#Fitness

Hoe kijkt een ‘gewone’ sportdiëtist aan tegen een vegan lifestyle?

gepofte zoete aardappel met pijnboompitten

Momenteel is voeding een hot issue. Kijk alleen al naar Instagram, Facebook en Snapchat… hoeveel foto’s van awesome uitziend eten bereiken jou dagelijks via social media? We kunnen niet meer om de recepten en foto’s van healthy groentesmoothies en -bowls heen. En iedereen heeft wel een mening over, zéker na de ophef over de dames van The Green Happiness, die ook nog eens afgestudeerd zijn als diëtist. Daarom vond ik het een leuk idee om Mariska Dute, een ‘gewone’ sportdiëtist, eens te laten vertellen wat haar kijk is op een vegan lifestyle! 

Wie ben ik?

Mariska: Laat ik mezelf eerst even voorstellen! Ik ben een hardlopende sportdiëtist die geïnteresseerd is in alles wat met voeding, sport, hardlopen en koken te maken heeft. Naast mijn werk als sportdiëtist ben ik topsporter. Ik ben atlete op de lange afstanden en loop in de Nederlandse top mee. Naast het sporten, sta ik veel in de keuken om te koken, bakken en om nieuwe recepten te ontwikkelen. Ik heb sinds januari 2016 mijn passies samengebracht in mijn eigen onderneming Mariska Dute Voeding, Sport & Advies. Vanuit mijn bedrijf begeleid ik cliënten op het gebied van voeding en sport. Verder maak ik receptenboekjes, geef ik (kook)workshops, werk ik als freelance docent én adviseer ik bedrijven op het gebied van gezonde voeding.

Wat is mijn link met veganisme?

Ik heb het prikkelbaar darmsyndroom (PDS) en hierdoor ben ik genoodzaakt om op mijn voeding te letten. Daarnaast is mijn motto dat voeding één van de sleutels is voor het leveren van topprestaties, naast training en rust. Door mijn PDS eet ik zelf voor 80-85% plantaardig. Ik merk dat dit een positief effect heeft op mijn darmprobleem, mijn algehele gezondheid en mijn prestaties. Daarnaast sta ik absoluut niet achter de manier van werken en omgang met dieren in de huidige vleesindustrie.

Ook heb ik een zusje die veganist is en fanatiek sport. Ik heb haar in de overgangsfase van vegetariër naar veganist begeleid op het gebied van voeding. Dit vond ik heel leerzaam en leuk om te doen! Ik heb vanuit mijn opleiding en werkervaring de afgelopen jaren een grote productkennis opgedaan, maar sinds zij geheel plantaardig eet heb ik veel nieuwe producten ontdekt. Het was een leuke ontdekkingsreis en hierdoor is bij mij zelfs het idee ontstaan om een receptenboekje met alleen maar plantaardige tussendoortjes te maken. Ik merkte namelijk dat ik als sportdiëtist geregeld sporters tegenkom die geen of nauwelijks dierlijke producten consumeren.

Hoe kijk ik tegen een veganistische levensstijl aan?

In de sportwereld hoor je nog vaak dat het onmogelijk is om goed te presteren zonder gebruik van vlees en zuivel. Zelfs onder collega-(sport)diëtisten ervaar ik nog veel onbekendheid over een veganistisch voedingspatroon. Er wordt in mijn ogen te snel geoordeeld dat je niet fit kan zijn en goede sportprestaties kan leveren als je plantaardig eet. Ik vind dat het juist heel goed mogelijk is en de cliënten die ik heb mogen begeleiden, laten dat ook zien. Het gaat erom dat je goed kijkt naar je inname en of dit voldoende is. Als je gevarieerd eet kun je prima presteren op je werk of in de sport met een plantaardige leefstijl.

Een aantal voedingsstoffen hebben extra aandacht nodig, zeker als je veel traint. Ik vind het heel belangrijk dat veganisten hierop letten. Ik denk dat jullie wel weten dat ik het heb over eiwitten, ijzer, vitamine B12, D en calcium. Deze voedingsstoffen komen meer voor in dierlijke producten en een aantal van deze voedingsstoffen, zoals ijzer, nemen we ook makkelijker op vanuit dierlijke voeding. Maar dit wil absoluut niet zeggen dat je direct een tekort oploopt als je dit uit plantaardige bronnen haalt. Ik heb al vaak gezien, na het berekenen van voedingen, dat cliënten met een geheel plantaardig voedingspatroon betere resultaten behalen als het gaat om de voedingsstoffen die we nodig hebben.

Mond-tot-mondreclame

Via mijn zusje heb ik al te vaak gehoord dat er veganisten zijn die de verkeerde adviezen hebben gekregen. Ook komt het geregeld voor dat de productkennis van de diëtist slecht is als het gaat om goede plantaardige vervangers van vlees of zuivel. Dit vind ik spijtig om te horen. Dat was ook één van de redenen waarom ik heel graag dit artikel wilde schrijven. Ik kan me goed voorstellen dat je er als veganist weinig voor voelt om de hulp van een (sport)diëtist in te roepen als je via vrienden of kennissen negatieve ervaringen hoort. Helaas zijn er nog niet veel (sport)diëtisten die veganist zijn en dat beperkt je keuze of het gevolg is dat je kilometers moet rijden voor een voedingsadvies. Neem van mij aan dat er zeker ook (sport)diëtisten zijn die voldoende kennis in huis hebben om vegan cliënten met uiteenlopende vragen over voeding te begeleidens.

Ik hoop dat jullie door het lezen van deze blog inzien dat er ook (sport)diëtisten zijn die heel positief zijn over het volgen van een vegan leefstijl. Iedereen is uniek! Ongeacht welke lifestyle je nastreeft. Als (sport)diëtist vind ik juist de diversiteit in voedingspatronen van mijn cliënten leuk. Mijn uitdaging is om mijn kennis zo over te brengen dat een sporter er iets van opsteekt en kan toepassen in het dagelijks leven.

mariska-dute-dietist-vegan-sport-fitness

Meer weten over Mariska, wat ze allemaal uitspookt of inspiratie opdoen voor lekkere recepten? Bekijk dan eens haar website.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Nora
    5 oktober 2016 at 11:34

    Hi Mariska,

    Wat is je beslissing geweest om niet 100% plantaardig te eten? Gewoon vanuit nieuwsgierigheid 😉

    Groeten Nora

  • Reply
    Mariska
    9 oktober 2016 at 19:26

    Hi Nora,
    De reden dat ik niet geheel plantaardig eet is, omdat ik een darmprobleem heb en veel producten niet mag/kan eten en het soms lastig is om dan aan mijn eiwitten te komen. Ik eet dan nog wel eens geitenkaas bijv. door een salade of ik heb producten waar dierlijke ingrediënten inzitten. Denk bijv. aan honing, melkpoeder. Zeker als ik voor het hardlopen in hotels/buitenland ben wil ik ook niet nog eens hier opletten. Daarbij gebruik ik dagelijks Activia en dat werkt heel goed, dat is natuurlijk gemaakt van dierlijke ingrediënten.

    Groetjes Mariska

  • Leave a Reply