#Fitness CrossFit

‘Word ik als vrouw ‘te gespierd’ van krachttraining en CrossFit?’

‘Ja, leuk hoor Cilla, die krachttraining en CrossFit verslaving van jou. Maar ik heb echt geen zin om er straks uit te zien als een vent.’ Oh, oké. Dus wat je eigenlijk zegt is dat je wilt wél fitter, sterker, sneller en strakker wilt worden, maar dat je lichaam eruit moet blijven zien alsof dit niet zo is? Right.

Laat ik je maar meteen gerust stellen. Je krijgt niet het lichaam van Sara Sigmundsdóttir als je 3x in de week een CrossFit lesje meepakt of wat aanklooit met barbells. Ain’t gonna happen. Vrouwen met het lichaam van een elite atleet trainen ook als een elite atleet, en dat is meerdere keren per dag, dag in, dag uit. Het is hun werk; hun leven draait om trainen, eten, slapen en wedstrijden.

Hoe jij er na een tijdje krachttraining of CrossFit uit komt te zien, is dus vooral een combinatie van wat je verorbert, hoe vaak je in de gym staat en, niet te vergeten, je genen. En ja, fanatiek trainen kan na een periode zeker je lijf shapen en mooi gevormde billen, benen of armen opleveren. Maar 1 ding is zeker: je moet je als vrouw scheel trainen wil jij een mega gespierd lichaam krijgen.

Testosteron

Een van de redenen hiervoor, is omdat vrouwen simpelweg een lager testosteronniveau hebben dan mannen. En niet zo’n beetje ook! Ter vergelijking: de normale waarde van mannen ligt tussen de 200-1200 ng/dl, tegenover een 15-70 ng/dl van vrouwen. Dus zelfs een man met vrij lage waardes (200 ng/dl), heeft nog steeds twee keer meer voorraad dan een vrouw die aan de top staat bij de normale waardes (70 ng/dl).

In other words: de kans dat je van krachttraining of CrossFit een big ass kledingkast met een legging wordt, is vrijwel onmogelijk zonder dat je gebruik maakt van ‘hulpmiddelen’. Uiteraard kun je als vrouw best gespierder worden als je dat graag wil, maar het is zelfs voor mannen die dit willen soms al een lastig karwei. Je moet als vrouw dus een aantal jaar flink aan de bak om op een gezonde, natuurlijke manier spiermassa op te bouwen.

Meer verbranden? Meer liften!

Dat gezegd hebbende, vind ik dat elke vrouw aan krachttraining of CrossFit zou moeten doen. En ja, gewoon lekker zwaar ook. Niet alleen omdat je er sterker en strakker van wordt, maar ook omdat de vetverbranding veel langer doorgaat na de training dan dat je alleen een uurtje op die suffe loopband staat te hupsen.

Mensen denken vaak dat cardio de holy grail is om af te vallen, maar het omslagpunt tussen vet- en koolhydraatverbranding verschilt heel erg tussen mensen. Daarnaast is gebleken dat wanneer je regelmatig zeer intensief traint, je ook meer vet verbrandt als je een keer wat minder traint. Voor krachttraining geldt dat het de vetverbranding na de training nog een extra boost geeft, die wel tot twee dagen(!) aan kan houden. Op langere termijn neemt ook de hoeveelheid spiermassa toe, en meer spiermassa betekent meer calorieën verbranden in rust. Hatseflats!

Extra spiermassa stimuleert je stofwisseling en dat betekent: Hallo slanker, fitter lichaam!

Maar ik ben nog niet klaar. Wissel 5 kilo vetmassa in voor 5 kilo spiermassa en je verbrandt rustig 25 tot 50 calorieën per dag extra. En oh ja, nu ik je toch enthousiast heb gemaakt, nog één ding: spiermassa weegt meer dan vetmassa. Het kan daarom zijn dat je geen verschil ziet op de weegschaal, maar wel aan je kleding merkt dat je bent afgevallen. Dus als je denkt: “Hey, mijn lichaam ziet er nogal goddelijk uit, maar ik weeg nog ongeveer hetzelfde (of meer!) dan voorheen, geen paniek. Ik ben zelfs 5 kilo zwaarder geworden sinds ik aan CrossFit doe, maar wel met een kleinere jeansmaat als toen ik begon. Just sayin’. 

Conclusie?

Zolang jij uit de buurt blijft van anabolen word je echt geen ‘vent’. Dus hup hup opschieten; lekker richting die zware gewichten, ladies. Eet gezond, plantaardig en vooral: niet te weinig. Slaap genoeg, train zwaar, kreun, piep en grom. Word sterker, slanker en de meest awesome versie van jezelf. Lap de oubollige en slaapverwekkende opvattingen over hoe ‘vrouwen zouden moeten trainen’ aan je laars en ga ervoor… ook als dit soms stompzinnige opmerkingen en ongevraagde meningen van middelmatige figuren oplevert. Jij weet nu wel beter!

 


Doe jij al aan CrossFit of krachttraining? En zo ja, hoe vaak precies? Ik ben heel benieuwd!
 Laat het me weten in de comments of via Facebook en InstagramEn oh ja, Tom en ik zijn weer volop actief op ons YouTube kanaal VeganAnimal en je kunt ons werk nu ook steunen via Patreon #Thankyouuuuuu

 

 

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Anna
    28 maart 2019 at 19:06

    Ik doe nu twee jaar aan crossfit en sinds een jaar train ik 3x in de week. Niet eens heel vaak dus, maar mijn lichaam is echt flink veranderd. Aangezien ik gewoon eet wat ik wil (vooral gezond, maar soms ook heel ongezond) heb ik volgens mij onbewust een beetje gebulkt. 😉 Of ik heb er gewoon aanleg voor.. In ieder geval ben ik een stuk gespierder geworden tot op het punt dat mijn schouders en ‘lats’ niet meer in mijn oude blouses en jurkjes passen. Dat vind ik best moeilijk.. Je moet dan weer op zoek naar wat mooi staat en past bij een ‘nieuw’ lichaam.

    Gelukkig leer je door de diversiteit binnen de crossfit-community wel dat ieder lichaam anders is en je trots moet zijn op wat je hebt. Ik ben fit, daar train ik hard voor en tja, dan ga je dat maar zien! Ik heb liever wat grotere armen van de spieren, dan grotere armen door de kipfiletjes 🙂

    • Reply
      Cilla
      29 maart 2019 at 16:31

      Yes, helemaal mee eens 🙂

    • Reply
      Esther
      15 oktober 2019 at 13:19

      Hi Anna,

      Ik CrossFit nu een half jaar en herken me helemaal in jouw verhaal.
      Vind het aan één kant prachtig om te merken hoe een lichaam zo kan veranderen, binnen de CrossFit box iedereen super enthousiast. Maar buiten de box ben ik er niet zo blij mee.
      Ben de trainingen nu aan het aanpassen (minder herhalingen, meer op explosiviteit, zo min mogelijk bijv benchpresses)
      Zorg ervoor dat ik niet meer calorieën binnen krijg dan nodig (om onbewust bulken te voorkomen)
      Als jij nog tips hebt: van harte welkom!

    Leave a Reply