Dagelijks leven Food info Lifestyle Persoonlijk

HELP! Ik ga beginnen met intermittent fasting

Intermittent fasting. Heel eerlijk gezegd was ik er lang niet zo mee bezig. Uiteraard hoorde ik er hier en daar wel wat over, maar voor mijn gevoel was het niet voldoende onderbouwd om het te proberen. En besides, jullie weten hoeveel ik van eten hou (like, REALLY!) en die liefde is ook nog eens wederzijds. Waarom zou ik dan aan periodiek vasten moeten doen? Ik eet toch gezond? En ik sport teveel om te vasten, toch? 

Tot ik afgelopen week een goeie aflevering zag van de Dokters van Morgen. Hierin werd met diverse doktoren en wetenschappers gekeken naar het hoe en waarom van vasten, en er kwamen tot mijn verbazing zoveel positieve resultaten naar voren dat ik dacht: laat ik het ook gewoon eens doen! Dus jawohl, oma gaat beginnen met intermittent fasting (en stiekem ben ik eigenlijk afgelopen week al gestart. Rustigjes, maar toch).

Wat is het?

Aangezien de IF hype al een tijdje rondspookt, denk ik dat veel van jullie wel weten wat het is. Maar ik ga het toch nog een beetje uitleggen #zobenik. Intermittent fasting is een bepaalde vorm van vasten, waarin je voor een bepaalde ‘lange’ periode niet eet. Er zijn verschillende varianten, zoals de 5:2 of de 16:8.

De 5:2 houdt in dat je op weekniveau, wat meestal betekent dat je 2 dagen p.w., niet of één kleine, gezonde maaltijd eet van hooguit 500 kcal. Uiteraard is zwarte koffie, thee en water wel de bedoeling. De overige 5 dagen eet je normaal.

Een andere bekende vorm van intermittent fasting is 16:8, waarbij je 16 uur per dag nuchter doorbrengt en 8 uur lang mag eten. Aangezien de nacht natuurlijk ook gewoon in uren meetelt én ik überhaupt eerst wil checken wat vasten met mijn sport doet, vind ik het een prima plan om met deze variant te beginnen. Dat betekent dat ik elke dag rond 12:00 uur zal beginnen met eten en 20:00 uur zal stoppen. De 5:2 komt misschien nog. Ooit. Als ik een doorgewinterde intermittent meid ben geworden.

Maar Cilla, even serieus. Why?!

Omdat mijn nieuwsgierigheid werd gewekt op het moment dat in de Dokters van Morgen de artsen en wetenschappers van het Leids Universitair Medisch Centrum zo ontzettend positief waren over wat het met de gezondheid kan doen. Zoals jullie weten ben ik er maar druk mee om fit AF oud te worden en wil ik simpelweg gewoon een beetje aanklooien met relatief makkelijke manieren om te werken aan mijn health.

Tijdelijk vasten klinkt niet als iets waar ik voor door een hel moet, dus als deze kleine aanpassing in mijn eetpatroon ervoor kan zorgen dat ik reteheet 100 jaar word… soit. Dan ga ik toch lekker vasten met mijn reet. Mensen eten sowieso altijd standaard teveel (en de meesten bewegen ook nog eens te weinig). Dat is een ding wat zeker is.

Blote pielemuizen en perzikpoezen

De theorie achter periodiek vasten is dat ons lichaam lui is geworden. We aten toen we nog in ons blote behaarde pielemuizen en perzikpoezen rondliepen ook niet stipt om 12.30 uur onze lunch en om 18:00 uur die ovenfrites met vegasteak 🙂 En ik weet natuurlijk ook wel dat dit niet het stenen tijdperk is, maar die theorie is natuurlijk wel plausibel.

Het idee achter intermittent fasting zegt eigenlijk dat het goed is voor ons lichaam om af en toe niét eten, onze darmen te laten chillen en de vetverbranding z’n werk te laten doen. Toen de doktoren van het Leids UMC ook nog zeiden dat het een aantal akelige ziektes kan voorkomen én wellicht genezen (in combinatie met een gezond eetpatroon uiteraard), wilde ik het ook proberen. Ik ging neuzen op het web et voilà, Cilla is aan de slag gegaan.

Foto: Tom Zwarts

Hoe waren de eerste paar dagen?

Het voelde – zeker in het begin – wel vreemd om mijn ontbijt te skippen. Ik ben echt een ontbijtmens en hou ervan nu het kouder wordt mijn warme matcha havermout receptje te maken. Maar op zich heeft het ook wel weer voordelen (sneller klaar, minder om aan te denken, etc) en ik moet zeggen… na een week was ik er wel een beetje aan gewend. Ik had ook niet echt honger, ofzo. Terwijl ik dit als Hare Food Stofzuiger wel had verwacht.

De afgelopen week was de laatste week vrij voordat ik aan mijn nieuwe baan begin, dus wellicht was het daarom ook wat makkelijker (ik sliep elke dag uit tot minstens 10:00 uur #sorrynotsorry). Maar als ik ga beginnen aan mijn nieuwe job zal het ongetwijfeld wel even wennen zijn dat ik al om 8:30 uur op kantoor zit, hard aan de bak ga en pas om 12:00 uur ‘mag’ ontbijten… En in de ochtend niet kan starten met een lekkere haver cappu of matcha maar met zwarte koffie. Meh.

Oké, en nu?

Nou, ik ga het dus een aantal weken proberen en experimenteren. Ik wil kijken wat het doet voor mij en mijn lichaam. Gelukkig heb ik ook een vent met nog net iets meer kennis van voeding dan ik, zodat ik hem af en toe even aan zijn mouw kan trekken. Ik ben heel erg benieuwd naar de effecten. Heeft het invloed op mijn training? Mijn mentale hebben en houden? Mijn taille? Mijn wilskracht? Mijn humeur? Mijn energielevel? Mijn resultaten in de gym? Of helemaal niks. Kan ook nog.

In principe raden artsen aan om – als je al je calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt – het een periode van zo’n twaalf weken te doen en daarna weer een tijdje normaal te eten. Ik zal jullie tussendoor op de hoogte houden met diverse updates. Natuurlijk blijf ik goed luisteren naar de signalen van mijn lichaam. Intermittent fasting werkt namelijk niet voor iedereen, aangezien iedereen en elk lichaam nu eenmaal anders is.

En oh ja…

IF is zeker geen dieet, maar een (korte) switch van levensstijl om je gezondheid een boost te geven. En nee, ik doe het ook absoluut niet om af te vallen. En ben je zwanger, geef je borstvoeding, gebruik je medicijnen die je moet innemen met voeding, jonger dan 21 of heb je aanleg voor eetstoornissen? Sla deze methode dan alsjeblieft over of overleg met je arts. Vasten is op dit moment waarschijnlijk niet jouw ding.

To be continued!

 

Heb jij al ervaring met intermittent fasting? En wat vond je ervan? Wat was de reden dat je eraan begon? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten in de comments of via Facebook / Instagram. En oh ja, je kunt me ook volgen in de video’s van Tom (VeganAnimal) op YouTube.

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Vera
    14 oktober 2019 at 08:48

    Interessant artikel! Ik heb er ook al vaker over gelezen en het wekt mijn interesse wel maar ik vraag me zo af dat als je je ontbijt overslaat je wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt de rest van de dag? Je mist toch een belangrijke maaltijd met gezonde voedingsstoffen, of zorg je dan dat je andere maaltijd nog gezonder zijn ofzo?
    Groetjes Vera

  • Reply
    Marca van den Broek
    14 oktober 2019 at 09:39

    Ik doe het al een tijdje (een half jaar?) en ben eraan begonnen omdat ik kanker heb. In principe doe ik de 16:8 variant, 7 dagen per week. Maar als ik heel erg honger heb of me echt niet lekker voel ten gevolge van chemo oid, dan eet ik wel iets. Ik vind het heel makkelijk vol te houden, ik was toch al nooit een ontbijter en zat vaak met lange tanden ‘s ochtends iets naar binnen te werken. Blij dat dat niet meer hoeft. En helpt het? Ik heb het idee van wel, maar kan dat natuurlijk niet hard maken. De tumoren (en ik had er veel!) zijn inmiddels weg en ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat IMF, in combinatie met chemo, een steentje heeft bijgedragen. So far so good dus. Er is me gezegd dat ik zeker weer tumoren ga krijgen (ik heb een heel agressieve vorm van kanker), maar ik hoop dat zo lang mogelijk uit te stellen en ik hoop dat IMF daar een rol bij kan spelen.

    • Reply
      Cilla
      15 oktober 2019 at 17:10

      Oh wow, wat een positief verhaal Marca. En wat fijn om te lezen dat het bij jou blijkbaar toch effect heeft gehad.
      Ik hoop met heel mijn hart dat je schoon blijft en dat je artsen ongelijk hebben over dat het weer terug komt. Liefs, Cil

  • Reply
    Sjoerd
    14 oktober 2019 at 12:45

    Inderdaad een interessante aflevering; heb het ook gezien. Ik zie nergens staan hoeveel weken/ dagen je dit zou moeten doen .. ik heb ook al een paar dagen 16/8 gedaan .. no problem.

  • Leave a Reply