#Fitness Dagelijks leven Lifestyle

4x hoe slaap(tekort) jouw sportprestaties beïnvloedt

We willen altijd het maximale uit onze dagen halen, right? Niet alleen op je werk en het dagelijks leven an sich, maar vooral ook tijdens het sporten. Voor iedere 24 uur wordt aangeraden om minimaal 8 uur te slapen, maar lang niet iedereen haalt dit… en dat heeft invloed op jouw prestaties in de gym.

Na een rommelige, slapeloze nacht ga je na een uitputtende dag werken naar de gym. Je verwacht weer met lekker veel positieve energie richting huis te gaan, maar het is alleen maar erger geworden. Je voelt je hondsberoerd en ook je prestaties waren ruk. Herkenbaar? Als ik het niet dacht! In dit artikel leg ik uit waarom slaap zo belangrijk is, wat voor invloed het heeft op je sportprestaties én hoe je een slechte nachtrust voorkomt.

1. Voldoende slaap = betere spieropbouw

Je lichaam en je spieren hebben rust nodig om te herstellen na een flinke workout. Je moet letterlijk weer ‘opladen’. Door het sporten ontstaan er kleine haarscheurtjes in je spieren die weer gerepareerd moeten worden, waardoor je – als het allemaal goed gaat – uiteindelijk meer spiermassa opbouwt en dus sterker en beter wordt in de sport waar je zo van houdt.

Tijdens je slaap maak je groeihormonen aan die deze scheurtjes helen. Onvoldoende nachtrust betekent onvoldoende spierherstel, wat resulteert in een vermoeid lichaam de volgende dag. Zorg er dus niet alleen voor dat je na je training goed en voldoende eet om je lichaam te helpen met het kweken van die gains, maar ga ook zeker op tijd je mandje in. Wedden dat je het verschil snel merkt?

2. Slaaptekort = motivatiedip

Een slaperig en vermoeid gevoel zorgt ervoor dat je prikkelbaarder (of gewoon chagrijnig) en minder alert bent. Het werkt een motivatiedip in de hand, omdat je lichaam eigenlijk gewoon behoefte heeft aan rust. Iets wat je niet wil als je iedere dag opnieuw jouw persoonlijke doelen wilt behalen! Wanneer je een slaaptekort hebt, heeft dit ook negatieve gevolgen voor je reactie-, concentratie- en coördinatievermogen. Je kunt je dan waarschijnlijk wel voorstellen dat het niet erg veilig is om nog met gewichten te smijten als je amper je ogen kunt openhouden…

Om gevaarlijke situaties te voorkomen en je schema aan te kunnen houden, is het soms beter een training te skippen dan tegen beter weten in toch te gaan. Zorg er dus voor dat je voldoende rust pakt om je motivatie op peil te houden.

3. Slechte nachtrust = kans op gewichtstoename

Ik weet er zelf alles van: als ik slecht slaap ga ik meer eten. Soms heb ik serieus de hele dag de behoefte om te grazen! En eigenlijk is dit heel logisch. De hormonen die invloed hebben op je eetlust nemen na een brakken nacht de overhand en zorgen ervoor dat je minder verzadigd bent na het eten. Je eet meer, je lichaam slaat het vet makkelijker op, waardoor de kans dat je aankomt toeneemt. Zeker als je vaker per week slecht slaapt.

Daarnaast blijkt uit onderzoek ook dat je minder gezonde keuzes maakt als je een slaaptekort hebt. Dat komt omdat een bepaald gebied in je hersenen verzwakt raakt, waardoor je emoties de overhand krijgen. Een hele rol koekjes in plaats van eentje lijkt opeens helemaal geen gek idee, en voor je het weet is ‘ie op en voel je je klote. Kortom: bij een slaaptekort kun je je eetimpulsen minder goed de baas, dus slaaaaaaaap.

4. Een goede slaapkamer = de beste rust

Een goede nachtrust lukt alleen als je slaapkamer goed is ingericht, iets wat veel mensen onderschatten vind ik. Voldoende ventilatie, een lekker kussen, kwalitatief goed matras en schoon beddengoed zijn een must als het gaat om de allerbeste rust die jij nodig hebt. Wist je dat er zelfs matrassen en kussens bestaan voor topsporters die bijdragen aan het spierherstel en een goede slaap? Daarnaast is het ook belangrijk dat je goede plissegordijnen hebt of je gordijnen verduisterend zijn om niet gewekt te worden door de ongewenste ochtendzon in je kamer als het straks weer zomer wordt.

Conclusie?

Ga voor optimale sportprestaties en slaap als een baas. Zeker als je een druk leven hebt en daardoor slaapuren inlevert is het belangrijk om goed op te letten dat je gezond blijft, vóórdat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Eat, sleep, train, repeat 🙂

 

Slaap jij goed? En zo niet, hoe komt dat denk je? Heb jij misschien nog extra tips om lekker te slapen? Ik ben heel benieuwd! Laat het me hieronder weten in de comments of via Facebook en Instagram🙂 Je kunt me ook wekelijks volgen in onze video’s op YouTube (kanaal: VeganAnimal).

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply