latest posts

BeautyDuurzaamheidFitnessFoodHotspotsTipsVegan

Eten, vitamines en nadelen

Eten, vitamines en nadelen
169views

Als veganist neem je helemaal geen dierlijke producten. Je mag dan dus geen vlees, vis, zuivel, eieren en E-nummers van dierlijke oorsprong eten. Maar wil je wel veganistisch eten? Dan moet je dus vooral letten op of je voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12 en calcium binnenkrijgt. Dit zijn weer voedingsstoffen die je vindt in dierlijke producten. Dit zijn meestal voedingsstoffen die te vinden zijn in dierlijke producten, dus je moet ergens anders op zoek gaan naar producten waar die voedingsstoffen dus wel in zitten.

Maar als je dus wilt starten met het eten van vegan food, wordt er wel eerst aangeraden om naar een diëtist te gaan. Het is niet noodzakelijk, maar voor bepaalde doelgroepen wel, zoals kinderen, vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven of ouderen mensen. Dit zijn doelgroepen die meer kans hebben op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Een diëtist kijkt dan hoe haalbaar veganistisch eten voor jou is en hoe je dus al je voedingsstoffen dus wel binnen gaat krijgen.

Genoeg calcium inname

Calcium is een onderdeel dat vrijwel voorkomt in planten en dieren. Dieren is al geen optie als je een vegan lifestyle hanteert, maar krijgen veganistische of vegetarische personen dan wel genoeg calcium binnen en hoe werkt dat dan allemaal? Want calcium is het meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam en is ook nog eens van groot belang voor de gezondheid van de mens.

Wat er net dus uiteindelijk gezegd werd is dat calcium een essentieel onderdeel is van veel planten en dieren, maar dan is al snel de vraag hoe krijgt een vegetarisch of veganistisch persoon dan voldoende calcium binnen.

Als een vegetarisch of veganistisch persoon een voedingspatroon heeft zonder dierlijke producten en eet aan een rijk van groenten, vruchten, noten, zaden en volkoren graanproducten, dan bevat het voldoende calcium en sluit de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met het consumeren van zuivel uit. Daarbij komt dat de beschikbaarheid van calcium uit plantaardige voedsel vaak hoger is dan de beschikbaarheid van calcium uit zuivelproducten.

Voor een optimale calcium opname is het echter wel van belang om er voor te zorgen dat het lichaam voldoende vitamine D binnenkrijgt. Aangeraden wordt om een vitamine D-supplement in te nemen, en om niet uit te gaan van met vitamine D verrijkte voedingsmiddelen. Zo krijg je als persoon gegarandeerd voldoende vitamine D binnen. Ben je er niet helemaal zeker van of je voldoende calcium of vitamine D binnenkrijgt. Dan zou je door middel van een bloedtest kunnen achterhalen of er een gezonde hoeveelheid aan vitamine D of calcium in het lichaam aanwezig is. Zo’n bloedtest geeft ook gelijk inzicht in de eventueel suppletie dosis die nodig is. Als blijkt dat je te weinig calcium of vitamine D in je lichaam hebt, zou je er nog voor kunnen kiezen om vegan calcium in te nemen. Dat zijn bepaalde supplementen die er voor zorgt dat je calcium omhoog gaat.

Nadelen veganisme

Naast het feit dat je als veganist positief bezig bent door vlees en vis te vermijden, heb je veganisme nadelen. Want je moet namelijk ook letten op je gezondheid.

De vier grootste nadelen voor een veganist is:

  1. Een veganistisch dieet zorgt voor vele tekorten, denk dan aan proteïne, omega 3, vitamine B12, vitamine A, cholesterol en verzadigde vetten. Zeker proteïnetekort is schadelijk voor de gezondheid, want dat is namelijk essentieel voor een goed werkend immuunsysteem. De tekorten van de andere mineralen hebben ook een tal van negatieve gevolgen voor het menselijk lichaam. Je immuniteit kan er van dalen, je prestatie kunnen verminderen of je voelt je meer vermoeid.
  2. Het skinny Dat fenomeen. Er is uit studies gebleken dat een veganistisch dieet dopamine en testosteron doet dalen. Een laag testosterongehalte maakt dat je weinig spiermassa kan aanmaken of behouden.
  3. Veganisme doet je sneller oud worden. Als je niet genoeg proteïne eet, gaat je lichaam ergens anders aminozuren zoeken. Deze zuren komen van je spieren, huid en bindweefsel. Wanneer iemand blootgesteld wordt aan toxines heeft het menselijk lichaam aminozuren nodig om de ontgiftingsfase in de lever te kunnen assisteren. Om dit te kunnen uitvoeren zijn aminozuren nodig. Je breekt je lichaam dus letterlijk af om te kunnen overleven. Daarom kunnen mensen die langdurig een veganistisch dieet aanhouden sneller oud worden.
  4. Dikke billen, smalle taille. Opslag van vet op de billen kan voornamelijk omdat de oestrogeenreceptoren bezet zijn met vervuiling. Normaal gezien zou deze vervuiling voldoende gefilterd moeten worden in de lever. Maar omdat veganisten meestal onvoldoende proteïne binnenkrijgen, verloopt dit proces anders en dan krijg je helaas dikkere billen.

Leave a Response