#Fitness

Lekker eten met minder suiker? Zó doe je dat!

Zoals jullie gisteren op mijn Insta Stories al konden zien, kreeg ik een geweldig pakket binnen van EkoPlaza met allemaal lekkere en gezonde vegan foods. En ik ben een geluksvogel, want ik ontvang vaker van dit soort leuke pakketjes, maar deze keer trok het nog meer mijn aandacht dan anders.

Het boodschappenpakket stond namelijk in het teken van een nieuwe campagne rondom suikervrij eten – De Lekker Met Minder Suiker Weken – van Ekoplaza in samenwerking met het Diabetes Fonds. En laat ik dat nu nét ontzettend toejuichen!

In het vorige blog van diëtist Mariska, en ook in dit artikel van mij over de verschillende ‘schuilnamen’ van suiker, konden jullie al lezen dat dit onderwerp mij behoorlijk fascineert. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben geen voorstander van suiker, en al helemaal niet de geraffineerde variant.

Welke suiker?

Om verwarring te voorkomen; ik heb het hier niet over suiker die van nature in een product, zoals een vrucht, aanwezig is, aangezien je dan alle overige voedingsstoffen ook binnenkrijgt. Ik heb het over de suikers die echt onttrokken zijn, zoals kristalsuiker, bruine suiker, agavesiroop, maple syrup, glucosestroop, rijststroop, oerzoet, kokosbloesemsuiker enz. enz.

Onnodig veel

Eet ik dan NOOIT suiker? Nooit is weer een heel groot woord, maar ik let er wel bewust op dat ik het niet onnodig veel eet, ja. Per jaar krijgen mensen, vaak onbewust, heel veel suiker binnen. Het zit letterlijk bijna overal in, en ook in producten waarin het totaal overbodig is, zoals brood, crackers, chips, pastasaus, sojayoghurt, ketchup, patat, noten, groente in blik en ga zo nog maar even door.

En laten we de feiten vooral niet sugarcoaten: als je hier niet op let dan kan dat oplopen tot 30 kg vrije suikers per persoon per jaar – zo’n 1,5 tot 2 keer meer dan gezond voor je is. Teveel suiker kan niet alleen leiden tot overgewicht, maar je loopt door dat overgewicht dan ook nog een grotere kans op diabetes type 2.

Lekker Met Minder Suiker Weken

EkoPlaza gaat met de ‘Lekker Met Minder Suiker Weken’ campagne die gisteren van start is gegaan, vijf weken lang tips, interessante weetjes en heerlijke recepten delen om jou op weg te helpen naar een minder suikerrijk leven. Samen met het Diabetes Fonds hebben ze daarom speciale actieproducten geselecteerd zonder of met minder suiker, zodat de keuze jou lekker makkelijk wordt gemaakt tijdens het winkelen.

Op je gezondheid!

Ik doe niet alleen zelf heel graag mee met deze campagne (want ook al let ik goed op mijn suikers; wat extra inspiratie is nooit verkeerd), maar daag jullie ook uit om met mij mee te doen. Want het is natuurlijk fantastisch dat jij vega(n) bent voor de dieren, maar als je dan vervolgens zelf heel ongezond bent, hebben de dieren daar ook niet bijster veel aan, toch?

Aankomende week zal ik ook nog een artikel delen met drie lekkere recepten – ontbijt, lunch en diner – om nog wat extra te inspireren en motiveren. Doen jullie mee?

 

Ik hoor het heel graag in de comments of via mijn Facebook en Instagram hoe jullie suiker gaan skippen! Op de website van EkoPlaza staat alle info die je nodig hebt en kun je je inschrijven. Succes 🙂

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    31 maart 2017 at 07:59

    Ik ben al een aantal jaren heel bewust bezig met waar suiker in zit, dus ik weet het zo ongeveer wel. Gezien ik thuis woon kan ik niet met alles rekening houden. Maar ik eet als snacks nooit meer koekjes of snoepjes of wat dan ook. Ik heb wel chocolade met kokosbloesemsuiker, maar dan wel super puur dus veel cacao. Dat mag dan van mezelf nog, daarmee houd ik het ook vol om ze weinig andere suikerhoudende dingen te eten denk ik! Oh en dan zwijg ik maar over de popcorn die ik gisteren naar binnen heb gewerkt hihi, soms heel soms dan geef ik toe 😉

    • Reply
      Cilla
      31 maart 2017 at 08:19

      Ja, ik eet ook nog chocola hoor, maar niet heel vaak. Ook omdat ik het geluk heb dat ik niet zo’n zoetekauw ben. Mijn cravings hebben meer te maken met vet: hamburgers, pizza, patat, pannenkoeken…

  • Reply
    mariska
    1 april 2017 at 12:37

    Mooi dat je dit ondersteunt! Hoe meer bekendheid over hoe makkelijk het is om suiker weg te laten des te beter!
    Zo heel moeilijk hoeft het eigenlijk niet te zijn!

    ps. Ik kom snel met mijn vervolgblog over wat suiker nu precies doet en hoe het werkt in het lichaam 🙂

  • Leave a Reply