#Fitness

Zó belandt het Sint snoepgoed niet op je heupen!

De gezelligste maand van het jaar is weer aangebroken! Sint en Piet zijn inmiddels gearriveerd in ons kikkerlandje en de chocoladepepernoten, kruidnootjes en gevuld speculaas zijn niet aan te slepen (al liggen de winkelschappen er al weken vol mee…). Het zal vanaf nu dus ook steeds lastiger worden om de verleiding te weerstaan. Want hoe lekker het ook allemaal is: Al die pijn en moeite in de sportschool willen we natuurlijk niet weggooien. 

‘Lekker genieten van een stukje chocoladeletter of die onweerstaanbare gevulde speculaas bij de koffie moet zo nu en dan gewoon kunnen!’ aldus SquatCilla’s inmiddels ‘vaste’ huisexpert en diëtist Mariska Dute. Het is volgens haar alleen wel handig om dit een beetje slim te doseren, dus verzamelde ik wat easy tips en tricks voor jullie. Zo belandt het Sint snoepgoed niet op je heupen!

Genieten met een grote G

Mariska: ‘Ten eerste is het belangrijk dat je bewust geniet van de lekkernijen op de momenten dat je iets neemt. Heb je zin in een lekker stukje speculaas of handje pepernoten? Neem dit dan en geniet er schandalig van. Tenslotte is die bebaarde man maar een paar weken per jaar in Nederland. Kies vooral iets uit wat je echt heel lekker vindt en neem er de tijd voor.

Even snel tijdens het koken – of werkend achter je laptop – opeten, zorgt ervoor dat je letterlijk onbewust snoept. Je beleeft daardoor de smaak niet optimaal en geniet er nauwelijks van. Daarnaast is de kans groot dat je ongemerkt blijft bunkeren en… voor je het weet is die chocoladeletter op. Oeps.

80/20 regel

Ja, hoor, daar komt ze weer met haar ‘balans is key’! Maar dat komt niet uit de lucht vallen. Eten is namelijk ook genieten! Door jezelf deze momentjes toe te staan, houd je een gezonde eetstijl makkelijker en beter vol. De 80/20 regel is daarom altijd mijn advies als ik het over gezond en ongezond heb; 80% gezonde, complete voeding en 20% ruimte voor ‘cheaten’. Dit is ook heel goed van toepassing op de decemberlekkernijen.

We weten zelf ook wel dat het niet verstandig is om elke dag te snoepen; daar ga jij je simpelweg niet beter en fitter van voelen. Maar jezelf alles ontzeggen is weer het andere uiterste. Vroeg of laat zit je eens wat minder lekker in je vel en zwicht je alsnog voor al het lekkers. Vaak zie ik in de praktijk dat mensen zich op zo’n moment helemaal te buiten gaan met als gevolg dat de hoeveelheid die ze eten meer is dan wanneer ze af en toe eens wat lekkers nemen. Je komt echt geen kilo’s aan van een stukje gevuld speculaas op z’n tijd, maar overdrijf het simpelweg niet.

Vergeet niet te trainen!

Blijf lekker doortrainen is een ook een belangrijk punt, zéker in de feestmaand. Houd je persoonlijke doelen in je achterhoofd en blijf hier constant aan werken. En ga ook niet sporten met de gedachte dat je dan meer kan snoepen. Vroeg of laat komt het gevoel van ‘moeten’ om de hoek kijken en dan wordt het sporten meer verplichting dan plezier.

Nog een paar ultieme tips om de Sint en Piet fit het land uit te zwaaien:

*Koop pas Sinterklaassnoep als hij echt in het land is. Hierdoor voorkom je dat je tussendoor al weken handjes pepernoten, marsepein en suikermuizen eet.

*Sla niet het hele assortiment in, maar kies iets wat je echt heel lekker vindt. Dit voorkomt onbeperkt doorsnoepen en de verleiding is minder groot als je het niet in huis hebt.

*Maak zelf gezondere versies van kruidnoten, speculaascake of taart als je graag in de keuken staat. Het internet staat vol met lekkere, healthy (Sinterklaas)recepten.

*Probeer de aanbiedingen te negeren (en ja, dit kan lastig zijn). Fabrikanten en winkeliers doen er namelijk alles aan om al weken voordat het 5 december is -en ook daarna nog- de Sinterklaaslekkernijen aan je te verkopen. Hoe meer zij verkopen, hoe meer pingels.

*Eet niet om het eten, omdat anderen het opdringen of ‘omdat je het nu eenmaal in huis hebt’. Maar neem iets omdat je er oprecht zin in hebt. Probeer langzaam te kauwen en goed te proeven wat je eet.

*Spreek met jezelf af dat na 5 december het weer even klaar is, en pak dan weer lekker je normale eetpatroon op. Voordat je het weet is het weer Kerst en Oud&Nieuw, dus er komt nog voldoende lekkers aan deze maand. Pak tot slot in januari zo snel mogelijk je dagelijkse ritme weer op. Dat voorkomt dat je straks helemaal opnieuw moet beginnen met trainen, afvallen, en/of spieren opbouwen.

Conclusie?

Ik ben ervan overtuigd dat je echt niet minder fit wordt van een paar stukjes speculaas, chocoladeletter of kruidnoten. Zolang je maar van ophouden weet en er écht van geniet. Het is prima om de touwtjes af en toe wat losser te laten en even lekker te genieten van al het lekkers. De boog kan niet altijd gespannen zijn! Als je tussendoor en na alle feestjes in december weer verdergaat met je normale eetpatroon, dan is er niets aan de hand.’

Liefs,
Mariska

Meer weten over Mariska, wat ze allemaal uitspookt of inspiratie opdoen voor lekkere recepten? Bekijk dan eens haar website.

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    27 november 2017 at 18:51

    Fijn artikel! Ik heb 1 zakje Bolletje pure chocolade pepernoten gekocht en heb die in 3 dagen bijna helemaal opgegeten. Het was lang geleden dat ik ZO gesnoept had en ik werd er ZO moe van, bah, dat was een k*tgevoel. Ik was er meteen weer klaar mee en heb de rest weg gegeven haha. Nu haal ik het gewoon niet meer in huis, stik er maar in haha XD

  • Reply
    Mariska
    28 november 2017 at 06:48

    Bedankt Mariëlle voor je leuke reactie! Leuk om te horen dat je het een goed artikel vond!

  • Reply
    Dymphy
    28 november 2017 at 22:43

    Dit artikel had ik nodig! Ik heb moeite om niet compleet door te slaan met alle ongezonde dingen. Ook heb ik moeite om voedsel dat voor mij staat (zoals chips, zoutjes, en, slik, af en toe vegetarische producten zelfs) te negeren. Dit gaat met Sinterklaas en kerst natuurlijk wat moeilijk worden. Heb je daar tips (of een artikel) voor?

  • Leave a Reply