#Fitness

Gastblog: #FFFF; Fabians Feiten en Fabels over Fitness

Squat in de sportschool met barbell

“Heb jij een personal trainer?” Ja. Ik heb een personal trainer. Waarom? Omdat die kerel mijn gymsessies niet een heel klein beetje effectiever maakt, maar schrikbarend veel! Pas sinds ik met Fabian train, boek ik die échte vooruitgangen. En wat leuk is; ik heb deze fijne meneer ook nog gestrikt om zo nu en dan gastblogs te schrijven; Fabians Feiten en Fabels over Fitness.

Het eerste fitnessonderwerp dat op SquatCilla onder de loep genomen wordt is (natuurlijk) de squat; het summum van de been- en onderlichaam oefeningen. Je benen worden in het geheel sterker; harde hamstrings, goeie kuiten, maar ook volle billen en een betere core zijn het resultaat van regelmatig goed squatten. En bij dat ‘goed’ gaat het helaas vaak mis…

Hoe voer je de squat perfect uit?

Zorg ervoor dat je stabiel staat (liefst op blote voeten aangezien de meeste sportschoenen niet vlak zijn aan de onderkant, waardoor het gewicht niet juist verdeeld wordt). Zorg dat er een gewicht op de stang ligt waarmee je 10-12 herhalingen kan maken. Zet je benen iets wijder dan schouderbreedte, tenen licht naar buiten, heupen iets naar achter, buikspieren aanspannen… en zakken! Zak tot je knieën en je bovenbeen in een hoek van ongeveer 90 graden staan en push dan vanuit je kuiten, benen en billen je lijf weer omhoog tot het punt dat je knieën weer in neutrale positie staan (dus niet op slot en ook niet je onderlijf naar voren gooien!). Voor de gevorderde squatters; hoe dieper hoe beter. Hoe dieper je squat, hoe meer je de benen, billen en kuiten aan het werk zet. Zorg er wel voor dat je rug recht blijft en je buik aangespannen. Maak, afhankelijk van je ervaring en je doelen, 3 tot 4 setjes herhalingen.

Feit of Fabel? “Van squatten krijg je geen ronde billen”.

Fabel!
Volgens sommige mensen krijg je van de squat geen vollere of ontwikkelde bilspieren. Fabian vindt dit kul (en aan mijn derrière te zien heeft hij gelijk…) Waarheid is wel dat, als de focus ligt op het ontwikkelen van ronde kadetten, je ook andere oefeningen doet om dit te creëren. Variatie in oefeningen is altijd the key en triggert spiergroei en stimulans in de spieren. Zorg er wel voor dat je altijd begint met het squatten, aangezien deze oefening voor de benen en het onderlichaam het zwaarst en meest uitputtend is.

Fabian Olfers is 26 jaar en al ruim 5 jaar personal trainer. Om de zoveel tijd zal hij fitnessweetjes, feiten, fabels en tips uitwisselen. Meer informatie? Kijk op www.olfers-pt.com.

Fabian_BW

Mijn PT Fabian Olfers

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Fabian Olfers
    4 november 2015 at 12:49

    Super leuk!!

  • Reply
    Marvin Grouw
    4 november 2015 at 18:02

    Leuk artikel! De Squat is zeker een goede oefening voor de billen (en de rest van je lichaam). Echter wanneer je kijkt naar de activatie van puur de bilspieren (gluteus) is een oefening als de Hip Thrust effectiever. Maar zoals je al aangeeft is het afwisselen van oefeningen erg belangrijk. Sowieso mag de Squat natuurlijk nooit ontbreken 😉

    • Reply
      Cilla
      4 november 2015 at 21:52

      Thanks voor jullie leuke reacties heren 🙂

    Leave a Reply