#Fitness

Over #cheatdays; waarom ik er geen fan van ben

#cheatday, #cheatmeal #watchmecheating. Ik zie dagelijks mijn Facebook, Instagram en Twitter vol staan met deze termen. Maar wat houdt een cheatday/meal nu precies in en, dat is dus waar dit stuk over gaat, waarom ben ik er eigenlijk helemaal niet zo ondersteboven van?

Cheat whut?

Een cheatmaaltijd is, zoals het woord eigenlijk al zegt, het ‘bedriegen’ van je gezonde lifestyle door een maaltijd of zelfs dag in te lassen waarop je mag bunkeren. Lekker alle remmen los, geen calorieën tellen en genieten van alles wat je lekker vindt, meestal zo aan het einde van de week. En héy, je leeft de hele godganse zure week zó gezond. En je traint keihard. En je hebt het gewoon verdiend. (Appel)Punt (HA!).

Maarrr! Ik zie hier niet één addertje, maar een hele familie met addertjes onder het gras. Want wat betekent een cheatmeal voor jou? Zijn dat twee koffieleutjes bij je cappu of een familieverpakking? Is het één pizza óf een pizza, tiramisu, een fles wijn, en ‘oh ja, die limoncello kan dan ook nog wel’ #yolo?! Dit verschil kan namelijk die hele week gezond eten, hard trainen en je stinkende best doen voor je lichaam verpesten. In 1 dag, dus.

I wanna eat everything!

Het idee van cheatmeals is best aardig; je eet en leeft de hele week über gezond. Aan het eind van de week (of ergens middenin, het is jouw feestje) ‘mag’ je dan één maaltijd of zelfs een hele dag, eten wat je wilt, hoeveel je wilt. Niet lettend op of het gezond is, hoeveel calorieën erin zitten en of het sowieso eetbaar is, als het maar lekker is. #IIFYM, right?

Het probleem met dit concept is alleen dat je er de hele week op ‘wacht’. Doordeweeks verbied je jezelf namelijk om iets te nemen wat je ‘echt’ lekker vindt, waardoor je op je cheatdag helemaal löss geht en waarschijnlijk eindigt met een lege pot Nutella, crunchy pindakaas, abrikozenjam én sushirollen op schoot. Tegelijk, ja. Kan gewoon. Je hebt namelijk de hele week gezond gegeten, toch…? Ik hoef natuurlijk niet te vertellen voor wie je dan de afgelopen week zo je best hebt gedaan? Juist, ja, voor die kerel met die korte achternaam.

6026150464_f98fa6f18e_o

Balansdingen

Daarnaast wordt ook het ‘bewust’ eten van dingen die je lekker vindt op de achtergrond geschoven. Je schranst gewoon weg waar je de hele week van kwijlt en klaar. Maar dit lost dus niet het issue op waar veel mensen die (willen) beginnen met een gezonde leefwijze last van hebben, namelijk een suiker/vet/combi (of whatever) verslaving. Het klinkt veel heftiger dan het is, maar elk mens heeft een zwak voor bepaalde voeding. Ook ik, ja. Voor jou is dat wellicht vet, voor de ander zoet en voor je buurvrouw misschien alles. Om écht van die persoonlijke verslaving af te komen en dus bewuste keuzes te maken in wat je eet, gaan cheatdays je daar niet bepaald mee helpen. Sterker nog, de verslaving wordt versterkt door dit soort geintjes, aangezien je lijf ‘wacht’ op de endorfine die vrij komt aan het eind van de week. Als jij je volpropt omdat je het ‘verdiend’ hebt.

Maar ik wil het, ik wil het, ik WIL HET!

Ok. Mag je dan helemaal niks lekkers meer? Natuurlijk wel! Juist wel. Het is alleen verstandig om voor jezelf een balans te vinden en NIET alles wat je lekker vindt in één dag te pushen. Als ik doordeweeks trek heb (en echt oprecht trek, geen stofzuigervreetbui) in een stukje chocola? Doe ik. Appeltaart? Ja, hoor. Door mezelf doordeweeks niets te verbieden maar gewoon bewust te eten, voorkom ik dat ik op een cheatdag mijn gezond verstand verlies en veel meer (vr)eet dan eigenlijk goed voor me is. Ik zie het dan ook niet als ‘cheaten’ als ik eens wat lekkers neem, omdat ik eten niet indeel als ‘goed’ of ‘slecht’. Het is meer een kwestie van waar mijn lichaam op dat moment wel of geen behoefte aan heeft. Als dat taart is als lunch, dan doe ik dat, en dan eet ik die avond een lekkere frisse salade.

Uiteraard is iedereen anders, waar ik op Women’s Health al eerder een reeks artikelen over schreef. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jij erachter komt wat voor jou werkt. Ik ben alleen van mening dat het verbieden van voeding niet de oplossing is, als je op de lange termijn een vrolijk lichaam (en mind) wilt.

En jij? Doe jij aan cheatdays of niet? Let me know…ik ben benieuwd!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Femke
    21 juni 2017 at 19:56

    Mijn sportschool zegt juist dat een cheatday erg belangrijk is en erger nog op die cheatday het dubbele aan calorieën dan alle vorige dagen!!
    Ik ben sinds april (2017) vegan en sport 3 a 4 x per week en heb moeite met de balans te vinden. ik kom niet aan, val niet af maar boek ook geen voortgang in spiermassa. En zoals je in een ander artikel schrijft, eiwitten eiwitten eiwitten. Toen ik zei dat ik vegan ben zei hij letterlijk dan houdt het op. Gelukkig heb ik jou website en vele anderen voor goede tips! thanks daarvoor en ik zie uit naar je volgende blogs(specifiek over voeding in combinatie met sporten) :D:D:D

    • Reply
      Cilla
      22 juni 2017 at 08:17

      Ha Femke, ja er worden echt de raarste verhalen verteld in sportscholen wat betreft voeding. Ik begrijp ook wel dat sommige mensen helemaal de weg kwijt zijn als het over eten gaat… iedereen roept ook maar wat.
      Ik heb ook zo’n periode gehad van niet afvallen/aankomen. Belangrijk is om te eten en te trainen naar je doelen. Wat zijn je doelen? Als je dat voor jezelf specifiek op een rijtje hebt, dan kun je daar naartoe werken. Mocht je interesse hebben in een vegan (sport)voedingsschema, dan kun je natuurlijk altijd een mail sturen naar Tom en mij (hallo@vegananimal.nl). Laat je in ieder geval nooit wijsmaken dat vegan eten en sporten niet samen gaan 🙂

      Succes en liefs,
      Cilla

    Leave a Reply