#Fitness Dagelijks leven Duurzaamheid

4x duurzame manieren die jouw positieve energie boosten!

Er gebeurt op dit moment zo bizar veel in Nederland, dat ik er soms eerlijk gezegd best een beetje kriebelig van word. Zodra je het nieuws aanzet word je om de oren getimmerd met stikstofdiscussies, boerenprotesten, CO2-problematiek of rechtszaken voor dierenwelzijn en milieu. We kunnen dus wel wat positieve energie gebruiken om je eigen leven iets leuker, duurzamer en gezonder te maken!

Jullie weten: I’m a green girl, but not like super dark green. Eerder schreef ik daar al dit artikel over. Ik draag zoveel mogelijk mijn steentje bij door zo min mogelijk te vliegen, ik heb geen auto, ik consuminder, neem altijd zelf een extra tasje mee voor de boodschappen, koop beautyproducten die niet schadelijk zijn voor het milieu én ik ben natuurlijk vegan.

Maar aan de andere kant vind ik groen leven soms ook weleens een dingetje, ofzo. Want wat als de bananen in dat plastic zakje wél rijp zijn en die zónder nog knalgroen? Koop je alle douchegel en shampoo verpakkingsvrij, of blijf je bij je favoriet mét verpakking? En scheid je al het afval, óók als je weet dat jouw gemeente alles daarna op één grote hoop gooit?

Duurzaamheid kan op veel manieren, maar mag soms ook simpelweg een beetje makkelijker worden gemaakt. Let’s not stick that under onder stools and banks, sweeties. Dus:tijd voor 5x duurzame manieren om jouw positieve energie boosten!

1. It’s all about de happies

Afgelopen maand was het officieel weer tijd voor de landelijke Vegan Challenge. Helemaal top. Samen met duizenden andere mensen ga je een maand lang de uitdaging aan en krijg je elke dag tips, tricks, recepten en handige weetjes in je mailbox. Meedoen is gratis, dus het is dé ideale manier om te oriënteren op (vaker) plantaardig eten. En vandaag is het ook nog eens World Vegan Day. Je kunt je lol niet op 🙂 Vegan invasion, alles.

Maar ook als je hier niet aan meedoet – om wat voor reden dan ook – kun je op het gebied van voeding jezelf altijd meer positieve energie geven. Eet een shitload aan antioxidanten, prop jezelf vol met vezels, eet je het schompes aan de bladgroenten, kijk gewoon eens voor de lol naar plantaardige melk en yoghurt in plaats van dierlijke en negeer ongefundeerd negatief gezeik over soja, koolhydraten en plantaardig eten in het algemeen.

De tip van het jaar die ik je kan meegeven: kijk naar de docu Game Changers. Hij staat gewoon op Netflix én YouTube en er komt zo ontzettend veel leuke, wetenschappelijk onderbouwde info voorbij over de invloed van voeding op je lichaam. Heren: wisten jullie dat het eten van dierlijke producten ervoor zorgt dat je piemel er de brui aan geeft? Just sayin’ 🙂 Hoe dan ook: kijken die film, het komt er allemaal in terug! Grappig én positief ingestoken.

2. Work that ass!

De kracht van sport. Veel mensen lijken nog steeds niet helemaal te begrijpen dat bewegen écht essentieel is voor het menselijk lichaam. Je krijgt letterlijk energie van sport en beweging an sich.

En ja, tijdens het sporten zelf word je moe (wat ook maar relatief is), maar daarna krijg je een beloning in de vorm van een stoot endorfine, serotonine en dopamine. Allemaal neurotransmitters; stofjes die ervoor zorgen dat zenuwcellen met elkaar communiceren. Endorfine zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel en vermindert pijn. Daarom wordt het ook wel een natuurlijke feelgood drug genoemd. Hoe positief wil je het hebben?
Daarnaast is sporten goed voor je botten, je nachtrust, je zelfvertrouwen én helpt het de aanmaak van cortisol verminderen, een hormoon dat het lichaam aanmaakt bij stress.

Zelf ben ik natuurlijk van #teamCrossFit, maar eigenlijk gelden deze voordelen voor alle sporten. Dus doe vooral wat je leuk vindt! Of je nu hardloopt, voetbalt, powerlift, snelwandelt, basketbalt of apenkooit. Kom met je krentenbollen van de bank en work that ass!

Foto: Tom Zwarts

3. ZZZzzzslaaaaaapppp lekker

Naast bewegen is goed slapen een must voor je energie. Ik vind eigenlijk dat veel mensen dit onderschatten, maar nachtrust is serieus essentieel om gezond te blijven. Als ik door stress, teveel prikkels of wat dan ook een paar nachten slecht slaap, merk ik dat meteen. Mijn hormonen gaan alle kanten op, ik ben sneller cranky, heb snaaibuien en mijn trainingen gaan ook minder goed. Ellende.

Eigenlijk is het heel logisch. Rust is niet alleen goed voor je spierherstel en concentratie, het is ook één van de belangrijkste bouwstenen voor je immuunsysteem. Wanneer je minder dan 7 uur per nacht slaapt, loop je volgens onderzoeken drie keer meer risico om verkouden te worden. Tijdens het slapen worden proteïnen (cytokines) losgelaten. Bepaalde van deze eiwitten zijn broodnodig om infecties, ontstekingen en stress te bestrijden. Op de lange termijn kan slaaptekort ook hartproblemen, obesitas en diabetes in de hand werken. Gezellig.

Ik probeer zelf altijd 8 uur (oke, soms 7… maar dat komt ook omdat ik echt een avondmens ben) te slapen. Maar sommigen gaan ook prima op iets minder. Probeer daarom voor jezelf uit te vogelen wat voor jou het beste werkt en waar jij lekker op gaat. Als je gedurende de dag energie hebt, ‘s morgens soms voor de wekker wakker wordt én nog voldoende zin hebt om te gaan sporten, zit je hoogstwaarschijnlijk goed.

4. Ga voor groene energie

Je consumptiegedrag is superbelangrijk voor een betere wereld en daarmee een nóg betere jij. Alles wat we doen, maken en produceren kost energie. Van het eten dat je consumeert en het vervoer waar je mee reist tot aan hoe jij je huis verwarmt. Hier kun je op een vrij makkelijke manier op letten door keuzes te maken die jou én je omgeving positieve energie geven.

Nu we het toch over energie hebben… de energiemaatschappij die je kiest speelt hierin een belangrijke rol. Hiermee geef je namelijk een signaal af; hoe duurzaam wil jij jouw energie hebben? Geef jij je geld uit aan energieslurpende, milieuverziekende fossiele brandstof of wil je dat de wereld overgaat op groene energie? Zelf zit ik nu bijvoorbeeld bij een maatschappij waar ze energie halen uit 100% wind, maar ik ben aan het oriënteren om over te stappen op Greenchoice. Tom en ik mochten er vorige maand een lezing geven over de vegan lifestyle met aansluitend een plantaardige catering, verzorgd door Plantastic. Epic AF!

Greenchoice is een groen georiënteerd bedrijf en één van de grootste bosbeschermers ter wereld. Ik werd erg enthousiast van hun duurzame aanpak en idealisme. Zo organiseerden ze onlangs een vegan food maand om het volledige team te motiveren meer plantaardig te eten en voeren ze het beleid dat single use plastic het gebouw niet in mag. Ik hou ervan, dwarsliggers die tegen de stroom ingaan, all for the good. Wat mij betreft mogen meer bedrijven het op deze positieve manier aanpakken!

 

 

En jij? Waar krijg jij positieve energie van in deze soms wat klotige, negatieve tijden? Ik ben heel benieuwd! Laat het me vooral weten in de comments of via Facebook en Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Lisanne
    1 november 2019 at 07:36

    Ik CrossFit zelf ook en veel van de leden in de box waren/zijn sceptisch over vegan (eiwitten, krachttraining, you know it). Na Game Changers zijn er echt een hoop die het gaan proberen. Zo gaaf!

  • Leave a Reply