latest posts

Tips

Is een vegan dieet gezond?

vegan-dieet
191views

De vegan lifestyle wordt met de dag populairder. Dit is niet alleen te merken aan de mensen om je heen of het nieuws wat je leest, je ziet het ook in de winkels. Zo komen er steeds meer producten om vlees, vis of zuivel te vervangen. Zo kan je nu gemakkelijk een vegan kipburger kopen wat is gemaakt van kikkererwten, of een bakje kokos yoghurt. Ook zijn er genoeg opties voor vegan broodbeleg. Door al deze mogelijkheden wordt het dus ook gewoon makkelijker gemaakt om over te stappen op een vegan dieet en om een veganist te worden. Er zijn ook veel redenen waarom mensen voor een vegan dieet kiezen. Zo is dat voor een vanwege de gezondheid en voor de ander voor de welzijn van de dieren en planeet. Toch is het wel belangrijk om te weten of een vegan dieet wel echt zo veel gezonder is.

Wat is een vegan dieet?

​​Een veganistisch dieet is een plant based dieet dat bestaat uit groenten, granen, noten, zaden en fruit. Veganisten eten geen voedsel dat afkomstig is van dieren, inclusief vlees en van vlees afgeleide producten zoals gelatine en stremsel, evenals vis, schaaldieren, zuivelproducten, eieren en voedsel dat deze bevat. Veganisten vermijden ook honing, wol en leer.

Gezondheidsvoordelen

Onderzoek heeft een veganistisch dieet in verband gebracht met een lagere bloeddruk en cholesterol, en als gevolg daarvan een lager aantal hartaandoeningen. Dit kan worden verklaard door het feit dat een veganistisch dieet waarschijnlijk vetarm en rijk aan voedingsvezels is, evenals een goede bron van hartvriendelijke voedingsstoffen zoals foliumzuur, vitamine C en E, kalium, magnesium en onverzadigde vetten . Basisvoedingsmiddelen van een veganistisch dieet, zoals noten en volkoren, bieden ook hart voordelen.

Over het algemeen hebben veganisten meer kans op een lagere body mass index (BMI), mede dankzij deze vezelrijke en natuurlijk verzadigende manier van eten. Als gevolg hiervan bevatten veganistische diëten vaak minder calorieën en zijn ze daarom effectief voor gewichtsbeheersing.

Het volgen van een uitgebalanceerd veganistisch dieet met volledige voeding kan het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verminderen, terwijl onderzoeken ook de waarde aantonen van een vetarm veganistisch dieet voor mensen met diabetes type 2, waaronder een verbeterde glykemische respons en lipiden beheer.

Over het algemeen eten veganisten aanzienlijk meer peulvruchten, groenten en fruit dan niet-veganisten, en dit kan gedeeltelijk de bevindingen verklaren dat een veganistisch dieet een verminderd risico op totale kankers geeft.

Een plantaardig dieet bevat van nature veel vezels, wat een cruciale voedselbron is voor nuttige darmbacteriën. Een vezelrijk dieet bevordert een divers en stabiel microbioom, dat op zijn beurt verbindingen creëert, bekend als Short Chain Fatty Acids (SCFA). Deze ondersteunen het immuunsysteem, verbeteren de integriteit van de darmbarrière en reguleren de spijsvertering.

Deze voordelen helpen alleen wanneer je een goed gebalanceerd vegan dieet volgt.

Risicofactoren

Wanneer we overschakelen van een dierlijk dieet naar een plantaardig dieet, wordt het moeilijk om onze calorieën bij te houden. Dit komt omdat plantaardig voedsel niet zo rijk is aan calorieën als dierlijk voedsel. Dus als je kleinere porties eet zoals je deed in je eerdere levensstijl, zal dit je energieniveau zeker drastisch verlagen. Je moet ervoor zorgen dat je een goed dieet van 2000 calorieën eet, zelfs als je een plantaardig dieet volgt. Door niet genoeg voeding te hebben, riskeer je niet alleen gezondheidsproblemen, maar vergroot je ook jouw kansen om je dieet te verlaten en terug te gaan naar oude manieren.

peulvruchten rijk zijn aan eiwitten, bevatten  veel anti nutriënten zoals fytaten en lectine die de darmpermeabiliteit kunnen vergroten en een aandoening kunnen veroorzaken die bekend staat als ‘lekkende darm’. Dierlijke eiwitbronnen bevatten daarentegen geen anti nutriënten.

Bewerkte sojaproducten zoals sojamelk en tofu zijn een integraal onderdeel van een veganistisch dieet. Alle vormen van soja bevatten fyto-oestrogenen en het consumeren van meer dan de aanbevolen hoeveelheid soja kan een negatief effect hebben op de hormonale niveaus van het lichaam. Hormonale onbalans kan plaats maken voor puistjes op de huid, haaruitval, onregelmatige menstruatiecyclus, huidpigmentatie problemen en meer.

Risico gevallen tegengaan

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan een vegan dieet dus ook ongezond zijn. Dit is voornamelijk het geval wanneer je te weinig of te veel van een bepaald middel eet. Wanneer je er voor zorgt dat je alle voedingsmiddelen binnenkrijgt die je nodig hebt, heeft een vegan dieet eigenlijk helemaal niet zo veel nadelen. Zo kan je matcha gebruiken in je drankjes en voeding, extra vitaminen A,C,D B12, ijzer, omega 3,6,9 en calcium. Het geld ook voor niet veganisten om bepaalde vitaminen extra in te nemen. Ook al worden er steeds meer mensen een veganistisch, er zijn ook nog heel veel mensen die ongezond eten.

Leave a Response