latest posts

BeautyDuurzaamheidFitnessFoodHotspotsTipsVegan

Gezonde lifestyle en schijf van vijf

Gezonde lifestyle en schijf van vijf
53views

Onderhand weten we allemaal dat een gezond voedingspatroon goed is voor je gezondheid, maar het eten van goede en verantwoorde voedingsproducten is nog lang niet zo makkelijk als je denkt. Want wees nou eens eerlijk, iedereen heeft toch dagelijks de verleiding naar lekkere en ongezonde dingen. Maar wil je gezond eten en wil je het ook zo lang mogelijk volhouden? Ga dan eens kijken naar de schijf van vijf, want in de schijf van vijf staan alle voedingswaren in die je mag en kan eten en zo kan je nog eens gevarieerd eten, want de naam schijf van vijf zegt het al, het heeft vijf soorten producttype vakken.

De schijf van vijf

Er wordt geadviseerd om dagelijks uit elk vak een bepaalde hoeveelheid te eten. Je eet uiteindelijk gezond als je voornamelijk de producten uit de schijf eet met ook de aanbevolen hoeveelheden erbij. De hoeveelheden verschillen wel per doelgroep of persoon, dus daar moet je wel even goed naar kijken om jezelf aan een gezonde lifestyle te houden. Bij een bepaalde doelgroep zou je kunnen denken aan je geslacht, je leeftijd, maar ook je leefwijze.

Als je je houdt aan de schijf van vijf krijg je dagelijks de juiste hoeveelheden binnen van de volgende producttypes: vezels, mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten en vetten. Door hier dagelijks aan te houden, creëer je voor jezelf een gezond lifestyle, maar je kan ook nog eens blijven gevarieerd eten.

Het voedingsadvies verschilt dus per doelgroep, maar toch zijn er ook algemene adviezen die voor iedereen gelden. Zo wordt er in de schijf van vijf weergegeven:

  • minstens 250 gram groente per dag
  • twee stuks fruit per dag
  • elke dag een handje noten
  • een keer per week vis
  • maximaal 500 gram vlees per week
  • anderhalve tot twee liter (ongezoet) water/vocht per dag
  • twee tot drie porties zuivel

Maar daarnaast geldt ook, eet minder vlees en vervang het vlees eens door peulvruchten zoals bonen of kikkererwten. Eet sowieso geen bewerkt vlees, zoals worstjes en hamburgers. En eet vooral meer groente en meer volkoren zoals, volkoren rijst en pasta. Maar probeer ook je porties klein te houden, je kan altijd nog opscheppen als je honger hebt, en kijk vooral ook uit met zout, suikers en vetten. 

Minimalisme

Om terug te komen op het kleinhouden van porties, zou je ook nog eens kunnen denken om eens minimalisme te eten, maar hoe je dat nou eigenlijk?

Als je wilt minimaliseren in de keuken, kun je met een grote vuilniszak door je huis lopen en jezelf voornemen om zo weinig mogelijk nieuwe spullen te kopen, maar je zou ook eens kunnen beginnen met het ‘less is more’-principe toe te passen in je eigen keuken.

Je zou een minimalistisch leven kunnen zien als het volgende:

  • zo min mogelijk koken met pakjes en zakjes
  • niet meer ingrediënten gebruiken dan nodig is en dus zo min mogelijk voedsel verspillen
  • kiezen voor vullende voeding, dus in plaats van vier witte boterhammen met hagelslag kan je ook bijvoorbeeld één bruine boterham eten met avocado
  • en eet vooral ook met aandacht

Maar als je echt minimalistische wilt eten, dan is een vriezer eigenlijk onmisbaar in de keuken. Vaak is het namelijk lastig inschatten hoeveel je nodig hebt voor één maaltijd en zo blijf je dus altijd weer met eten over, maar maak daar dus een kliekje van voor de volgende keer en bewaar het in je vriezer. Maar probeer ook eens te denken om een bepaalde ingrediënt meerdere keren te gebruiken voor meerdere recepten. Bijvoorbeeld spinazie, je kan het gebruiken voor je avondeten, maar je zou het de volgende dag ook in je smoothie kunnen doen. En van de restjes van een courgette en broccoli zou je ook nog eens een soep van kunnen maken.

Maar het minimalistisch leven heeft dus uiteindelijk niks te maken dat er maar één manier is om minimalistisch te leven. Nee, je zou je ook eens kunnen focussen op het wegdoen van spullen die je toch niet meer gebruikt, maar zo zijn er uiteraard nog veel meer opties waar je aan zou kunnen denken. Zoals het aanpassen van je eetgewoonten, je dagen veel minder vol plannen dan wat je al deed of houd eens een digitale detox. Gooi het in eerste instantie dus niet over een andere boeg als je minimalistisch wilt leven, maar begin wel klein. Dat maakt het uiteindelijk niet alleen stuk gemakkelijker, maar ook veel leuker.

Leave a Response