latest posts

BeautyDuurzaamheidFitnessFoodHotspotsTipsVegan

Voor en nadelen van een veganist

Voor en nadelen van een veganist
47views

Als veganist neem je helemaal geen dierlijke producten. Je mag dan dus geen vlees, vis, zuivel, eieren en E-nummers van dierlijke oorsprong eten. Maar wil je wel veganistisch eten? Dan moet je dus vooral letten op of je voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B12 en calcium binnenkrijgt. Dit zijn weer voedingsstoffen die je vindt in dierlijke producten. Dit zijn meestal voedingsstoffen die te vinden zijn in dierlijke producten, dus je moet ergens anders op zoek gaan naar producten waar die voedingsstoffen dus wel in zitten.

Het is natuurlijk heel erg positief als je deze vegan lifestyle hanteert, want je vermijdt zo de vlees en visindustrie waar je soms niet altijd positieve verhalen over leest, maar is het uiteindelijk ook wel positief voor jou en voor je gezondheid? Gelukkig wordt daar wel over nagedacht en komt er steeds meer vervangend voedsel op de markt voor vegetarische of veganistisch personen.

Vervangend voedsel

Voor wie nog niet thuis is in deze keuken, maar wel eens een vleesvervanger wilt proberen op het menu of er komen mensen thuis bij jou eten die wel deze lifestyle hanteren. Dan zou je kunnen denken aan tofu, tempeh en seitan. Je zou denken nou dat zal vast wel allemaal van soja zijn en dergelijk, maar nee er zit zeker een verschil in.

Iedereen kent vast wel tofu, tofu wordt gemaakt van gestremde sojamelk en is vrij neutraal van smaak. Daarom moet je tofu voldoende marineren en kruiden voordat je het gaart. De eigenschappen van tofu bevat hoogwaardige eiwitten en is rijk aan ijzer, calcium en B-vitamines. Het product is ook nog eens caloriearm en cholesterolvrij. Naast de vaste of firm tofu bestaat er ook een zijden tofu. Die is te zacht om te marineren en in stukken te snijden en wordt door veganisten vooral gebruikt ter vervanging van melkproducten of ei in sauzen of gerechten.

Tempeh wordt gemaakt op basis van geweekte en gekookte sojabonen waaraan een schimmelcultuur wordt toegevoegd. Die schimmel werkt als een soort lijm die de sojabonen doet klitten en dat zorgt ervoor dat er een gistingsproces ontstaat. Daardoor krijgt de tempeh een zurige, nootachtige smaakt. Maar het wordt ook wel aangeraden om het eerst een marinade badje te geven voor je het bakt of frituurt. Evenals tofu bestaat tempeh ook in een gerookte vorm. De eigenschappen van Tempeh is dat het rijk is aan vitamine A, vitamines uit de B-groep en allerlei mineralen. Tempeh is net als tofu caloriearm en cholesterolvrij. Het bevat ook een hoogwaardige eiwitten maar iets minder dan de tofu en het is ook zeer vezelrijk.

En dan heb je nog seitan. Seitan is dan weer geen sojaproduct. Dit wordt gemaakt op basis van tarwe of spelt dat met water tot een deeg wordt verwerkt. Het zetmeel wordt weggespoeld tot enkel nog de eiwitten (gluten) overblijven. Daarna wordt het deeg gekookt in een krachtige, zoute bouillon waardoor het een bruine kleur en een stevige, vlezige textuur krijgt. Eigenschappen van seitan; seitan bestaat voor quasi 25% uit eiwitten maar die zijn niet zo hoogwaardig als die van de tofu en tempeh. Het is ook net als de rest cholesterolvrij.

Naast dat het positief is dat er veel meer mogelijkheden zijn voor veganisten, zo zijn er ook wel wat nadelen natuurlijk.

Nadelen

Naast het feit dat je als veganist positief bezig bent door vlees en vis te vermijden, heb je veganisme nadelen. Want je moet namelijk ook letten op je gezondheid.

De vier grootste nadelen voor een veganist is:

  1. Een veganistisch dieet zorgt voor vele tekorten, denk dan aan proteïne, omega 3, vitamine B12, vitamine A, cholesterol en verzadigde vetten. Zeker proteïnetekort is schadelijk voor de gezondheid, want dat is namelijk essentieel voor een goed werkend immuunsysteem. De tekorten van de andere mineralen hebben ook een tal van negatieve gevolgen voor het menselijk lichaam. Je immuniteit kan er van dalen, je prestatie kunnen verminderen of je voelt je meer vermoeid.
  2. Het skinny Dat fenomeen. Er is uit studies gebleken dat een veganistisch dieet dopamine en testosteron doet dalen. Een laag testosterongehalte maakt dat je weinig spiermassa kan aanmaken of behouden.
  3. Veganisme doet je sneller oud worden. Als je niet genoeg proteïne eet, gaat je lichaam ergens anders aminozuren zoeken. Deze zuren komen van je spieren, huid en bindweefsel. Wanneer iemand blootgesteld wordt aan toxines heeft het menselijk lichaam aminozuren nodig om de ontgiftingsfase in de lever te kunnen assisteren. Om dit te kunnen uitvoeren zijn aminozuren nodig. Je breekt je lichaam dus letterlijk af om te kunnen overleven. Daarom kunnen mensen die langdurig een veganistisch dieet aanhouden sneller oud worden.
  4. Dikke billen, smalle taille. Opslag van vet op de billen kan voornamelijk omdat de oestrogeenreceptoren bezet zijn met vervuiling. Normaal gezien zou deze vervuiling voldoende gefilterd moeten worden in de lever. Maar omdat veganisten meestal onvoldoende proteïne binnenkrijgen, verloopt dit proces anders en dan krijg je helaas dikkere billen.

Leave a Response