#Fitness

Zó rock je met jouw mind die workout kapot!

Mijn god! Maris, dit MOET je horen!’ De stem van een goede vriendin van mij tettert in mijn oor. Ze is topsporter en heeft net een belangrijke wedstrijd gehad. ‘Vooraf had ik mijn race gevisualiseerd, alles kwam precies uit. Inclusief de risico’s die ik had opgeschreven, waardoor ik net aan derde werd…Help me, wat kan ik beter doen?

Gebruik jij ook visualisatie voor je training of wedstrijd? Het is dé kans om het maximale uit jouw prestaties te halen, maar be careful what you wish for…

Voor jouw mind is illusie realiteit!

Wist je dat jouw (on)bewuste gedachten van grote invloed zijn op je sportprestaties? Daar kon je eerder al over lezen in dit artikel. Het is wonderbaarlijk simpel hoe dat werkt. Ken je dat gevoel dat je een spannende thriller kijkt, dat je hartslag omhoog gaat, je spieren verkrampen en het zweet je uitbreekt? Precies, jouw lichaam reageert op de gedachten die veroorzaakt worden door de beelden en het geluid van de film. Voor jouw hersenen is namelijk alles hetzelfde: een film, iets wat je echt meemaakt, je bewuste en onbewust gedachten. Jouw mind denkt gewoon dat alles ‘echt’ is. Het maakt geen onderscheid tussen een illusie en realiteit!

Door het kijken van een spannende thriller word je bang (emotie) en dat resulteert in een verhoogde hartslag en verkrampte spieren. Wat je ook doet, jouw gedachten veroorzaken altijd een specifieke emotie die effect heeft op je lichaam. Kun je je voorstellen dat je je PR verbreekt als je tijdens de wedstrijd continu tegen jezelf zegt dat ‘Het zo ZWAAAARRRR is, je het waardeloos doet en je beter kunt stoppen?’ Inderdaad, door zulke gedachten wordt het zuur in je spieren dus niet sneller afgevoerd!

Gedachten → emoties → lichamelijke reactie

Het maakt eigenlijk niet veel uit wát je denkt voor en tijdens het sporten, als het maar goed voelt. Hoe beter jij je voelt, hoe enthousiaster, hoe blijer, hoe krachtiger, hoe fijner jouw emoties, hoe minder stresshormonen je afvuurt op je lichaam. Zo werken je lichaamsfuncties en spieren optimaal en kun je makkelijker sporten! Bewegen lijkt haast vanzelf te gaan. Als jij je super goed voelt, kun je dieper gaan dan je ooit had gedacht!

Yes, ik hoor je denken… ‘maar HOE dan?!’

Visualize that workout

Visualiseren is een krachtige tool om je lichaam naar de zesde versnelling te krijgen. Herinner je het voorbeeld van de thriller? Door visualiseren creeër je het omgekeerde effect. Door fijne gedachten, wek je fijne emoties op. En fijne emoties heffen de spanning en weerstand op die je hebt opgebouwd in je lichaam waardoor je beter beweegt.
Visualiseren wordt vaker toegepast in de sport, maar twee dingen gaan regelmatig fout:

  • De visualisatie focust zich (ongemerkt) op een negatieve uitkomst
  • De visualisatie is te specifiek

Be careful what you wish for…

Op het moment dat je iets visualiseert wat je niet wilt, bijvoorbeeld dat je valt, verliest of jezelf opblaast, dan wek je direct stressveroorzakende emoties op. Je lichaam verkrampt en je juices worden belemmerd van optimaal flowen… Remember, je mind kent geen onderscheid tussen de realiteit en jouw illusionaire gedachten.

Focus dus altijd op wat je WEL wilt dat er gebeurt! En check voortdurend wat voor effect je visualisatie heeft op je gevoel. Voel je je steeds beter, keep going! Voel je ineens stress, angst of andere negatieve emoties opkomen, verander je gedachten!

Go general

Veel sporters visualiseren te specifiek. Als je te specifiek visualiseert dan is de kans groot dat je hersenen er een eigen verhaal van gaan maken. Hoe werkt dit?

Stel je visualiseert dat je een wedstrijd wilt winnen of je workout in 14 minuten en 13 seconden wilt uitvoeren. De kans is aanwezig dat de volgende onbewuste gedachte in je opkomt ‘Maar wat als het niet lukt? Wat als ik faal?’ Voor je het weet bouwt de spanning en voel je je rot.

Aan te specifieke gedachten zit altijd de negatieve tegenpool gekoppeld, de kans op falen in de toekomst of het gevoel dat er nu iets mist. Als je merkt dat je visualisatie je rotter laat voelen, je zenuwachtig of angstig wordt of er geen zin meer in hebt, dan is de kans groot dat je (onbewust) de negatieve tegenpool hebt geactiveerd. Voel je negatieve emoties, stop dan met wat je doet en GO GENERAL!

Crush je PR met good feeling thoughts

Visualiseren werkt het allerbeste met algemene gedachten die goed voelen. Deze gedachten hebben geen negatieve tegenpool, oftewel, het is super fijn als ze uitkomen, maar het moet niet. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zou het niet super fijn zijn als ik een toptraining zou draaien?
  • Ik houd van het gevoel van bewegen
  • Na mijn wedstrijd voel ik me super trots en vol energie
  • Als ik klaar ben met sporten voel ik me onvoorstelbaar sterk
  • Wat ik ook doe, deze workout gaat maximaal bijdragen aan mijn doel

Merk je al dat je enthousiast wordt door dit te lezen? Als je je 17 seconden focust op algemene gedachten die goed voelen, krijgen je hersenen momentum en poppen er vanzelf meer goed voelende gedachten bij je op. Je gaat gegarandeerd als een raket je workout rocken!

De ultieme wedstrijd voorbereiding

Het grote moment is daar, dé wedstrijd waar je naartoe hebt getraind. Bij de gedachte voel je al een stoot adrenaline door je lijf schieten. Hét moment om visualisatie goed toe te passen. En zo doe je dat:

  • Focus altijd op wat je WEL wilt en zorg dat wat je denkt vooral goed voelt.
  • Visualiseer en schrijf op hoe je je wilt voelen ná afloop van de wedstrijd. Hoe voelt je lichaam, welke emoties voel je, wat ruik je, wat hoor je? Houd het algemeen en zorg dat je er blijer, energieker en enthousiaster van wordt.
  • Blijf weg van streeftijden, welke plek je wilt behalen of hoe ver je wilt komen. Dit zijn te specifieke gedachten waarvan de kans groot is dat ze stress veroorzaken. Hier deal je tijdens de wedstrijd wel mee, als je lekker in je flow zit.
  • Wat je ook doet, heb lol. Lach, dans, spring, zing, laat je vermaken door anderen.

Remember, sporten hoort leuk te zijn. HAVE FUN!

Vond je de relatie tussen jouw mindset en sportprestaties super interessant en wil je hier het maximale uit gaan halen? Tof!
Op zaterdag 26 januari geeft Mariska een verdiepende lezing mét vegan diner bij hotspot Wildgroei in Delft.

En als je je inschrijft op de interesselijst dan ontvang je 15% Early Bird korting! Meer informatie over dit evenement vind je hier. Go, go, goooooooooo!

 

Hi, ik ben Mariska, 30 jaar oud en woon naast Delft. Plantaardige voeding, health, sport en mind zijn mijn passies waar ik graag over schrijf voor SquatCilla.nlEn schijnt de zon? Dan ben ik met een mega bak chocolade nicecream in mijn achtertuin te vinden. Mij volgen? Neem dan zeker even een kijkje op mijn Instagram @by.mariska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben aan de slag gegaan met Mariska’s tips en ik moet zeggen: het gaat inderdaad stukken beter als ik mijn mind eerst in standje positivo zet. Geen grap! Heb jij dit al eens gedaan of wil je het gaan proberen? Laat het ons dan zeker even weten in de comments of via Facebook en Instagram. We zijn heel benieuwd!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Mariëlle
    18 december 2018 at 07:26

    Super goed artikel! Ik denk dat het met ons mind op alle gebieden werkt, maar zeker op sportgebied is dat natuurlijk ook belangrijk!

  • Leave a Reply