#Fitness

Gastblog #FFFF: Cardio vs. krachttraining: wat is beter bij afvallen?

Grote band in de sportschool voor krachttraining

Veel mensen vragen mij de laatste tijd met welke training ik die 14 kilo ben kwijtgeraakt. Meestal komen in die vraag de woorden: ‘cardio’, ‘krachttraining’ en/of ‘eten’ voorbij. Vaak wordt gedacht dat een combinatie van weinig eten en je misselijk rennen op een loopband de sleutel is tot een dalend vetpercentage. In deze nieuwe #FFFF vertelt mijn personal trainer Fabian precies hoe dat nu zit; als je wilt afvallen, moet je dan meer cardio doen of juist met barbells aan de slag?

Feit of Fabel? 

Stelling: “Om af te vallen moet je vooral veel op de loopband staan!”
Fabian: “Fabel!”

“Als personal trainer hoor ik vaak, vooral van de dames, dat ze niet weten welke training nu precies het beste werkt als ze willen afvallen. Het ligt er uiteraard aan wat je wilt bereiken met het woord ‘afvallen’. Heb je constant ruzie met de weegschaal? Dan werkt cardio prima. Wil je een strak en sterk lijf? Dan is krachttraining het antwoord. Wil je het allerbeste? Dan zeg ik ‘allebei’! Zowel cardio als krachttraining dragen namelijk bij aan het verbranden van vet, ieder op hun eigen manier.

Fitnesszaal met apparaten en roze behang

Combineer!

Veel mensen focussen zich teveel en alleen op het cardio gedeelte als ze willen afvallen. Ze denken lekker snel af te vallen door zich suf te lopen in het park of of als een gek in de weer te gaan op een crosstrainer, zonder ook maar één minuut te besteden aan krachtoefeningen. Maar cardio doet echter niets voor je spieren, wat dus simpel gezegd wel zorgt voor vetverlies, maar ook voor hangkont. In mijn vorige #FFFF heb ik al besproken dat krachttraining een goede manier is om vet te verbranden en eventueel gewicht te verliezen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je zónder krachttraining geen gewicht kunt verliezen, maar het proces gaat wel veel makkelijker én sneller als je ook krachttraining toevoegt aan je schema.

Wat bedoel ik nu precies met ‘krachttraining’?

Met krachttraining bedoel ik oefeningen waarmee je spieren sterker en steviger te maken. En ja, dit kán in de sportschool met barbells of fitnessapparaten, maar ook gewoon thuis met behulp van je eigen lichaamsgewicht. Met krachttraining doe je dus spierversterkende oefeningen, waarbij je probeert de sets steeds zwaarder te maken of je lijf meer uit te dagen. Hierdoor krijg je meer kracht, bevorder je de calorieverbranding, word je slanker en krijg je meer energie.

Krachttraining is vooral gericht op het versterken van je spieren, niet zo zeer op verbeteren van je conditie. Je conditie train je juist meer met cardiotraining. Ook is cardio nog steeds een van de beste manieren om stress te voorkomen en verhelpen.

Dus: het allerbeste antwoord op de vraag? Zorg voor afwisseling in zowel het trainingsschema als de oefeningen. Combineer cardio én krachttraining, vraag een goed schema of train met een personal trainer.

Fabian Olfers is aan het fitnessen

Fabian Olfers is 26 jaar en al ruim 5 jaar personal trainer. Om de zoveel tijd wisselt hij fitnessweetjes, feiten, fabels en tips met ons uit. Meer informatie? Kijk op www.olfers-pt.com

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Marvin
    17 december 2015 at 14:14

    Goed geschreven! Ik ben zelf ook voor een combinatie van krachttraining en cardio om de beste resultaten te behalen 🙂

  • Reply
    Mariska
    19 december 2015 at 15:54

    Ik had al het idee dat een combinatie het beste werkt! Vooral als je een strak lichaam wilt heb je aan cardio niet genoeg.

  • Reply
    Rachel
    4 januari 2016 at 14:48

    wat een handig artikel ik zit enorm te twijfelen om op fitness te gaan gewoon om mijn lichaam weer in balans te brengen! vooral nu ik 40 uur werk en de hele week met mijn bips op een bureaustoel zit..

    • Reply
      Cilla
      4 januari 2016 at 14:56

      Goed dat je weer lekker wilt gaan sporten 🙂 Ik raad aan om vooral een sport te kiezen die je echt leuk vindt, zo hou je het ook langer vol. Persoonlijk wissel ik boksen af met fitness. Zo werk in aan mijn cardio én spieren. Succes en maak er een sportief jaar van 🙂

    Leave a Reply