Food info

Broc ‘n’ roll: 4 redenen waarom jij megaveel broccoli moet eten!

Let’s talk about broccoli! Want toen ik eerder dit artikel over superfoods schreef ben ik 1 belangrijke (per expres) vergeten. De broccoli. Deze groente verdient namelijk een eigen podium om mee in het zonnetje gezet te worden. “Wait, what? Waarom is die meid dan zo happy met broccoli?” Dat ga ik jullie nu uitleggen!

Broccoli is voor mij een groente die ik al van kinds af aan regelmatig eet. Het was zelfs een van de weinige groenten die ik een soort van lustte in die periode. Voor mij was broccoli verder gewoon zoals alle andere groenten. Ik was mij er totaal niet bewust van hoe gezond het eigenlijk was. Ik onderschatte deze powergreens volledig, en ik denk dat er veel mensen zijn die dat nog steeds doen. Maar wist je dat er zelfs broccoli-supplementen bestaan?! En dat er songs over deze groente geschreven zijn? I rest my case…

Kortom: let’s broc ‘n’ roll! Deze 4 redenen zijn het antwoord op waarom jij gewoon megaveel broccoli moet eten!

1. Power tegen kanker

Broccoli is een kruisbloemige groente, net zoals bijvoorbeeld rucola, paksoi, spruitjes, kool, boerenkool en radijs. Kruisbloemigen bevatten veel sulforafaan; een krachtige antioxidant die mogelijk ervoor zorgt dat uitzaaiingen en DNA-schade bij kanker voorkomen kan worden. Kanker begint bij een kankerstamcel en de sulforafaan in broccoli kan deze cellen vernietigen en ervoor zorgen dat ze in de eerste plaats geen bedreiging worden.

Dit is als eerste onderzocht bij borstkanker, maar broccoli kan mogelijk ook helpen tegen longkanker, leukemie, prostaatkanker en baarmoederhalskanker. Enige kanttekening is wel dat deze tests zijn uitgevoerd in het lab en (helaas) alleen op ratten, dus nog niet op mensen. Maar deze onderzoeken laten wel groots resultaat zien, dus dat belooft zeker veel goeds!

Nog niet overtuigd? Kijk dan zeker naar deze video van Nutrition Facts. 

2. Vitaminen en mineralen boost

Broc zit vol vitamines en mineralen. Het bevat alle vitamines (oké behalve vitamine D, maar dit is eigenlijk geen echte vitamine en halen we uit de zon in plaats van uit voeding. En vitamine B12, wat we uit bacteriën halen en dus ook niet in groenten zit) en veel mineralen zoals calcium, magnesium, kalium, zink, ijzer en koper

Ben je bang dat je tekort komt aan bepaalde vitamines en mineralen? Neem dan geen multivitamine, maar neem broccoli om alles een beetje aan te vullen. Geen grap.

> Lees ook: 9x vegan foods die meer ijzer bevatten dan een steak! 

3. Baas voor je botten

Zoals ik al zei bevat broccoli ook calcium. Hier mag nog wel even de nadruk op gelegd worden, want deze groente bevat niet een beetje, maar heullll veel calcium; een dikke 105 mg calcium per 100 gram.

Even ter vergelijking: in 100 ml koemelk zit 116 mg calcium. In broccoli zit dus bijna even veel, en dat terwijl er in dit groentje veel minder calorieën zitten (29 kcal per 100 gram broccoli tegen 46 kcal per 100 gram melk), geen verzadigde vetten, geen cholesterol en andere viezigheid. Je consumeert dus weinig calorieën, terwijl je toch veel calcium binnenkrijgt! Dit zorgt ervoor dat broccoli een echte baas is voor de botten.

4. Weinig calorieën, shitload aan vezels

Deze groente is dus laag in calorieën, maar zit wel bomvol vezels, vitamines en mineralen. Dat maakt ‘m niet alleen super healthy, maar ook nog eens handig als je wat gewicht kwijt wilt. Want juist door die enorme hoeveelheid vezels krijg je wel een verzadigd gevoel! Tot slot is broccoli goed voor je darmflora, en als die blij is dan ben jij ook blij. Je darmbacteriën worden niet voor niets in de wetenschap ‘het tweede brein’ genoemd. Triple win, alles!

Ja, maar… moet ik dan elke dag broccoli eten?!

Dr. Greger raadt aan om dagelijks 30 tot 80 gram gesneden kruisbloemige groenten te eten om alle gezondheidsvoordelen eruit te halen. Het gezondste is om broccoli te stomen, dit is zelfs gezonder dan wanneer je het rauw eet! Het klopt dat als je groenten kookt of stoomt dat er wat vitamines verloren gaan. Maar het stomen zorgt er wel voor dat de vitaminen uit de broccoli beter opgenomen worden. En daar heb je uiteindelijk het meeste aan.

‘Aight, en dan?’ Tja, na het stomen kun je er van alles mee, je kunt ‘m door een soep blenden, in een curry stoppen, wokken, bij je pasta eten, door je salade doen of toevoegen aan je AGV’tje (aardappelen, groenten, vleesvervanger). Ik vind ‘m zelf het lekkerste in Aziatische gerechten. Hoe dan ook: moraal van het verhaal is eigenlijk gewoon dat je broccoli moet eten. En veel ook. Je lichaam zal je dankbaar zijn! 

 

Hoi, ik ben Ilse. 23 jaar oud, Toegepaste Psycholoog en binnenkort ook (vegan) gewichtsconsulent! Mijn passie is om mensen te inspireren voor een duurzaam, bewust, gezond en gelukkig leven. Dit zijn dan ook onderwerpen waar ik met liefde over schrijf! Je kunt mij volgen op mijn website www.feelthehealth.nl of via Instagram: @feelthehealth.nl

 

 

 

 

 

 

En? Eet jij vaak broccoli? Zo niet, waarom niet? En zo ja, hoe eet jij deze groente het liefst? Ilse en ik zijn heel benieuwd! Laat het ons weten in de comments of via Facebook en Instagram. #vindenweleuk

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Marca van den Broek
    26 november 2018 at 07:00

    en vergeet broccolikiemen niet! 😉

  • Reply
    Mariëlle
    26 november 2018 at 20:25

    Ik vond het vroeger niet lekker, maar dat kwam doordat mijn moeder het te lang kookte haha 😛 Nu gebruik ik het zelf ongeveer eens per week ofzo en dan gewoon gewokt, nom! Zou het wel vaker mogen eten dus haha 😉

  • Leave a Reply