij de film al gezien of wil je ‘m gaan kijken? Laat me weten in de comments wat je ervan vindt, of tag me via Facebook of Instagram. En oh ja, je kunt me ook elke week volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

You Might Also Like