latest posts

BeautyDuurzaamheidFitnessFoodHotspotsTipsVegan

Mogen kinderen een vegan dieet volgen?

vegan dieet
249views

Wanneer je als ouder een vegan of fruitarian dieet volgt, is je kind misschien ook wel benieuwd naar deze levensstijl of wil je als ouder ook graag dat ze deze levensstijl gaan volgen. Een vegan dieet heeft heel veel voordelen maar kan ook, wanneer niet goed wordt uitgevoerd, heel veel nadelen hebben voor de gezondheid. Zo is ons lichaam zo erg gewend aan het eten van dierlijke producten, dat we heel veel voedingsstoffen daar uit halen die plantaardige producten niet hebben. Hierdoor is het dus altijd verstandig om dit dieet op een veilige manier te volgen.

Borstvoeding

Borstvoeding voor je baby wordt voor gedurende ten minste de eerste zes maanden sterk aangeraden. Dit komt omdat de melk een rijke bron van voedingsstoffen is. Veel ouders blijven borstvoeding geven tot de leeftijd van één of ouder. Moedermelk wordt als veganistisch gezien omdat de moeder hier zelf voor kiest. Als ouders besluiten om na zes maanden te stoppen met borstvoeding, wordt een formule aanbevolen die is verrijkt met ijzer, calcium, vitamine B12 en D. Praat met jouw huisarts, diëtist of gezondheids bezoeker voor een passend advies, wanneer je dit liever niet wilt geven.

Soja- en havermelk zijn niet geschikt voor baby’s jonger dan een jaar, omdat ze niet de juiste verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten bevatten. Ze missen ook de essentiële voedingsstoffen voor groei en ontwikkeling. Plantaardige melk, zoals rijstmelk moet ook worden vermeden voor alle kinderen jonger dan 5 jaar, het bevat weinig eiwitten en vetten en deze producten bevatten arseengehaltes.

Wanneer je als ouder zelf een vegan dieet volgt maar daarbij ook borstvoeding geeft, is dit belangrijk om te melden bij je huisarts. Hun kunnen jou adviseren in welke extra voedingsstoffen je nodig hebt.

Spenen

Tijdens het spenen is een met ijzer verrijkte baby graan een goede optie als eerste voeding. Het graan kan worden gemengd met afgekolfde moedermelk of een plantaardige formule voor een dunne consistentie. Bij het spenen moet een verscheidenheid aan voedingsmiddelen worden aangemoedigd, waaronder groenten, granen, peulvruchten (erwten, bonen en linzen), tofu, gemalen noten, zaden en fruit. Zolang je baby geen allergie heeft, kunnen noten vanaf zes maanden oud worden gegeven, maar zorg ervoor dat ze fijngemalen zijn. Kinderen onder de vijf jaar mogen geen hele noten eten vanwege het risico op verstikking. Natuurlijk kunnen zoet fruit zoals appels of bananen en groenten zoals wortelen, zoete aardappelen of pompoen worden gebruikt om voedsel te zoeten in plaats van suiker. Voeg nooit kunstmatige zoetstoffen, suiker of zout toe aan voedingsmiddelen voor zuigelingen. Het is dus geen probleem om je baby in het begin een vegan dieet te geven. Sterker nog, dit wordt in het begin zelfs aangeraden.

Vanaf de eerste leeftijd

Eiwit is een belangrijke voedingsstof voor groei en ontwikkeling en is essentieel in de voeding van elk kind en volwassenen. Er zijn veel eiwitrijke voedingsmiddelen die geschikt zijn voor een fruitisch dieet, waaronder een verscheidenheid aan peulvruchten, bonen en linzen die zorgen voor een goede mix van aminozuren. Graanachtige voedsel zoals quinoa, maar ook noten en notenboter zijn goede bronnen van eiwitten, op voorwaarde dat jouw kind geen allergieën heeft. Eivervangers zijn verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en sommige supermarkten, en kunnen worden gebruikt bij het koken en bakken. Streef ernaar om drie porties plantaardig eiwit per dag op te nemen om te zorgen voor voldoende voeding.

Calcium is zeer belangrijk voor de botten en het gebit. Een plantaardige melk verrijkt met calcium en vitamine D is een goede keuze, en misschien wil je ook soja yoghurt en calciumrijke granen in het dieet van je kind opnemen. Haver- en kokosmelk zijn een andere optie, ze zijn beide verkrijgbaar in een verrijkte vorm met calcium. Amandelen, kalkhoudende tofu, bonen en groene bladgroenten zijn ook goede bronnen van calcium en moeten regelmatig in het dieet van je kind worden opgenomen.

Omega 3 6 9 zijn essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen en helpen de hersenen gezond te houden en optimaal te laten functioneren. Ze zijn ook belangrijk voor het gezichtsvermogen en de gezondheid van het hart. Plantaardige bronnen zijn onder meer chia zaden, lijnzaad, hennep en walnoten. Omdat plantaardig voedsel echter niet de rijkste bron van deze essentiële vetten is, kiezen sommige veganisten, waaronder zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, ervoor om omega-3-vetzuren afkomstig van microalgen aan te vullen.

Tot slot

Over het algemeen kunnen we dus zeggen dat een veganistisch dieet voor je kind geen probleem is, zolang het maar op de juiste manier wordt gedaan. Daarbij is het ook belangrijk om je kind kennis te laten maken met verschillende smaken en hier niet al te streng in te zijn.

Leave a Response