#Fitness

Gastblog #FFFF; Hoe hou ik mijn goede sportvoornemens wél vol? + WINACTIE

Roze kettlebells

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dat betekent voor veel mensen ook starten met goede voornemens. Een van de meest voorkomende is meer bewegen en ‘dit jaar wél de overtollige rolletjes eraf sporten’. Mijn personal trainer Fabian weet echter uit ervaring dat deze sportvoornemens vaak na een maand alweer in de prullenbak liggen… te druk, te weinig motivatie, geen resultaat. Zijn die goede voornemens überhaupt wel vol te houden?

Ja! Volgens Fabian kan het écht. In deze blog zal hij proberen jullie te helpen om het sporten dit jaar wel vol te houden en door te zetten.

‘Zorg er ten eerste voor dat je je goed laat informeren over de mogelijkheden op jouw gym, zeker als je geen tot weinig fitness- of sportervaring hebt. Let erop dat de sportschool waar je aan de slag wilt goede apparatuur heeft en dat er gediplomeerde fitness-instructeurs werken. Veel te vaak zie ik dat mensen onbegeleid als een kip zonder kop aan de gang gaan met oefeningen ‘die zo goed werken bij de buurvrouw of goede vriendin’, maar dat is waar het al misgaat. Wat voor hen werkt hoeft namelijk niet per se voor jou te werken; iedereen is anders gebouwd en reageert dus ook anders op trainingen. Daarom is het belangrijk dat er goede begeleiding aanwezig is op de sportschool en dat je altijd vragen kunt stellen en hulp kan krijgen waar nodig.

Oefeningen en sporten op het strand in de zomer

Proefsporten

Bij veel sportscholen is het mogelijk een dag of week te komen ‘proefsporten’. Mijn advies? Doe dit lekker! Niet alleen zodat je de sportschool kan uitproberen, maar ook om te zien hoe het personeel omgaat met de leden en of de sfeer bij je past.

Als je dit hebt gedaan en de keuze hebt gemaakt, regel dan dat je een goed startschema krijgt van een trainer of instructeur. En dan heb ik het niet over zo’n suf ‘13-in-een-dozijn-schema’ dat iedereen toegeworpen krijgt die binnenkomt, maar echt een specifiek schema dat aangepast is op jouw doelen. Als het goed is komt dit neer op minimaal 3x in de week krachttraining ,voorzien van een warming-up en een cardioprogramma.

Resultaat? Niet lui worden!

En dan komt de cruciale fase; je bent lekker een maand of anderhalf bezig bent, de kwabjes vliegen eraf en je lichaam verandert. Je ziet resultaat! Veel mensen worden op dit punt makkelijker en gaan minder trainen. En daar begint het einde van je goede voornemen! Want als je daar eenmaal mee begint dan wordt 1x in de week minder trainen makkelijk 2x… voor je het weet zitten de verloren pondjes er weer aan en stress je tegen het voorjaar weer, als het eigenlijk al te laat is. Blijf dus volhouden tot sporten ‘in je systeem’ zit.

Sport meisje in kleedkamer

Uitdaging

Als je doorgezet hebt zal je lichaam steeds meer veranderen en zul je merken dat je strakker, slanker en energieker wordt. Maar… het afvallen zal steeds minder snel gaan. Ook hier haken veel mensen af, terwijl je lichaam hiermee juist aangeeft dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging! De training die je doet is een gewenning geworden en het kost je lijf niet meer zoveel moeite als in het begin; je bent eigenlijk dus supergoed bezig. Trek je instructeur of trainer aan de mouw en vraag om een zwaarder schema dat bij je nieuwe lichaam past, het liefst elke 6 tot 8 weken. Zo zul je zien dat je deze zomer strak én stressvrij in die bikini ligt!’

WINACTIE: Wil jij een personal training winnen met Fabian? Like en deel dit bericht dan op Facebook en vertel waarom jij een personal training verdient! Succes!

Fabian Olfers is aan het fitnessen

Fabian Olfers is 26 jaar en al ruim 5 jaar personal trainer. Om de zoveel tijd wisselt hij fitnessweetjes, feiten, fabels en tips met ons uit. Meer informatie? Kijk op www.olfers-pt.com

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Catherine
    11 januari 2016 at 21:21

    Fijn artikel! Ik vind het lastig om te beginnen met een abonnement bij een sportschool omdat ik gewoon niet zo goed weet hoe ik dat aan zou moeten pakken. Nu heb ik gelukkig wat meer overzicht!

    • Reply
      Cilla
      11 januari 2016 at 21:45

      Leuk om te lezen dat je door het artikel wat meer overzicht hebt 🙂 Woon je in Amsterdam? Want je kunt een personal training sessie winnen hé!

    Leave a Reply