#Fitness

Kom in beweging: 3x makkelijke en snelle tips!

De gemiddelde Nederlander zit teveel en beweegt te weinig. Zeker als je een zittend beroep hebt, is dit niet bepaald gezond. Tel daar de avondjes achter de TV bij op en je begrijpt waarom ik dit artikel schrijf. Ook ik heb een zittende baan, en probeer daarom bewust bezig te zijn met hoe ik meer kan bewegen door de dag heen. Vandaag deel ik met jullie waarom het nou zo belangrijk is om in beweging te komen, hoe je meer kunt gaan bewegen en geef ik jullie aan aantal tips (die ik zelf ook toe pas) om ook daadwerkelijk in beweging te komen.

Sporten is goed voor je gezondheid #truestory. Maar wat nóg belangrijker is, is dat je door de dag heen veel beweegt. Die kont moet van je stoel af! Maar waarom is regelmatig door de dag heen bewegen dan zou belangrijk? Nou… uit onderzoek blijkt dat het eerste kwartier dat je beweegt de meeste winst biedt. Dus meerdere keren op een dag een kwartier bewegen is beter dan bijvoorbeeld alleen een uur achter elkaar losgaan in de gym en vervolgens niets meer uitvoeren, zoals je ook kunt lezen in dit artikel. Daarnaast houdt beweging je jong (je blijft letterlijk langer gezond) en cognitief sterk. Genoeg redenen om meer in actie te komen dus!

Ja, maar hallooo… hóe dan? Weet je wel hoe druk ik het heb?!

Jazeker! Maar met deze snelle tips kom je al een heel eind:

  • Zorg dat je meer staat dan zit, zitten is drama voor de mens
  • Neem de trap
  • Parkeer je auto verder weg of ga fietsen naar je werk als dit kan
  • Als je te vroeg bent voor de bus, loop dan een halte verder (scheelt ook weer geld!)
  • Ga lopen in je pauzes. Heerlijk alleen om je hoofd leeg te maken of met collega’s om gezellig te kletsen
  • Haal vaker koffie/thee
  • Adopteer een hond en ga er samen op uit. Wist je dat sporten met je viervoeter ook heel tof is?
  • Maak “sta” afspraken (ga bijvoorbeeld voor een afspraak bij een statafel staan).
  • Ga simpelweg vaker wandelen (bijvoorbeeld in plaats van koffie drinken met een vriend/vriendin gezellig samen een wandeling maken)
  • Reclame op TV? Mooi moment om in beweging te komen

Dit klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geef ik je graag nog 3 extra tips die jou kunnen helpen om bovenstaande manieren van bewegen echt te integreren in je leven!

Tip 1: Maak van bewegen een gewoonte

Hoe zorg je ervoor dat je van bewegen een gewoonte maakt? Mensen zijn immers gemaksdieren! Toch is het zo dat als je lichaam hier eenmaal aan gewend is, het veel makkelijker gaat. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om altijd je auto verder weg te parkeren of om de trap te nemen en daarna iets te doen wat je prettig vindt. Door een vast signaal + vaste beloning bij de gewoonte te hanteren creëer je voldoening.

Ik neem bijvoorbeeld altijd de trap als ik op mijn werk ben. Dit zijn 8 trappen, dus het is een flinke klim. Het signaal dat ik hierbij gebruik is het moment dat ik op mijn werk kom, vervolgens neem ik de trap en zodra ik er ben neem ik een lekkere kop thee als beloning. Wat gebeurt hier nu? Elke keer als ik op mijn werk kom en de trap neem, associeer ik dit met de kop thee die ik ga drinken als ik boven ben. En dat vindt mijn brein fijn!

Kortom: hoe vaker je de gewoonte toepast, hoe beter het gaat. Probeer maar 🙂

Tip 2: Wees je bewust van de omgeving waarin je leeft

Denk eens na, welke momenten zorgen er bij jou (onbewust) voor dat je minder beweegt? Loop jij achter de mensenmassa aan richting de roltrap? Bestel jij altijd je boodschappen? Zet jij je lichten of de verwarming uit met een app op je telefoon?

Onze omgeving zit zo in elkaar zit dat je zo min mogelijk hoeft te bewegen. Gemak dient de mens. Waarom zou je de trap nemen als de massa je naar de roltrap leidt? Waarom zou je ’s avonds nog van de bank komen, als je een pizza kunt laten bezorgen en je niet eens hoeft op te staan op je TV te bedienen? De wereld maakt ons lui en het is aan jou om daar bewust van te worden en daar boven te staan! Doorbreek die vastgeroeste patronen en beweeg.

Tip 3: Samen = leuker en makkelijker

Hangt er bij jouw op werk een cultuur waarin de hele dag gezeten wordt? Neem het initiatief en maak met je collega’s afspraken om meer in beweging te komen. Samen kun je elkaar motiveren! Ik ga zelf bijvoorbeeld altijd wandelen in de pauze, maar ook overleg ik steeds vaker staand.

Verder zou je bijvoorbeeld met je vriend/vriendin kunnen afspreken om altijd ’s avonds na het eten een rondje te gaan wandelen (in plaats van dat je achter de TV kruipt). Samen een wandeling maken is niet alleen heel gezond, het is ook een stuk socialer en gezelliger dan TV kijken! De beste gesprekken ontstaan vaak tijdens een goede wandeling.

Hoi, ik ben Ilse, 23 jaar oud, Toegepaste Psycholoog en binnenkort ook (vegan) gewichtsconsulent! Mijn passie is om mensen te inspireren voor een duurzaam, bewust, gezond en gelukkig leven. Dit zijn dan ook onderwerpen waar ik met liefde over schrijf! Je kunt mij volgen op mijn website www.feelthehealth.nl of via Instagram: @feelthehealth.nl

 

 

 

 

 

Bewegen jullie veel door de dag heen? En wat doen jullie dan? Ilse en ik zijn heel benieuwd. Laat het ons weten in de comments of via Facebook en Instagram!

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    WEcotip
    18 februari 2019 at 15:08

    Jaaa, leuke tips 🙂 Al die kleine dingetjes samen kunnen toch een groot verschil maken.
    Op mijn werk zet ik een wekkertje om de 20 minuten, dan ga ik een kop thee of een glas water halen. En omdat ik zoveel drink, moet ik ook veel naar de wc lopen, en dat is ook beweging, haha!

  • Reply
    Mariëlle
    20 februari 2019 at 14:20

    Goede tips! Ik probeer zelf ook veel van die dingen toe te passen! 🙂

  • Reply
    Tessa Berg
    4 maart 2019 at 13:23

    Leuke en handige tips zeg! Hopelijk gaat het mij nu wat gemakkelijker af.

  • Leave a Reply