#Vegan

Vegan vitamines: hoe voorkom je een vitamine D tekort?

zon-vitamine-D-vegan-tekort

‘Je kunt niet houden van de zon’ zei Ramses Shaffy ooit. Hij loog… ik ben namelijk echt compleet verliefd op de zon. Ik word er een stuk vrolijker en actiever van én het maakt ook die oh, zo belangrijke vitamine D aan. Aangezien de hele dag bakken nu eenmaal niet zo best is voor je huid, voorkom ik een tekort door bijvoorbeeld meer buiten te sporten. Maar hoe doe ik dat straks in de winter? Hoe krijg ik voldoende vitamine D binnen zonder dierlijke producten? En hoe weet je of je een tekort hebt?

Om heel eerlijk te zijn let ik zelf momenteel niet echt op mijn vitamine D level. Waarschijnlijk ook omdat het nu zomer is en ik simpelweg geen klachten heb die zouden kunnen wijzen op een tekort. Toch is het belangrijk voor ons hele lichaam om in de gaten te houden of je voldoende binnen krijgt, aangezien de zon lang niet altijd alles zegt. Zelfs in zonnige landen hebben mensen vaak een gebrek aan vitamine D!

Waarom vitamine D?

Vitamine D zorgt voor sterke botten doordat het ons lichaam helpt om beter calcium op te nemen; een van de belangrijkste ingrediënten van onze botten. Daarnaast hebben je spieren vitamine D nodig om te bewegen, helpt het de samenwerking tussen je hersenen en je lichaam, en draagt het bij aan het up-to-date te houden van je afweersysteem.

Om akelige huidziektes te voorkomen smeren we ons rijkelijk in met zonnebrandcrème, maar juist het zonlicht op je ‘blote’ huid zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Awesome! Hoe los je dit op? Stel de huid twee tot drie keer per week, ongeveer een vierde van de tijd die het duurt voordat je verbrandt, bloot aan de zon om voldoende D binnen te krijgen. Dat is voor mijn huidtype ongeveer een kwartier.

Maar hoe doe je dat als het winter is? Of als we weer eens een zomer hebben met weinig zon? Dan werkt je lichaamsvet als een soort vitamine D accu! Tijdens periodes dat we in zonlicht zitten wordt vitamine D opgeslagen in ons lichaamsvet en komt het vrij wanneer we het nodig hebben. Hoe handig is dat?!

Dus nooit meer een tekort?

Helaas, zo werkt het dan weer niet. Het opgeslagen voorraadje in je vet raakt na een tijd wel op. Maar hoe weet je of je een vitamine D tekort hebt? Er zijn een aantal symptomen waaraan je zou kunnen merken dat je onvoldoende vitamine D in je lichaam hebt. Vermoeidheid, hoofdpijn, gewichtstoename of spierpijn, bijvoorbeeld. Als je ook slecht slaapt of moeite hebt met concentreren, ga dan naar de huisarts en laat het voor de zekerheid controleren. Zo gepiept!

Hoe kom ik als vegan makkelijk aan vitamine D?

Aangezien vitamine D veel voorkomt in dierlijke producten zoals vette vis, eieren, zuivel en varkensvlees is het voor ons vegans nét even wat lastiger om ons vitamine D voorraadje op peil te houden. Maar laat je humeur niet verpesten door zo’n gezelligerd die dan zeker denkt te weten dat het door je plant based lifestyle komt; vitamine D zit namelijk ook in vegan foods. In paddenstoelen, tofu en bak- en braadproducten van Alpro, bijvoorbeeld. Uiteraard zijn er ook hele goede vitamine D supplementen te koop. Laat je informeren of zoek online naar welke plantaardige merken er zijn.

Gebruik jij vitamine D? Zo niet, waarom niet en zo ja, welke? Laat het me weten via FacebookInstagram of snapchat: squatcilla 🙂 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Sterre
    10 augustus 2016 at 17:38

    Ik neem vitamine D helaas altijd heel slecht op en heb in de winter dan ook bijna ieder jaar een gebrek. Ik heb het zelfs zo erg gehad dat mijn vitamine D waarde 16 was (het gemiddelde is 55 ofzo). Ik neem dus iedere winter door de huisarts voorgeschreven supplementen en daarnaast soms een extra ‘shot’ als het weer mis is. Heel vervelend!
    Goed dat je hier een blog over schrijft, ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn van hoe belangrijk deze vitamine voor je is!

    • Reply
      Cilla
      10 augustus 2016 at 17:46

      Jeetje Sterre, wat vervelend voor je dat je vitamine D zo slecht opneemt. Sommige mensen hebben dat inderdaad, net als met B12. Dat is lastig, maar gelukkig wel iets aan te doen. Neem je in de zomer ook extra supplementen?

  • Reply
    Sabine
    10 augustus 2016 at 17:53

    Tip: SanoPharm heeft fijne Vitamine D3 druppels (1000 i.e.). Heel makkelijk in te nemen!

  • Leave a Reply