#Vegan

Wat ik leerde van de Raw Fruitarian Challenge! + eetschema

Zo. Nou. Dat was me wat. De week ‘rauw douwen’ is voorbij. Een week lang aten Tom en ik als raw fruitariërs en dat viel, als ik voor mezelf spreek dan, allesbehalve mee. Eerlijk gezegd had ik het misschien ook wel een beetje onderschat. Want hoe lastig kan het nou helemaal zijn om gewoon een shitload aan groente en fruit te eten? Behoorlijk, dus. Dit is wat ik leerde van de raw fruitarian challenge!

Heb je geen idee waar ik het nu weer over heb? In dit artikel vertel ik over de start van mijn challenge en het waarom, en hier kun je de update lezen van halverwege de week. Ben je weer een beetje op de hoogte.

Afwisseling? Nope…

Zoals jullie woensdag in de update konden lezen, miste ik naast mijn koffie, matcha latte en thee al heel snel de afwisseling in mijn voedingspatroon. Ik hou ervan om heel gevarieerd te eten en ben er ook van overtuigd dat dit het gezondste is voor mijn lichaam.

Het waren letterlijk alleen rauwe komkommers, courgettes, tomaten, paprika’s en dunne plakjes aubergine wat we aan groentevariatie konden eten, en deze beperking kwam me op woensdagavond echt finaal mijn strot uit. Ook al was het allemaal prima te eten, omdat ik wel mijn best deed op de maaltijden; zelfs van elke dag pizza word ik niet blij (oké, grapje). Maar je snapt wat ik bedoel.

Te. Veel. Zoet

Ook werd ik, als hartigheidsbeest, echt compleet lijp van die constante fruit overload. En dat is nog een understatement. Noem het maar gerust bloedchagrijnig (sorry, Tom. Echt.). Mijn lichaam zeurde non-stop om brood met homemade hummus, bonenschotels, spinazie, volkoren spaghetti en seitan steaks.

Zoals de meesten van jullie wel weten, is eten voor mij echt een hobby en een beleving, en ik werd letterlijk steeds ongelukkiger van die fokking stroom aan zoetigheid. Zeker op de laatste dag, waar we een volledige fruit day hadden ingepland, omdat dat ook een tak is van het raw fruitarisme. Ik zeg het je: letterlijk agressief door mijn mangoreepjes, alles.

‘Maar! Elk nadeel hep ze voordeel, toch?’

Ja. Want ondanks het chagrijn en de ergernis, ben ik wél heel blij dat ik deze challenge heb gedaan. Ik heb namelijk ook weer veel geleerd. En daar hou ik van; van leren!

1. Meer begrip

Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik had door deze week een beetje het gevoel hoe het moet zijn voor een newbie vega(n). En ik had het schema van Tom, dus dat scheelde heel veel, maar je weet op dat moment van gekkigheid totaal niet wat je moet eten om verzadigd te raken. Je wilt heel graag je best doen, maar bent gewoon letterlijk een beetje lost in food.

Ik kan me voorstellen dat vleesliefhebbers in het begin ook deze ‘eenzijdigheid’ ervaren, of constant het gevoel hebben dat ze ‘iets missen’ in hun voeding. Al doen ze nog zo hun best in de keuken.

Elke nieuwe food challenge die je in het leven aangaat, is namelijk nieuw. En nieuw betekent onwennig. Het allemaal even niet meer weten. Je een soort van lonely voelen en ja, dat allemaal. Lord Wanhoop in de bocht.
In die zin leerde ik dus wat beginnende vega’(n)s bedoelen met: ‘maar ik mis mijn stukje vlees’. Het is dan denk ik niet per se het vlees dat ze missen, maar het vertrouwde gevoel van het eten dat je gewend bent. Ook al zeggen anderen dat ‘er zat keus is’. Ik bedoel; een ervaren raw fruitariër zal mij waarschijnlijk ook een beetje uitlachen met mijn geëmmer.

2. ‘Maar hoe kom je dan aan je… ja, aan alles?’

Ook heb ik geleerd dat raw fruitariers, en zéker de alleen-maar-fruit-variant, goed moeten opletten of zij alle vitamines en mineralen binnenkrijgen. Als je alleen maar fruit zou eten dan moet je echt minimaal 4000 calorieën schransen per dag, wil je van alles zo’n beetje voldoende hebben. En ik hou van eten, maar ik ben geen stofzuiger. Ik bedoel, hoé dan?!

Je zal dus heel veel kennis moeten hebben over voeding, óf een hele goede voedingsdeskundige moeten raadplegen, als je op de langere termijn hiermee (op een gezonde manier) door zou willen gaan.

Dit geldt overigens niet voor ‘gewoon’ fruitarisme, waar Brenda van VeganMonkey de eerste twee dagen aan deed. Daarin eet je namelijk wel alle peulvruchten, en mag je de maaltijden ook koken. Hierdoor hoef je hele voedzame groenten, zoals pompoen en dergelijke, niet te missen.

3. Power to the gekkies

Tot slot is mijn beeld over (raw) fruitariers in zijn geheel 100% omgeslagen. Eerlijk is eerlijk, (iedereen heeft vooroordelen #joe) ik vond het eigenlijk altijd een beetje eigenaardige gekkies die op een schijfje komkommer en een zure appel het leven door zweefden. Ik begreep echt niet waarom je jezelf ál die lekkere dingen zou moeten verbieden, hoe ze dan aan hun eiwitten kwamen, en ja… eigenlijk zoals veel mensen veganisten ook zien, inderdaad. #shameshameshame

Door deze challenge ben ik er dus achter gekomen dat ethical fruitariërs eigenlijk bijna eten wat ik als whole food plant based vegan eet, dat raw fruitariërs écht niet alleen maar komkommer- en appelknagers zijn en dat mensen die alleen maar fruit eten écht een ijzeren discipline moeten hebben, omdat het allemaal niet heel easypeasy is. Kortom: respect voor al deze mensen die zo doordacht hun keuze hebben gemaakt, en met dit eetpatroon de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk willen houden.

‘Maar eeeehhh… ik wil die challenge ook doen! Wat at jij allemaal dan?’

Maandag
Ontbijt: Shake met 100 gr. raw havermout, 100 gr. blauwe bessen, 1 el. witte amandelpasta en 300 ml. ongeroosterde amandelmelk
Tussendoor: 100 gr. gedroogde abrikozen
Lunch: Courgetti met 1 avocado, 3 olijven, 6 halve walnoten, 40 gr. zongedroogde tomaten
Tussendoor: chiapudding met 80 gram mango
Diner: een salade van 1 rode paprika, 9 cherrytomaten, 1/2 komkommer, 1/2 avocado, 0,5 mango, 20 gr. rozijnen, 1 et. sesam, 2 el. kokos vinegar
Avondsnack: shake van 100 gram aardbeien en 1 banaan

Dinsdag
Ontbijt: Shake met 100 gr. raw havermout, 100 gr. rood fruit en 300 ml. ongeroosterde amandelmelk
Tussendoor: 2 sinaasappels en 100 gram gedroogde mango
Lunch: 2 raw crackers (te koop bij o.a. De Gimsel) 1 met amandelpasta en 10 gram rozijnen en 1 met tomatenpuree, komkommer en zongedroogde tomaat. + 1 banaan
Tussendoor: 1 handje ongebrande cachew noten en 2 paranoten
Diner: Courgetti met 1 avocado, 3 olijven, 6 halve walnoten, 40 gr. zongedroogde tomaten, 1/2 mango, 2 el. kokos vinegar
Avondsnack: Chia pudding met 70 gram bramen

Woensdag
Ontbijt: Shake met 100 gr. raw havermout, 100 gr. blauwe bessen, 1 el. witte amandelpasta en 300 ml. ongeroosterde amandelmelk
Tussendoor: 600 gr. watermeloen
Lunch: Chia pudding met blauwe bessen, 4 dadels met witte amandelpasta
Tussendoor: 100 gram gedroogde abrikozen
Diner: Courgetti met 1 avocado, 3 olijven, 6 halve walnoten, 40 gr. zongedroogde tomaten, 1/2 mango, 2 el. kokos vinger en ‘raw aubergine sushi’ van dunne plakjes aubergine, gevuld met paprika, olijf, mango, avocado, tomatenpuree en komkommer
Avondsnack: 600 gram watermeloen

Donderdag
Ontbijt: Shake met 100 gr. raw havermout, 100 gr. blauwe bessen, 1 el. witte amandelpasta en 300 ml. ongeroosterde amandelmelk
Tussendoor: chia pudding met mango
Lunch: 2 raw crackers (te koop bij o.a. De Gimsel) 1 met amandelpasta en 10 gram rozijnen en 1 met tomatenpuree, komkommer en zongedroogde tomaat. + 1 banaan
Tussendoor: 300 gram aardbeien
Diner: Havermout bowl met 100 gr. raw havermout, 1 banaan, 1/2 mango en 2 paranoten
Avondsnack: Shake van 3 bananen en wat amandelmelk

Vrijdag
Ontbijt: shake van 3 bananen, 400 gram aardbeien, 1 vijg en een beetje water
De hele dag door fruit: 250 gram ananas, 1,5 kilo watermeloen, 200 gram bramen, 150 gram frambozen, 3 dadels, ongeveer 15 gedroogde pruimen, 1 handje cashews (voor de eiwitten en vetten, anders echt drama)
Diner: 1 avocado, 150 gram frambozen, 2 paranoten, en wat walnoten
Avondsnack: 2 bananen, 150 gram aardbeien, 150 gram gedroogde abrikozen

Conclusie?

Als je niet van afwisseling houdt, het niet erg vindt om elke dag koud te eten, veel verstand hebt van voeding of iemand een voedingsschema laat maken, én wel keihard rockt op fruit, dan is het raw fruitarisme misschien wel wat voor jou. Voor mij gaat het ‘m in ieder geval niet worden, en ook Brenda kon niet afkicken van haar pindakaas begeerte. Ik heb de week om 00:00 uur dan ook afgesloten met een schandalig dikke, gegrilde seitanburger met vegan mozzarella en een grote kop groene thee. Foodporn to the max. Seriously.

Uiteraard zal ik nog wel een keer zo’n heerlijke bak courgetti eten met zongedroogde tomaatjes en olijven, maar dan gewoon omdat het kán en niet omdat het moet. Dikke plus is dat is wel weer een ervaring rijker ben. En dat is wat mij betreft ook wat waard.

 

Heb jij ervaring met (raw) fruitarisch eten? En zo ja, wat vind je ervan? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments of via Facebook en Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Brenda
    27 augustus 2017 at 17:25

    Ah Cilla, je blog is weer meesterlijk. Wat kan je dat toch weer heerlijk recht-voor-z’n-raap verwoorden. Ik zit met een brede grijns jouw ervaring te lezen, en my god – die agressie herken ik! Echt heel vreemd, want dat ben ik totaal niet van mezelf gewend!

    Je eetschema ziet er echt fantastisch uitgebreid uit! Kom je met dit schema aan al je voedingsstoffen in een week? Petje af voor Tom – en voor jou, voor het volgen ervan. Ik ga nu heel snel jullie video bekijken, want ik ben natuurlijk bloednieuwsgierig! 😉

    Heel veel liefs,
    Je fruitbuddy (vanuit sunny Ibiza)

  • Reply
    Anneke
    28 augustus 2017 at 01:03

    Vijftien kilo watermeloen? Echt? 😱 😱 😱 😱 😱

  • Reply
    Anneke
    28 augustus 2017 at 01:04

    Oh. Er staat 1,5 kilo. Laat maar. 😂😂😂

  • Reply
    mariska
    28 augustus 2017 at 13:04

    Leuk om je ervaringen te lezen, geweldig geschreven! En het lijkt mij ook heel lastig om zo volwaardig te kunnen eten en al je voedingsstoffen binnen te krijgen.

  • Leave a Reply