#Vegan

Vegan facts: dit is waarom je een shitload aan antioxidanten moet eten!

Voor wie het gemist heeft: afgelopen week mochten Tom en ik weer een leuke lezing geven. Deze keer waren we gevraagd bij het 1 year anniversary feest van Go With The Glow. Dat het héúl gezellig was en we absurd lekker gegeten hebben zie je terug in deze lijpe video. Ook kun je via een linkje in de video de podcast terugluisteren met ons verhaal, wat onder andere ging over het belang van antioxidanten. Maar waarom is dit zo’n issue?

Iedereen die zich bezighoudt met food heeft het erover de laatste tijd: antioxidanten. Maar wat zijn het nu eigenlijk? Kort gezegd zijn antioxidanten voedingsstoffen die ervoor zorgen dat pro-oxidanten of vrije radicalen hun slechte ding in ons lichaam niet kunnen doen. Of nou ja, vrije radicalen slaan hoe dan ook toe, maar antioxidanten zorgen er dan voor dat de schade wat minder heftig is. Een soort awesome airbag van voedingsstoffen, dus.

Antioxidanten

Antioxidanten is een verzamelnaam voor vitamine C, E, betacaroteen, het lichaamseigen glutathion, seleen, zink en bioactieve stoffen, zoals flavonoïden uit groente en fruit. Als je fit, healthy en happy wilt blijven en wilt voorkomen dat je vroeg oud wordt, is het een goed idee om een shitload aan anitioxidanten te eten. De cellen in je lichaam hebben dagelijks voedingsstoffen nodig om hun werk te kunnen doen, zichzelf op te bouwen en weer af te breken. Maar hoe zorg je ervoor dat je voldoende binnenkrijgt om dat goddelijke lijf te onderhouden? Yep, door te happen als een baas!

Vrije radicalen

Ik zal het wat concreter maken. Stel; je snijdt een banaan in plakjes en laat het een tijdje liggen. Dan zie je al snel dat hij zich niet zo lekker voelt en dat er bruine plekjes ontstaan; dit is oxidatie ofwel, de invloed van zuurstof. Aangezien wij mensen niet zonder zuurstof kunnen hebben we geen keus; maar zuurstof heeft ook nadelen voor ons lichaam. Bij het verbranden van voedingsstoffen, maar ook tijdens het sporten, gebruikt ons lichaam zuurstof. Bij deze verbranding ontstaan automatisch ook vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn dus niet te ontwijken, ze zijn overal. In de zon, in de lucht die je inademt, in een wolk sigarettenrook, maar ook in vlees. Daarnaast zorgen alledaagse situaties zoals stress, zware trainingen, alcohol en ongezond eten ook voor een flinke dosis pro-oxidanten in je lichaam. Dit klinkt natuurlijk allemaal hartstikke kut, maar er is een inieminie lichtpuntje. In bepaalde situaties hebben vrije radicalen ook een soort van nut. Immuuncellen gebruiken de vrije radicalen bijvoorbeeld om ongewenste bacteriën te doden of om beschadigde eiwitten in de spieren op te ruimen na het sporten. Het leven is gelukkig niet alleen maar dood en verderf.

However: we hebben al snel teveel vrije radicalen in ons lichaam. Je kunt deze factoren proberen te vermijden en, zoals in mijn geval omdat ik niet zonder krachttraining kan, te lijf gaan met antioxidanten. Véél antioxidanten.

kurkuma-gember-citroen-thee

Schade voorkomen

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vrije radicalen samenhangen met ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten en Alzheimer. Maar ook vroegtijdige rimpelvorming, lang spierpijn na het sporten en stijve gewrichten kunnen te maken hebben met teveel vrije radicalen.

‘Waar zitten antioxidanten dan in?’

Nou, gewoon. In je voeding! Eet gevarieerd en (zoveel mogelijk) plantaardig. Uiteraard zijn er ook antioxidanten te koop als supplement, maar er is nog niet wetenschappelijk aangetoond dat deze net zo goed werken als de real deal. Als je supplementen eet in plaats van volledige voeding, mis je sowieso ook de bouwstoffen uit deze voeding die je cellen nodig hebben. Gelukkig zit er een overload aan antioxidanten in super lekker voer, dat scheelt.

In alle groenten (vooral de felgekleurde!), fruit, noten, kiemen, kruiden en specerijen zitten antioxidanten. In de één meer dan in de ander. Eet vers fruit het liefst met schil en neem ook voldoende avocado’s, dadels, blauwe bessen en granaatappelpitjes. Daarnaast puilt mijn kruidenrek uit en strooi ik royaal op alles wat ik eet en drink kaneel, koekkruiden, knoflook, oregano (antioxidantenbom!), kurkuma, gember en/of kerrie. Geniet dagelijks van een handje verse, ongebrande walnoten, amandelen of pecannoten en ja ja, eet dagelijks een blokje pure chocolade. Ik heb het hier uiteraard wel over de variant met meer dan 75% cacao, maar dat was denk ik wel helder 🙂 You know me, healthy puss.

Conclusie?

Easy! Prop je vol met plantbased antioxidanten en leef langer, gezonder, slanker en mooier.
Pretty simple, right?

 

Hoeveel antioxidanten eten jullie en wat is jullie lievelings? Laat het me weten in de comments of via Facebook en Instagram.

 

Bronnen:

  • Basu, A., Rhone, M., & Lyons, T. J. (2010). Berries: emerging impact on cardiovascular health. Nutrition reviews, 68(3), 168-177.
  • Rahman, K. (2007). Studies on free radicals, antioxidants, and co-factors. Clinical interventions in aging2(2), 219.
  • Watzl, B. (2008). Anti-inflammatory effects of plant-based foods and of their constituents. International journal for vitamin and nutrition research78(6), 293-298.
  • Antioxidants: Beyond the hype. Geraadpleegd op 8 februari 2017 van https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/antioxidants/

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Mariëlle
    9 februari 2017 at 07:50

    Nou jaaaa, wat ben ik blij! Ik eet elke dag genoeg fruit en genoeg groente. Ben dol op knoflook en oregano enz. Ik eet bijna elke dag noten en ik eet bijna elke dag pure chocolade van Vivani: leeeuk!!

    • Reply
      Cilla
      9 februari 2017 at 12:21

      Nou dat zit jij helemaal goed zo te horen 🙂 Je bent een antioxidanten beest haha

    Leave a Reply