#Foodporn

Recept: Goddelijke gevulde vegan portobello’s met couscous

Gevulde portobello met couscous, tomaat, olijven en kaas

Ooit had ik een hekel aan alles wat te maken had met champignons, paddenstoelen en aanverwanten. Ik vond niet alleen de geur afschuwelijk (zweetsokken!), maar de structuur maakte me ook nog eens kotsmisselijk. Dat niets zo veranderlijk is als een mens, blijkt maar weer, want inmiddels vind ik alle paddenstoelen heerlijk en eet ik zeker een aantal keer per week deze beauty’s, afwisselend met wat ik erin stop.

Gevulde portobello’s zijn poepie gemakkelijk te maken en, voor mij ook heel belangrijk met mijn drukdrukdruk bestaan, supersnel klaar! Daarnaast mogen champignons en paddenstoelen ‘supergroenten’ heten, aangezien het eiwitgehalte ligt tussen dat van vlees en groenten. Sterker nog, onderzoeken tonen aan dat wanneer je je stuk vlees vervangt door paddenstoelen, je ervan kunt afvallen! Dus; vol proteïnen, boosten je immuunsysteem, verlaagt de bloeddruk én vol met water, waardoor je er dus én veel van kunt eten én afvalt (tenzij je na het eten een pot Nutella wegstouwt, dan niet denk ik).

IMG_0826

Nodig (voor 2 personen):

  • 4 a 6 portobello’s, afhankelijk van je trek (gewoon bij Albert Heijn óf lekkere, grotere en bio bij Ekoplaza)
  • 100 gram couscous
  • 1 rood uitje
  • 
Semi- zongedroogde tomaatjes
  • Optioneel: vegan room’kaas’ of sausje gemaakt van sojayoghurt
  • Grote, Griekse olijven
  • Rozijnen
  • Potje gedroogde peterselie
  • Komijnpoeder

5212796036_4a0599e018_o

Aan de slag:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Poets de portobello’s een beetje schoon met een champignonborsteltje. Schraap voorzichtig met een bot mesje de meeste sporen (die zaadshizzle) uit de portobello en verwijder de steeltjes. Doe rustig aan en ram niet door de hoedjes heen.
  • Smeer de portobello’s in met olijf- of rijstolie en zet op een met bakpapier beklede ovenplaat.
  • Schuif de oven in en bak 15 minuten, even afhankelijk van hoe groot je portobello’s zijn.
  • Terwijl de portobello’s in de oven staan, maak je de vulling.
 Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  • Snijd de gedroogde tomaatjes, olijven en rode ui. Bak de laatste even kort, tot fruitig.
  • Breng de couscous op smaak met olijfolie, peper en zout en wat komijnpoeder.
  • Roer de krentjes erdoor, olijven en zongedroogde tomaatjes erdoor.
  • Als de portobello’s klaar zijn vul je ze met het couscousmengsel en zet ze dan nog even 5 minuutjes onder de grill.
  • Als ze klaar zijn een flinke schep room’kaas’ of gekruide sojayoghurt erop en peterselie.
  • Serveer met whatever you like; plakjes vers stokbrood, zoete aardappel, ovenpatatjes of een veganburger. Het is jouw feestje!

Enjoy!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: